30.1.2017

Honda MP17-näyttelyssä: uusi X-ADV ja ”Bleidi on aina Bleidi”

Hondan erikoisin uutuus on skootterin ja seikkailupyörän risteytys X-ADV. Maahantuoja odottaa mielenkiinnolla myös uuden CBR1000RR Firebladen vastaanottoa.

"Koska me voimme" on Hondan suunnittelijoiden patenttivastaus, kun heiltä kysytään miksi he ovat suunnitelleet jonkin massasta täysin poikkeavan tuotteen. Pari vuotta sitten sellainen oli Batmobilen mieleen tuova NM4 Vultus ja tänä vuonna vastaavaa erikoisuutta tavoittelee X-ADV -”seikkailuskootteri” (avauskuvassa).

Ensimmäisenä kaksipyörävalmistajana Honda keksi yhdistää skootterin ja seikkailupyörän. Moottorina on 745-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori. Sen 55 hevosvoimaa ja 68 newtonmetriä takaavat hauskan ajoelämyksen kaikissa olosuhteissa. Skootterimaista ajamisen helppoutta tuo Hondan tavaramerkiksi jo muodostunut DCT-kaksoiskytkin. Pyöräkoot ovat 17 tuumaa edessä ja 15 tuumaa takana. Hidastumisen varmistavat tuplajarrulevyt edessä yhdistettynä nelimäntäisiin radiaalisatuloihin. Suojaava kate ja viisiasentoinen säädettävä tuulilasi tekevät ajamisesta miellyttävää kostealla tai kylmällä säälläkin. X-ADV on suunniteltu Hondan Euroopan suunnittelukeskuksessa Roomassa. Projektinjohtaja Kenichi Misaki kiteyttää X-ADV:n idean lyhyesti: ”Go Have Fun!” Honda X-ADV on jo hinnoiteltu Suomessa ja hintalapussa on 15 990 euron lukema.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Firebladen komponenteista 90 prosenttia uusia

Honda CBR1000RR Fireblade SP

- Bleidi on aina Bleidi, toteaa Honda-myyntipäällikkö Patrick Manner Brandtilta. Malliston lippulaivana se toimii japanilaismerkin uuden tekniikan ja elektroniikan näyteikkunana. Vuodelle 2017 täysin uusiutuneessa CBR1000RR Firebladessa on 90 prosenttia komponenteista suunniteltu uusiksi. Tärkein numerotieto on 14 prosenttia parantunut tehopaino-suhde. Tehoa on tullut lisää 11 hevosvoimaa ja painoa pudotettu 15 kiloa. Uudet lukemat ovat 192 hevosvoimaa ja 196 kiloa tankattuna.

Äärimmäisen tehokkaissa sporttipyörissä olennainen ominaisuus on kuljettajaa avustavan elektroniikan määrä, jotta suorituskyvyn pystyy hyödyntämään mahdollisimman tehokkaasti. Sähköinen Ride-by-Wire -kaasu mahdollistaa mm. kolme tehokarttaa.Vakiovarustukseen kuuluvat myös kaarre-ABS-jarrut, luiston- ja keulimisenestot ja jopa säädettävä moottorijarrun määrä. Mittaristoon voi valita kolmen eri näyttötilan väliltä tilanteeseen sopivimman: Street, Circuit tai Mechanic.

Jarruissa Honda luottaa perinteiseen tapaansa Tokicon nelimäntäisiin radiaalijarruihin. Jousituksesta huolehtii Showan 43-millinen Big Piston-keula. Japanilaisvalmistaja kertoo hyödyntäneensä uudessa Firebladessa runsaasti MotoGP-sarjan kokemusta ja tekniikkaa.

Perusmallin lisäksi Firebladesta on tarjolla vieläkin urheilullisemmat ja enemmän ratakäyttöön suunnitellut SP- ja SP2-versiot.

Hinnat:

Honda CBR1000RR Fireblade  25 890 eur

Honda CBR1000RR Fireblade SP  32 990 eur

Honda Rebel - Pienikin voi olla kapinallinen

Honda Rebel

Custom-luokan uutuudesta vastaa Honda Rebel. Rungosta lähtien täysin uudestaan suunniteltu malli on saanut moottorikseen CBR500R-mallista tutun kaksisylinterisen 471-kuutioisen voimanlähteen. Se naukuu custom-genressä harvinaisen korkealta, sillä  34 kilowatin huipputeho saavutetaan vasta 8500 kierroksella. Rebelin teho asettuu juuri sopivasti A2-ajokorttiluokan ylärajaan. Vääntöä moottori tarjoaa 43 newtonmetriä. Rengaskoko on edessä 130/90-16 ja takana 150/80-16. Istuinkorkeus on 690 milliä ja paino tankattuna 190 kiloa. Polttoainesäiliön tilavuus on 11,2 litraa ja kulutukseksi luvataan alle neljä litraa sadalla. Hinta 8490 eur.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Honda

Luetuimmat