14.1.2014

Koeajo: Honda CR-V

Hinnaltaan kevennetty vähäpäästöinen CR-V on kiinnostava lisä suosikin mallivalikoimaan. Hyvää: moottorin alavääntö, tilat, ketteryys. Huonoa: ohjauksen keskialue (varauksin).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vähemmän painoa, päästöjä ja hintaa – siinä suositun Honda CR-V:n tuoreimmat kuulumiset

Alkuvuonna markkinoillemme saapunut uusi, neljännen sukupolven Honda CR-V on saamassa odotetun lisän moottoriperheeseen. Civicin yhteydessä esitelty 1.6 i-DTEC istutetaan nyt myös etuvetoisen CR-V:n nokalle.

Onnistunut laihdutus

Uuden voimanlähteen avulla Honda pudotti Civicin hiilidioksidipäästöt alle sadan gramman. Nyt etuvetoisessa CR-V:ssä samalla moottorilla päästään 119 grammaan kilometrillä. Japanilaisvalmistaja nimesi uuden moottoriperheen kolmella sanalla: Earth dreams technology.

Pienempi diesel on niin sanottu Eurooppa-moottori. Englannin Swindonissa valmistettavien autojen myynti keskittyy vanhalle mantereelle. Moottori on 47 kiloa kevyempi kuin 2,2-litrainen dieselmoottori ja kun kyseessä on etuveto, myös voimansiirrossa on säästetty painoa.

Aiempien kokemusten valossa etuvetoisen CR-V:n kaltaisen auton kysyntä on kymmenyksen luokkaa kokoisissaan.

Esimerkiksi crossover-tyyppinen Nissan Qashqai on ensimmäisen vuosipuoliskon perusteella Suomen kolmanneksi myydyin automalli. Suurin osa Qashqain kaupasta perustuu etuvetoiseen mallistoon.

Hondalla halutaan uutuusmoottorin innostamana ottaa huomioon myös tilavia crossovereita haikailevat.

Entistä ketterämpi

Koeajossa alla oli Englannista Ahvenanmaalle tuotu esisarjan auto. Muilta osin auto on tuttu, joskin jousituksessa on tehty muutoksia sekä keveyden että vetotavan johdosta. Jousitusta on pehmennetty mmuun muassa iskunvaimennusta muuttamalla.

Pehmeys ei tuntunut häiritsevältä. Auton ketteryys on lisääntynyt, mistä osa johtuu painon pudotuksesta. Käännöksissä oli havaittavissa, että jousituksen ja alustageometrian muutokset tuovat käytökseen lisää täsmällisyyttä ja sujuvuutta. Ohjaamon melutaso oli alhainen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pienikin jaksaa

Pieni moottori tarjoaa tehoa 120 hevosvoimaa. Se ei ole valtavasti.

Mutta peräti 300 newtonmetrin vääntö ja huiput jo 2000 kierroksella, antavat riittävän suorituskyvyn.

Sujuva kuusiportainen vaihteisto toki on ahkerassa käytössä, mutta ei niin paljon kuin voisi luulla. Pikkumoottori jaksaa hyvän vääntönsä ansiosta viedä isoa autoa sujuvasti ainakin kaupunki- ja maantieajossa. Moottoriteitä ei Ahvenanmaalla päästy kokemaan.

Automaattivaihteistoa ei näillä tiedoin ole saatavilla 1,6-litraiseen dieseliin. Varustevaihtoehtoja on saatavilla neljä, S, Comfort, Elegance ja Lifestyle.

Honda-tulokas saa ensikasteensa Suomessa lokakuun lopulla.

Teksti ja kuvat: Jari Kohonen

Honda CR-V 1.6 i-DTEC

Hinta alkaen

29 900 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

36 582 €

Ajoneuvovero

101 €/ v

Käyttövoimavero

361 €/ v

Moottori

1 597 cm3, dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto

Teho

88 kW (120 hv), 4000 r/min

Vääntö

300 Nm (2000 r/min)

Vääntö

300 Nm (2000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,2 s

Huippunopeus

182 km/h

Kulutus l/ 100 km

4,8 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

119 g/km

Mitat

pituus 4570 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2630 mm
Tavaratila: 589-1669 l
Omamassa: 1541 kg

Muu tieto

Maavara 165 mm. Perävaunumassa jarruin 2 000 kg.

Euro NCAP

5 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

3 vuotta

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat