5.10.2016 Ajoneuvot Honda CBR1000RR Fireblade SP – lisää voimaa ja elektroniikkaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda juhlistaa Firebladen 25-vuotista taivalta nostamalla moottorin tehoa 11 hevosvoimaa ja vähentämällä painoa 15 kiloa. Hondan mukaan uuden SP-mallin kehittelyssä on ollut kolme johtoajatusta: enemmän voimaa, vähemmän painoa ja lisää elektroniikkaa. Tehon ja painon muutokset eivät ole marginaalisia, vaan teho-paino -suhteen kerrotaan parantuneen peräti 14 prosenttia. Suurimmat muutokset ovat kuitenkin elektroniikkapuolella. Tähän asti askeettisena tunnettu Fireblade saa kerralla edistykselliset ajohallintajärjestelmät ja kuljettajan valittavat tehokartat. Elektroniset ajoavustimet on mahdollistanut sähköisen ”Throttle by Wire” -kaasun käyttöönotto. Kuljettajan valittavissa on kolme eri tehokarttaa. Varustukseen kuuluvat kaarre-ABS-jarrut sekä luiston- ja keulimisenestojärjestelmät. Kuljettaja voi myös sovittaa mittariston näytön haluamakseen kolmesta vaihtoehdosta: Street, Circuit ja Mechanic. Vaihteiden vaihtoa helpottaa vaihdeavustin eli Quickshifter. Jousituksena on Öhlinsin semiaktiivinen järjestelmä, jossa etuteleskoopit ovat mallia NIX30 ja takapamppuna on TTX36. Painoa on säästetty mm. käyttämällä erikoismateriaaleja sekä optimoimalla rakennepaksuuksia. Käyttämällä magnesiumia moottorin rakenteissa, on painoa säästynyt kaksi kiloa. Titaanipakoputkisto puolestaan - painonsäästön lisäksi - parantaa myös pyörän painopistettä. Suurin osa painonsäästöstä tulee erittäin pienistä asioista, kuten 300 gramman kevennys rungon seinämäpaksuuksia ohentamalla. Jos nämäkään speksit eivät riitä, on tarjolla myös erikoismalli CBR1000RR Fireblade SP2. Siitä on saatu vieläkin kevyempi käyttämällä Marchesinin vanteita. Inertiavoimien kerrotaan vähentyneen etupyörässä 18 prosenttia ja takana yhdeksän prosenttia perus-SP-malliin verrattuna. Moottori on saanut monia pikku parannuksia, mm. halkaisijaltaan millin suuremmat imuventtiillit ja puolitoista milliä suuremmat pakoventtiilit. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Honda CBR1000RR Fireblade SP Teho: 191 hv (141 kW) / 13 000 r/min Vääntö: 116 Nm / 11 000 r/min Istuinkorkeus: 820 mm Akseliväli: 1404 mm Paino tankattuna: 195 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Honda Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä - ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku