23.4.2017

Hiilkuiturunkoinen BMW HP4 Race – 215-hevosvoimainen rataherkku

BMW HP4 Race

215 hevosvoimaa ja 171 kiloa tankattuna. Yhden hevosvoiman kuljetettavaksi jää vain 795 grammaa.

BMW valmistaa 750 kappaleen sarjan rata-ajoon tarkoitettua HP4 Race -erikoismallia. Lähtökohtana on 199-hevosvoimainen BMW S1000RR -katupyörä, mutta pyörä on kokenut perusteellisia parannuksia niin runkorakenteeseen kuin tekniikkaankin.

Nykyiset tehokkaimmat 1000-kuutioiset katupyörät painavat tankattuna noin 200 kiloa, ja silloin niiden rakenteissa on jo käytetty runsaasti kevyitä valmistusmateriaaleja kuten alumiinia, magnesiumia ja hiilikuitua.

Ducati 1299 Panigale erottuu joukosta muita kymmenen kiloa kevyempänä 190,5 kilon painollaan, johon italialaisvalmistaja on päässyt pitkälti ultrakevyen monokokkirunkonsa ansiosta.

Uudessa BMW HP4 Racessa on pystytty nipistämään vielä Ducatin painostakin 20 kiloa. HP4 Racen paino onkin jopa alhaisempi kuin BMW:n Superbike-luokan kilpurilla, lähennellen erikoiskalliiden MotoGP-pyörien vaakalukemia.

BMW HP4 Race

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kalliita, mutta kevyitä kiloja

Muutama kilo painonsäästöstä selittyy sillä, että BMW:ssä ei ole maantiekäytön edellyttämiä varusteita kuten ajovaloja ja vilkkuja.

171 kilon painoon pääsemiseksi saksalaisvalmistaja on joutunut käyttämään erikoisia ja kalliita ratkaisuja.

Runko on valmistettu kokonaan hiilikuidusta ja se painaa vain 7,8 kiloa. Myös vanteet ovat hiilikuituvalmisteiset, ja valmistajan mukaan niillä saavutetaan 30 prosentin painonsäästö verrattuna takoalumiinivanteisiin.

Jarrujen ja jousituksen valinnassakaan ei ole säästelty, vaan päinvastoin on valittu parhaat mahdolliset komponentit, jotka on tarkoitettu suoraan kilpailukäyttöön.

BMW HP4 Race

Etujousituksena on Öhlins FGR300, joka katukäyttöön tarkoitettuihin malleihin verrattuna on sekä putken rakenteeltaan jäykempi, painoltaan kevyempi että säädettävyydeltään tarkempi ja monipuolisempi. Takajousituksena on saman valmistajan TTX36GP.

Etujarruina on Brembon GP4 PR Monoblocit. Jarrulevyn paksuus on rajua ratakäyttöä silmälläpitäen kasvatettu 6,75 milliin ja halkaisijaltaan levyt ovat 320-milliset.

Piristetty moottori

Moottoria on piristetty niin, että alkuperäinen 199 hevovoiman teho on kasvatettu 215 hevosvoimaan 13 900 kierroksella ja vääntölukemakin on kaunistunut 120 newtonmetriin. Moottorin maksimikierroslukua on kasvatettu 300 kierroksella ja nyt rajoitin on asetettu 14 500 kierrokseen.

Kuljettajaa avustava elektroniikkapaketti on optimoitu mahdollisimman kevyeksi, mutta silti ominaisuuksia ja säätömahdollisuuksia on ennennäkemättömän paljon.

BMW HP4 Race

DTC-luistonestossa on peräti 15-asentoinen säätö, samoin kuin moottorijarrutuksen voimakkuuden säädössä. Myös keulimisenesto ja lähtökontrollijärjestelmä ovat säädettävissä ja rata-ajoa silmälläpitäen varustukseen kuuluu myös varikkosuoria varten nopeudenrajoitin.

Uutuusmallin hinnaksi Englannissa on ilmoitettu 68 000 puntaa. BMW HP4 Racen värivalinta on helppoa, sillä ainoana vaihtoehtona on BMW HP Motorsport -väritys.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BMW

Luetuimmat