2.8.2022 Ajoneuvot Henri Toivosen Lancia Delta S4 oli vetonaula vuoden 2016 Neste Rallissa Teksti Janne Huhtala Kuva Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Henri Toivosen Lancia Delta S4 oli taatusti vuoden 2016 rallin seuratuin auto. Suomen MM-ralli kunnioitti vuonna 2016 hienolla tavalla tuolloin 30 vuotta sitten menehtyneen ralliajaja Henri Toivosen muistoa, kun Henkan voittoisa Lancia Delta S4 nähtiin rallissa hänen veljensä Harri Toivosen kuskaamana. Toivonen ajoi Delta S4:llä näytösluontoisesti Harjun erikoiskokeen sekä torstaina että perjantaina ennen kilpailijoita. Delta S4 on monille rallifaneille muistorikas auto, sillä B-ryhmän superautot kiellettiin juuri Henri Toivosen kuolemaan johtaneen onnettomuuden takia kauden 1986 jälkeen. Jyväskylässä nähty auto on sama yksilö, jolla Henkka voitti Delta S4:n debyyttikilpailun, kauden 1985 päättäneen RAC-rallin. Seuraavan kauden alussa ajetussa Monte Carlon rallissa, jonka Henkka niin ikään voitti, autoa käytettiin harjoituksissa. Toivonen johti samaisella autolla myös Ruotsin MM-rallia, mutta kisa päättyi teknisen vian aiheuttamaan keskeytykseen. Viimeisen kerran Toivonen kilpaili tällä yksilöllä Costa Smeraldan EM-rallissa ajaen yleiskilpailun voittoon. Harri Toivonen seurasi Henkan ajoa RAC-rallissa paikan päällä, ja Monte Carlossa hän teki veljelleen jäänuotteja. Harri istui Montessa myös Henkan kyydissä kirjoittaen yhden erikoiskokeen nuotit. Samaisesta nuotitustapahtumasta Harrilla on myös värikäs muisto Henkasta. – Saatiin pätkä nuotitettua, ja Henkka käänsi Delta S4:n ylhäällä vuorella ympäri. Hän käski kiristää vyöt tiukemmalle, ja sanoi näyttävänsä miten tällaista autoa oikeasti kuuluu viedä. Tie oli tietysti auki yleiselle liikenteelle, mutta se ei Henkkaa haitannut. Siinä oli monen sadan metrin pudotus tien reunalta eikä kaiteita. Henkka veti yhden shikaanin vitosvaihteella niin, että kartturin puolen eturengas roikkui ilmassa tien ulkopuolella. Huusin kurkku suorana, että pysähdy. Henkka vaan nauroi vedet silmissä. Siinä oli veljesten välinen tappelu lähellä, kun sain lopulta hänet pysäyttämään auton. Loppumatkan ajoin minä, enkä sen jälkeen enää ikinä istunut Henkan kyytiin. Harri Toivonen muistelee keskustelleensa Henkan kanssa rallin vaaroista vain kaksi viikkoa ennen kuolemaan johtanutta onnettomuutta. – Henkka kysyi silloin, että jos hänelle sattuisi jotain rallissa, jatkaisinko kilpauraani. Sanoin, että todennäköisesti lopettaisin ajamisen. Henkka vastasi, että hän rakastaa rallia niin paljon, että jatkaisi, vaikka minulle kävisi huonosti. Kun Henri ajoi kohtalokkaan onnettomuuden Korsikalla toukokuun toisena päivänä, Harri oli valmistautumassa Walesin ralliin B-ryhmän MG Metrolla. – Olin lähdössä autolla katsastukseen, kun vaistosin mekaanikkojen käytöksestä, että jotakin oli pahasti pielessä. Minut pyydettiin tiimin toimistoon, jossa kaikkien ilmeet olivat vakavia. Luulin ensin, että olen saanut potkut. Tallipäällikkö otti olkapäästä kiinni ja sanoi, että hänellä on todella huonoja uutisia Korsikalta. Vastasin siihen, että ”eihän hän ole kuollut”. Tallipäällikkö sai vain vaivoin sanottua, että kyllä on. Toivonen käveli järkyttävän uutisen saatuaan autolleen, paiskasi oven kiinni niin, että MG Metron iso sivuponttooni irtosi ja ilmoitti lopettavansa kilpailu-uransa siihen paikkaan. Myöhemmin hän perui päätöksensä oman isänsä – vuoden 1968 rallin Euroopan mestarin Pauli Toivosen – pyynnöstä. Tämän jälkeen Toivonen kilpaili pitkään niin rallissa kuin radallakin: hän ajoi muun muassa C-ryhmän Porschella MM-sarjaa ja sijoittui formula 1:llä Euro Boss -sarjassa neljänneksi. Henri Toivosta pidettiin ennen kuolemaansa sen hetken nopeimpana rallikuskina. Korsikan rallin ensimmäisenä päivänä hän ajoi erikoiskokeilla jopa minuutin pohja-aikoja, ja johti avauspäivän jälkeen rallia selvästi. Veljelleen hän raportoi siinä vaiheessa kaiken olevan kunnossa. – Ei meillä enää ole kiire, mutta muilla on, Harri kertoo veljensä sanoneen viimeisenä iltanaan puhelimessa. Oheisen videon kautta pääset in-cat-tunnelmiin kuuden vuoden takaisiin tunnelmiin, kun Henri Toivosen Lancia Delta S4 kiitää Harjun yleisöerikoiskokeella Harri Toivosen ajamana. Teksti: Janne Huhtala, kuvat: Lauri Ahtiainen Artikkeli julkaistu alun perin 27.7.2016. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku