18.5.2016

Koeajo: Harley-Davidson Low Rider S

Harley-Davidson Low Rider

Customointi alkaa Harley-Davidson Low Rider S:tä. Hyvää: moottorin vääntö, äänet, avaimeton käynnistys. Huonoa: mittariston sijoittelu.

Harley-Davidson Low RiderHarleyn mukaan Low Rider S on mitä mainoin kohde omatoimiselle moottoripyörän customoinnille.

Low Riderin perusresepti on yksinkertainen. Laitetaan teräsputkirunkoon peräti 1 801-kuutioinen ja erittäin vääntävä voimanlähde. Avarretaan ilmansuodatin ja asennetaan hengittävä pakoputkisto. Pieni varttikate täydentää ulkonäköä. Lopuksi asennetaan tarvittavat mittarit polttoainesäiliön päälle.

Toimiiko kokonaisuus? Ei muuta kuin moottori käyntiin ja koeajolle.

Harley-Davidson Low Rider

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei virta-avaimia

Harley-Davidsonin ajamiseen ei tarvita virta-avaimia. Siinä ei nimittäin ole virtalukkoa lainkaan. Sen virkaa hoitaa pieni lähetin, jota pidetään ajon aikana taskussa. Mikä parasta, järjestelmässä on automaattinen varashälytin. Kun kuljettaja poistuu harrikan luota yli kahden metrin päähän, kytkeytyy hälytin automaattisesti päälle. Starttinapin painallus herättää henkiin ison V-2 moottorin. Jo joutokäynnillä moottori tutisee ja tärisee tuntuvasti. Se ei ole vika, vaan harrikkaan kuuluva ominaisuus.

Harley-Davidson Low Rider

Kierrosluku- ja nopeusmittari on sijoitettu tankin päälle. Se on arveluttava ratkaisu, sillä katsoakseen nopeusmittaria, on katsetta siirrettävä pois liikenteen seuraamisesta. Lisäksi mittariston varoitusvalot ovat pieniä. Onneksi suuntavilkuissa on automaattinen sammutustoiminto, muuten vilkku jäisi herkästi päälle.

Harley-Davidson Low Rider

Moottori vääntää hienosti. Pako- ja imuäänet ovat juuri sopivan muhkeita. Sellaista mukavaa basson jytinää. Kallistusvarat ovat rajalliset, mutta ei Low Rider mikään temppupyörä olekaan. Pieni varttikate suojaa hyvin kuljettajaa. Ajoasento on leppoisan takakeno.

Harley-Davidson Low Rider

Harrikalle tyypilliseen tapaan takajarru on etujarrua ottavampi. Pieni takajarrun painallus pysäyttää pyörän tehokkaasti.

Harley-Davidson Low RiderJousitus kantaa kuormaa hienosti, itse asiassa takajousitus on jopa hiukan pintakova. Istumakorkeus on erittäin matala, vain 68,5 senttimetriä. Lyhyenkin kuljettajan jalat yltävät mainiosti maahan. Syytä onkin, sillä komeus painaa tankattuna yli 300 kiloa.

Valmistaja on tarkoittanut Low Rider S -mallin rakentelun pohjaksi. Idea on hyvä, mutta harva motoristi alkaa parannella yli 25 000 euroa maksavaa moottoripyörää. Vai alkaako? Toisaalta, jos rakenteluhammasta kolottaa, löytyy valmistajalta jo kattava lista customointi-osia.

Teksti: Tero Kiira Kuvat: Tero Kiira ja valmistaja

Harley-Davidson Low Rider S

Hinta alkaen

25 810 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 801 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, ilmajäähdytys, viisi vaihdetta, hihnaveto.

Vääntö

156 Nm (3500 r/min)

Vääntö

156 Nm (3500 r/min)

Mitat

akseliväli 1630 mm
Omamassa: 293 kg

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 685 mm, polttoainesäiliön tilavuus 17,8 litraa. Rengaskoko: edessä 100/90-19, takana 160/70-17. Huoltoväli: 8 000 km.

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat