27.3.2017

Hankook avasi Ivalon testikeskuksensa – ”Täällä on tasalaatuisempaa lunta”

Hankook Technotrac Ivalo

Voimakkaasti ensiasennusrenkaisiin panostanut Hankook hakee nyt samaa statusta talvirenkaiden saralla. Kehitystyön avaimena on nyt Ivaloon avattu Hankook Technotrac.

Kun seremoniamenoin leikattu punainen nauha katkeaa, on Hankookin testikeskus Ivalon seudulla otettu virallisesti käyttöön. Legendaarisen Millbrook Proving Groundin kanssa samaan Millbrook Groupiin kuuluvan Ivalon Test Worldin osaksi rakennettu Hankook Technotrac on korealaisvalmistajan sitoumus talvirenkaiden kehittämiseen.

Hankook Technotrac Ivalo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Talven ja autovalmistajien ristitulessa

Aivan mitättömästä investoinnista ei ole kysymys, mutta Hankookilla on kova pyrkimys kehittää talvirengastarjontaansa jopa suhteessa sen omiin kesärengasvalikoimaan. Oman kannustimensa antavat myös autovalmistajat, sillä Hankook on panostanut viime vuosina voimakkaasti juuri saksalaisvalmistajien ensiasennusrenkaisiin.

Hankook Technotrac Ivalo

– Premium-auton rengas tarvitsee premium-tekniikkaa, kiteyttää Hankookin Euroopan testauksen päällikkö Klaus Krause. Valmistajilla on omat vaatimukset esimerkiksi vierimisvastuksen, äänekkyyden, äänieristystekniikan ja muiden rengasteknologioiden osalta. Hankookilla on omat rengastiimit jokaisen autovalmistajan tarpeita varten, sillä rengasversioita saatetaan valita mallien ja malliversioiden lisäksi jopa markkina-alueittain.

Hankook Technotrac Ivalo

Talvirenkaiden osalta tilanne ei eroa kesärenkaista, mutta haasteita on silti vieläkin enemmän. Nasta vai kitka, erillinen talvirengas vai ympärivuotinen. Oman haasteensa muodostavat myös talvirenkaan käyttöolosuhteet, sillä kuivalla ja märällä asvaltilla ajaminen vaatii renkailta monilta osin päinvastaisia ominaisuuksia kuin lumella ja jäällä ajaminen.

Hankook Technotrac Ivalo

Esimerkiksi pinnan reagoimisnopeudesta kertovaa hystereesiä kaivataan enemmän asvalttiajossa, vähemmän talvikeleissä.  Sama koskee rengasseoksen taivutusvastusta, sillä pehmeämpi rengas on suotavampi talvikeleissä. Vastakkaisten ominaisuuksien välillä tasapainottelu vaatii tietysti suunnitelmallisuutta ja oikeanlaista kemiaa. Pehmeyttä tavoitellaan esimerkiksi käyttämällä talvirenkaassa kesänakkia enemmän öljyä.

Myös autovalmistajien kaipaamat erikoisteknologiat asettavat haasteita. BMW suosii runflat-renkaita, Audin jotkin katumaasturit varustetaan ääntä vaimentavilla renkailla ja osa Volkswageneiden renkaista varustetaan Sealguard-mönjäsuojalla, joka paikkaa pienet reiät noin 0,1–0,2 barin ilmanmenetyksellä.

Hankook Technotrac Ivalo
Rengasinsinööri Andreas Pürschel havainnollistaa erilaisten renkaiden jäykkyyseroja läpileikkausmalleilla.

– Sealguardin pitäisi toimia –25°C lämpötilaan asti normaalisti, jonka jälkeen aineen reagointi hidastuu, kertoo rengasinsinööri Andreas Pürschel tiedustellessani mönjän toimivuudesta Pohjolan talvesssa.

Ruotsalainen kolleega kysyy puolestaan, onko Pohjoismaihin tulossa ympärivuotista rengasta milloinkaan?

– Niiden ominaisuuksien tasapainottaminen on niin vaikeaa, sillä täällä on isot erot vuodenaikojen välillä. Erilliset talvirenkaat ovat ainoa oikea tapa, vastaa johtava seosspealisti Massimo Cialone.

Hankook Technotrac Ivalo
Winter i*Pike RS+ on Hankookin nastarengas kitkapohjaisten vaihtoehtojen joukossa.

Objektiivisesti ja subjektiivisesti testattu

Oma testialue helpottaa kehitystyötä huomattavasti, sillä Hankook ei ole niin riippuvainen Test Worldin muiden asiakkaiden toiminnasta. Hankookin omassa hierarkiassa Technotrac Ivalo on ikään kuin talvitestaukseen keskittynyt versio Koreassa sijaitsevasta Technodome-päätestikeskuksesta.

Hankook Technotrac Ivalo

Technotrac ei kuitenkaan sisällä kaikkia mahdollisia testialueita, sillä testikeskuksen alueella on luontevaa lainata joitain erikoisempia tiloja. Sladiympyrän lisäksi eräs yhteistila on sisätestihalli, johon varastoidaan tammi-helmikuussa satanutta lunta pitkin kesää tapahtuvaa testausta varten.
– Test Worldiin on tulossa myöhemmin myös aina sulana oleva asvalttitestirata talviaikaiseen kuiva- ja märkätestaamiseen, kertoo Alex Burns Millbrook Groupista.

Technotracin alueella Hankookilla on käytössään testiradat objektiivista, mittalaitteisiin perustuvaa testausta varten. Käytännössä suorat lumi- ja jääradat ovat kiihdytys- ja jarrutuskokeita varten, mittalaitteiden kertoessa armottomasti kehitystyön kulusta.

Hankook Technotrac Ivalo
Objektiivisessa mittauksessa tietokone kertoo totuuden.

Subjektiivinen testaaminen toteutetaan puolestaan kahdella sille pyhitetyllä testilenkillä. Kaksi yli kilometrin pituista reittiä antavat kuvan renkaan käyttäytymisestä todenmukaisissa olosuhteissa, testikuljettajien kertoessa näkemyksensä rengasversioiden keskinäisistä eroista. Technotracin täydentää rengaspajana ja toimistotiloina toimiva keskusrakennus.

Hankook Technotrac Ivalo
Subjektiivinen testaus tapahtuu kahdella sille pyhitetyllä testilenkillä.

Erinomaisten perusteluiden jälkeen jää tietysti se omaan napaan tuijottava kysymys: miksi Suomi, miksi juuri Ivalo?

– Ivalossa on tasaisempi lämpötilakehitys [kuin Ruotsissa], joten täällä olevan lumen laatu on tasaisempaa. Täällä ei tule kalliita kahden viikon katkoksia testaustoimintaan oikeanlaista lumea odotellessa, Klause Krause kommentoi vastaa kuin apteekin hyllyltä.

Entäpä milloin täällä tehdystä työstä nähdään tuloksia?

– Kutsumme teidät kyllä sitten takaisin kun meillä on jotain näytettävää. Oikein hyvässä lykyssä se on jo ensi talvena, virnistelee viestintäjohtaja Felix Kinzer.

Hankook Technotrac Ivalo

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Ilmakuva: Hankook

Luetuimmat