12.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Halvin neliveto – Fiat Panda Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Markkinoiden edullisin neliveto on pirteä tuttavuus. Hyvää: ketteryys, keveys, mukavuus, hiljaisuus. Huonoa: kulutus, ajoasento, takajalkatilat, tavaratila. Fiatin maahantuonnin elpyessä mallisto laajenee niin uusilla kuin vanhoillakin malleilla. Nyt on vuorossa nelivetoinen Panda, jonka tuorein sukupolvi on muilla markkinoilla ollut tarjolla jo toista vuotta ja on esimerkiksi Italiassa erittäin suosittu vuoristoisilla alueilla. Suomessa Fiat Panda Twinair anastaa Suzuki Swiftiltä halvimman nelivetoisen tittelin muutaman satasen erolla (17 393–17 790 e). Koeajossa on kuitenkin kalliimpi Cross–versio seikkailullisemmalla ulkonäöllä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehokas tilankäyttö Ulkomittoihinsa nähden Pandan sisätilat hämmästyttävät, korin korkeudella ja pystyllä istuma-asennolla on saatu kelvolliset sisätilat. Jos takanakin on aikuisia, pitkä kuski joutuu toki tinkimään tilastaan. Haitta on vähäinen, sillä ajoasento on jo muutenkin epämukava ratin etäisyyssäädön puuttuessa. Perhekäytössä ensimmäisenä ahdistaa tavaratilan koko. Nelivetomallin varustetasot ovat 4x4 ja Cross. Molemmissa on isommat pyörät ja maastohenkisemmät puskurit, mutta Crossissa äijämeininkiä on jo liiankin kanssa. Yllättäen kalliimpaan Crossiinkaan ei kuulu vakionopeudensäädintä ja automaattinen hätäjarrutuskin on lisävaruste. Kaksivärinen sisustus ja aluksi sekavalta näyttävä kojelauta poikkeavat kilpailijoista. Silti toiminnot löytyvät helposti, vain sähköikkunoiden katkaisijat keskikonsolissa ovat toistuvasti hukassa. Pirteä kaksisylinterinen Maasto-Pandan moottori on iskutilavuudeltaan vain 0,9-litrainen, mutta vie turboahtimen avulla pirteästi maantiellä ja kaupungissa. Ainutlaatuiseksi jo 500-mallista tutun moottorin tekee kaksisylinterisyys. Siinä missä nykyisin yleistyvät kolmisylinteriset on saatu pehmeäkäyntisiksi, kaksisylinterinen paljastuu heti säksättävästä äänestä ja värinöistä. Kiihdytyspörinä on soundiltaan urheilullinen ja paranee kierrosten myötä. Tasanopeudella ääni tasoittuu yhdeksi pikkuautojen hiljaisimmista. Korvakuulolta ajaminen on aluksi mahdotonta, koska alakierroksilla käynti kuulostaa ahdistavan epätasaiselta. Pesässä on vähintään yhtä pykälää liian pieni vaihde, sillä 4 000 kierrostakin kuulostaa vaimealta. Vaihtamisopastinta ja kulutuslukemaa seuraamalla oikea vaihde löytyy, vaikka tällöin moottori kuulostaa sammumisen partaalla tutisevalta. Ahtimen tuoma vääntö kuitenkin liikuttaa Pandaa sinnikkäästi alakierroksilla, lyhyeksi välitetyn ykkösvaihteen avulla kytkintä ei tarvitse luistattaa maastossakaan. Pikkumoottorin soisi palkitsevan lopputankkauksessa, mutta kulutus karkaa lukemaan 7,5 l/100km. Kytkeytyvä neliveto Nelivetomalli on ensisijassa etuvetoinen ja jakaa voimaa takapyörille viskokytkimen avulla liukkaalla pinnalla. Ajotilavalitsimella takavedon voi pakottaa mukaan jo ennen ensimmäistä lipsahdusta. Elektroninen luistonrajoitin hoitaa tasauspyörästönlukon hommat. Kaitseminen tapahtuu sallivasti, sivuluisussakin pystyy etenemään hetkittäin. Kevyt maasturinpentu ei jää ihan helposti kiinni, reilu maavara, pienet koriylitykset ja helposti arvioitavat kulmat auttavat puikkelehtimaan ketterästi niin metsässä, lumihangessa kuin pysäköintitaloissa. Eniten Panda yllättää maantiellä, rehellisen ohjauksen ja tarttuvan alustan ansiosta ajaminen maistuu kömpelöä ajoasentoa lukuun ottamatta. Matkustajillakaan ei ole valittamista, pehmeä jousitus ja vaimea äänitaso huolehtivat mukavuudesta. Teksti: Petri Munukka Kuvat: Lauri Ahtiainen Fiat Panda Twinair 4x4 Cross Hinta alkaen 18 890 € Moottori Bensiinimoottori 875 cm³, 2 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 66 kW (90 hv), 5500 r/min Vääntö 145 Nm (1900 r/min) Vääntö 145 Nm (1900 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,0 s Huippunopeus 167 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 3705 mm, leveys 1662 mm, korkeus 1639 mm, akseliväli 2300 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta