13.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Haastajan asemassa – Renault Mégane Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pieni perheauto, joka on kevyt käsitellä ja mukava ajaa. Hyvää: käsiteltävyys, moottori, vaihteisto, neljän vuoden takuu. Huonoa: kosketusnäytön käytettävyys ajon aikana, avainkortti, katve etuoikealle. Nousukiidossa oleva Renault kiiruhtaa autonostajien luo nyt voimalla. Maailmanlaajuisesti Renault kasvatti markkinaosuuttaan viime vuonna jo kolmatta vuotta peräkkäin, kun mukaan lasketaan henkilö- ja tavara-autot. Suomessa Renault oli viime vuonna myydyin ranskalaismerkki. Mittavat kasvuprosentit, henkilöautoissa +63 prosenttia ja tavara-autoissa +39 prosenttia, ovat tietenkin osittain edellisten vuosien vaatimattoman suorituksen ansiota, mutta myydyimmäksi ranskalaismerkiksi pääsyyn tarvittiin lisäksi mallistoa, joka onnistui vetoamaan suomalaisiin. Myös tänä vuonna Renault tavoittelee Suomessa kasvua. Huikeisiin kasvuprosentteihin ei enää varmasti ylletä, mutta markkinaosuuden kasvuun uskotaan vahvasti. Viime vuonna Renault-henkilöautojen markkinaosuus Suomessa oli 2,6 prosenttia. Sillä irtosi merkkitilaston 12. sija. Tämän vuoden markkinaosuus tehdään ennen kaikkea uusilla henkilöautomalleilla: Talisman, Espace ja Mégane. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Onnistunut sisusta Maaliskuussa myyntiin tuleva uusi Renault Mégane herättää suuria odotuksia. Koeajettu viisiovinen Mégane kelpaa varmasti ulkonäöltään suomalaisille, mutta syksyllä myyntiin saadaan myös Suomessa suosittu farmarikori. Ensisilmäys sisätiloihin herättää tyytyväisyyttä. Mégane todistaa, että muovinenkin sisustus voi olla laadukkaan oloinen. Huomio kiinnittyy erityisesti istuimiin, jotka näyttävät siltä, että niihin on kiinnitetty huomiota myös suunnittelu- ja valmistusvaiheessa. Istuimet ovat myös mukavat ja säätövaroja on riittävästi. Runsaiden säätöjen kääntöpuolena alimmilleen laskettu istuin syö takamatkustajalta tehokkaasti varvastilan. Myös reisituki jää istuinta ala-asennossa käyttävälle kuljettajalle huonoksi. Hiukan korkeammalle nostettuna 164-senttinen kuljettaja saa istuimelta hyvän tuen. Eniten istuma-asennossa jäi mietityttämään ohjauspylvään ja istuimen väliin jäävä tila. Pidempijalkaiselle kuljettajalle tila saattaa käydä ahtaaksi, joten koeistunta ennen ostopäätöstä kannattaa. Takamatkustajille tilaa on auton kokoon nähden mukavasti. Itsekuria vaaditaan Sisustuksen laatuvaikutelmaa tukee myös selkeä ja käyttökelpoinen mittaristo. Mittaristo tarjoaa runsaasti informaatiota, mutta helppolukuisessa muodossa. Kuljettaja voi myös itse valikoida, millaiset tiedot mittaristossa kulloinkin on esillä. Eniten epäilyksiä jättää sinänsä tyylikäs ja iso kosketusnäyttö sekä hipaisunapit. Uudessa Méganessa on uuden Espacen ja Talismanin tapaan käytössä Multi-Sense -teknologia. Sen ansiosta käyttäjä voi muutella ajoasetuksia henkilökohtaisten mieltymystensä mukaan. Ajoasetuksia on viisi. Houkutus kosketusnäytön käyttöön ajonaikana on varmasti suuri, sillä sieltä löytyy käytännössä kaikki asetukset ja valinnat. Osa valinnoista on toteutettu myös ohjauspyörään, mutta ne tuskin riittävät läheskään kaikille Méganen kuljettajille. Haaste on hyvin yleinen uusissa autoissa. Ennen ajoonlähtöä olisi maltettava käyttää hetki ajoasetusten, navigoinnin, radion ja muiden tarpeellisten toimintojen valintaan. Kosketusnäytön käyttö ajon aikana vie tässäkin autossa kuljettajalta liikaa huomiota. Kevyt käsitellä Tuntuvimman muistijäljen jättää ajettavuus. Renault Méganen 1,2-litrainen turboahdettu bensiinimoottori tottelee kaasujalkaa herkästi ja kuusiportaisen käsivalintaisen vaihteiston valitsin liikkuu kevyesti. Moottorin ja vaihteiston yhteistyön ansiosta käsiteltävyys on helppoa ja kätevää. Taajamassa Mégane on ketterä ja virkeä liikkuja, eikä moottoritieosuus anna aihetta moitteisiin. Ajamisen ääniä matkustamoon ei juuri kantaudu, mutta jos niitä kaipaa niin kosketusnäytön valikosta löytyy myös äänitehosteita. Valmistajan mukaan erityisesti jousitusta ja iskunvaimennusta on parannettu. Ohjauksesta on saatu tarkempi ja herkempi, kun apurungon ja korin kiinnityksissä ei ole käytetty kumisia kiinnityspisteitä. Etuakseliston kolmiotukivarsien kiinnitysheloja on kehitetty ja taka-akseliston kiinnityspisteet ja nivelet on suunniteltu uudelleen. Tavoitteena on ollut, että jopa ilman nelipyöräohjausta takapyörien ohjausliikkeet olisivat suurempia mutka-ajossa. Tavaratila on auton kokoon nähden sopiva. Tavaroita joutuu nostelemaan niin sisään kuin ulos, sillä nostokynnys on kilpailijoihin nähden korkea ja tavaratilan pohja matalalla. Välipohjaa ei ole joten takaistuimen selkänojien kaataminen jättää kynnyksen lisätilan väliin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viiden tähden turvaa Euro NCAP -testissä Mégane ylsi viiden tähden suoritukseen. Apujärjestelmiä on tarjolla runsaasti: mukautuva vakionopeussäädin, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti, turvavälihälytys, nopeuden ylittämisestä hälyttävä liikennemerkkien tunnistus, katvevaroitin, peruutuskamera, automaattinen lyhyiden ja pitkien valojen vaihto sekä pysäköintitutkat edessä, takana ja sivuilla. Seitsemän moottoria, kolme varustelua Bensiinimoottoreita on tarjolla kolme: 100- ja 130-hevosvoimaiset sekä GT:n 205 hevosvoimainen. Koeajetun TCe 130:n ja GT:n saa myös seitsemänvaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla. Dieseleitä tarjolla on 90-, 110- ja 130-hevosvoimaiset versiot, sekä GT:n 165-hevosvoimainen. Kuusivaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston saa 110-hevosvoimaiseen sekä GT:hen. Varustetasoja ovat Life, Zen ja Bose, joista koeajetun mallin Bose-varustelu edustaa kattavinta vaihtoehtoa. Haastaja Vuoden Autolle Mégane käy kisaa ostajista Opel Astran ja Volkwagen Golfin kanssa. Golfille se ei pärjänne, mutta Astran kanssa kisa tullee olemaan tiukka. Suomessa Méganen hinnat alkavat 19 990 eurosta (TCe 100 Life), koeajetun TCe 130 Bosen hinnan alkaessa 26 890 eurosta, joten Renault liikkuu selvästi Opelin kanssa samassa markkinasegmentissä. Nähtäväksi jää, sijoittuuko Mégane myyntitilastoissa korkeammalle kuin Vuoden Autoksi Suomessa 2016 valittu Opel Astra. Tätä kirjoittaessa Méganen ennakkomyynti Suomessa on jo alkanut, ensimmäisten autojen saapuessa liikkeisiin maaliskuun puolivälissä. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Renault Mégane TCe 130 Bose Hinta alkaen 19 900 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 890 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³ turboahdettu, suorasuihkutus. Teho 97 kW (132 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku