16.9.2015

Frankfurtin autonäyttelyn oudot, erikoiset ja kauniit

Messujen kauneimmat, oudoimmat ja erikoisimmat bongaukset.

Internetin myötä valtaosa autonäyttelyiden mystiikasta on kadonnut. Lähes kaikki merkittävät uutuusmallit paljastetaan kuukausia aiemmin, joten todellisia yllätyspommeja nähdään harvoin. Yllätyksettömyydestä huolimatta vauhtia ja vilskettä riittää enemmän kuin tarpeeksi.

Yksi näyttelyn näyttävimpiä oli Lamborghini Aventador LP750-4 Superveloce Roadster. Lamborghinin huippumalli Aventador on saanut lisää tehoa, lisää siipiä ja entistä vähemmän painoa.

Frankfurtin autonäyttelyn erikoisin näky oli tämä herrasmies, jonka suunnatonta kiinostusta Fordin pieneen Ecosport-maasturiin eivät häirinneet edes ympärillä pyörineet valokuvaajat. Ehkä Fordin takalampussa todellakin on jotain erityistä?

Näyttävimmästä osastosta vastasi Audi. Aukiolle rakennettuun suureen harmaaseen kuutioon käveltiin scifi-tunnelin läpi, jonka varrella saksalaismerkki julisti ilosanomaa teknisestä osaamisestaan ja moottoriurheilumenestyksestään. Varsinainen kohokohta oli quattro-nelivetotekniikasta muistuttanut kulmaus, jonka seinät olivat oikeaa jäätä. Montakohan A4-mallia pitää myydä, että näyttelykustannukset saadaan katettua? Uusi Opel Astra keräsi runsaasti huomiota. Kauniista neidosta huolimatta päähuomio tuntui keskittyvän farmarimalliin, jonka saranoiden ja tiivisteiden yksityiskohtia tutkittiin urakalla.

Kun perheauton koriin ladataan 270 hevosvoimainen 1,6-litrainen bensiiniturbo, on huomio taattu. Peugeot ei kuitenkaan luottanut pelkän 308 GTI:n vetovoimaan.

Aiemman 208 GTI 30th Anniversaryn tavoin uusi 308 GTI esiteltiin erikoisessa puna-mustassa värissä. Kenties räväkästä maalauksesta on tulossa muoti-ilmiö, sillä Volkswagenin osastolta löytyi samaan tyyliin maalattu Golf R.

Näyttelyn riemastuttavin konsepti oli tällä kertaa Hondan käsialaa. Honda 2&4 yhdistää valmistajan moottoripyöräosaamista henkilöautopuolelle – ainakin avoimen ajokokemuksen myötä. Samalla avoin ajokokemus on pirteä vastine jatkuvasti muhkuuntuville uutuusautoille.

2&4 on Hondan sisäisen suunnittelukilpailun lopputulos, jonka suunnittelija on yhtiön moottoripyörien parissa työskentelevä Martin Petersson. Auton moottori on katulaillinen versio nykyisen RC213V MotoGP-pyörän 999 kuutiosenttimetrisestä voimanlähteestä: 212 hevosvoimaa 13 000 1/min kohdalla riittänee ripeeän etenemiseen.

Jos mieltä on askarruttanut kysymys Rolls-Royce Phantomin keskikyynärnojan sisällöstä, löytyy siihenkin vastaus Frankfurtista. Perinteikkään brittimerkin huippumallissa jokainen lokero on kurkistus hämmästyttävään luksukseen, joten kristallilasit eivät varsinaisesti edes yllättäneet.

Lisävarusteena Rolls-Royce tarjoaa kristallilaseja kattavampaa asiastoa. Tyylikkään paketin hinta ei selvinnyt, joten vanha viisaus lienee kohdallaan: jos sitä pitää kysyä, se on luultavasti liian kallis.

Škodan muutoin hieman harmaa osasto sai piristystä näyttävästä ralliautosta.

Nissanin luksusmerkki Infinitiä näkyy Suomen katukuvassa lähinnä harvalukuisten muuttoautojen muodossa. Uutuusmalli Q30 ei varsinaisesti muuta tilannetta, vaikka autossa piileekin mielenkiintoinen salaisuus.

Infiniti Q30 on Daimlerin ja Nissan-Renaultin yhteistyön hedelmä, siis uusilla pintapelleillä varustettu A-sarjan Mercedes-Benz. Ulkokuori hämää vielä huomattavasti muokatuilla ajovaloillaan, mutta sisusta on ehtaa Mercedes-Benziä: perinteinen monitoimiviiksi on yhä ratin vasemmalla puolella. Vaihteenvalitsin on perinteisellä paikalla, jota A-sarjassa käytetään vain huippumalli A45 AMG:ssä. Q30 tuskin on saapumassa Suomeen.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat