5.6.2017

Fordin johtajistomylläkkä pistää hankkeet suurennuslasin alle

Fordin johtajistomylläkkä

Fordin viime viikkojen johtajistomuutokset tuovat tulevaisuuden hankkeet ja laatukysymykset tiiviiseen tarkasteluun.

Toukokuun loppupuolella tapahtunut Fordin johtajistoruletin pyöräytys pistää autojätin kaikki tulevat hankkeet tarkasteltaviksi. Erityisesti keskiössä ovat edellisen pääjohtajan, Mark Fieldsin, aloittamat liikkuvuus- ja autonomiahankkeet, joilla perinteikäs autovalmistaja halusi profiloitua liikkuvuusratkaisujen tarjoajaksi. Kulutetut miljardit ovat tosin tuottaneet hitaasti tulosta, joten sijoittajien lisäksi yhtiön johtokunnalta loppui pinna Fieldsin toiminnan suhteen. Fieldsin vuonna 2014 alkaneella hallintakaudella Ford menetti lähes 40% osakkeidensa arvosta. Lisäksi hermoja kiristivät päätöksenteon verkkaisuus, josta pyritään nyt eroon uudella rakenteella.

Vielä päiviä ennen potkujaan Fields yritti vierittää johtokunnan paineet Fordin Amerikan toiminnoista vastanneen Joe Hinrichsin niskaan. Hinrichsin ansioihin kuuluu muun muassa Fordille avainasemassa olevan F-avolavamalliston uudelleensuunnittelu. Uudistetussa organisaatiossa Hinrichsin asemapaikaksi valikoitui maailmanlaajuisesta toiminnasta vastaava Global Operations.

Nyt iäkkään autoyhtiön pääjohtajan valtikkaa heiluttaa Jim Hackett, joka tunnetaan tekniikasta ymmärtävänä muutosjohtajana. Hackettin edellinen iso komennus oli lähes Fordin ikäisessä huonekaluyhtiö Steelcasessa, jossa hän luotsasi toimistokalusteita myyvän yhtiön ajattelemaan tavaran sijaan asiakkaiden käyttötarpeita, vaikka tie ei ollut helppo. Viime vuodet Hackett on ollut Fordilla vastaamassa juuri uusista liikkuvuushankkeista Smart Mobility -osastossa.

Ford johtajistomylläkkä Hackett
Jim Hackett tunnetaan kyvykkäänä muutosjohtajana.

– En ole koskaan luottanut näin paljoa tulevaisuuteemme. Hyvät uutiset ovat, että pääsemme aloittamaan Markin valmistelemalta vahvalta pohjalta, kommentoi Fordin hallituksen puheenjohtaja Bill Ford.
Ford vertasi Hackettia myös Alan Mulallyyn, joka luotsasi yhtiön läpi 2000-luvun lopun lamakauden.
– Alan kaappasi sydämemme ja sai työntekijämme uskomaan, että he eivät vain voisi voittaa, vaan he myös voittaisivat. Luulen, että näette Jimissä paljon samaa. Jim on kulttuurisen muutoksen lähde.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarkastelussa liikkuvuus ja laatu

Nyt Fordilla on käynnissä eräänlainen ideoiden kuherruskuukausi, jossa yhtiön jokaista toimialaa tarkastellaan selkeiden parannuskohteiden löytämiseksi.

– Meiltä ei puutu pääomaa hyville ideoille, mutta ajan mittaan se pääoma täytyy ansaita niillä ideoilla, kommentoi tuore pääjohtaja Hackett.

Fordin johtajistomylläkkä
Eräs kritiikkiä kerännyt liikkuvuuspalvelu on yhteiskäyttöpyöriin perustuva Motivate.

Tarkasteluun joutuvat siis ainakin Fieldsin aloittamat liikkuvuushankkeet, joihin kuuluu esimerkiksi kyytipalvelu Chariot ja San Fransciscossa toimiva yhteiskäyttöpolkupyöräohjelma Motivate.
– Ehkä ei tarvitse pelaajana kaikilla liikkuvuuden osa-alueilla, pyörissä ja muissa, kommentoi LMC Automotiven ennustuspäällikkö Jeff Schuster.

– Tuntuu, että Fields jätti valmistamisen ja päivittäiset tuotekehitysasiat vakionopeudensäätimen varaan, kommentoi puolestaan AutoPacificin analyytikko Dave Sullivan.
Analyytikot ovat huomauttaneet, että Fordin kehittäessä tulevaisuuden tekniikoita yhtiö on unohtanut tuotekehityksen omalle tolalleen ja antanut samalla laadun laskea.
– Laatu on jotain mitä tarkkailemme aina. Viime aikoina emme ole olleet erityisen tyytyväisiä joihinkin laatutuloksiimme. Kun puhumme operationaalisen erinomaisuutemme terävöittämisestä, tämä on hyvä esimerkki. Meillä on paljon tekemistä, ja osa siitä kohdistuu tälle alueelle, huomautti Bill Ford.

Fordin johtajistomylläkkä Bill Ford
Hallituksen puheenjohtaja Bill Ford ei ole täysin tyytyväinen yhtiön menestykseen laatumittareissa.

Ford on luvannut tuoda markkinoille viisi uutta katumaasturia vielä vuosikymmenen loppuun mennessä ja vuoteen 2021 mennessä on luvassa 13 uutta sähköistettyä ajoneuvoa.
– He yrittävät levittäytyä laajemmalle ja samalla muovata tuotteiden elinkaaria, mikä voi vaatia investointeja, Schuster jatkoi.

Edes huonosti kannattavien Euroopan operaatioiden supistamista ei ole suljettu pois. Vaikka räväkimmät analyytikot ovat väläytelleet, että Ford saattaisi seurata General Motorsin jalanjäljissä ja poistua Euroopasta kokonaan, on todennäköisempää, että vahvasti Euroopassa toimiva autojätti kohdistaa jotain toimintojaan uudelleen.

– Euroopan Ford on paremmassa jamssa kuin GM Europe. Arvelen myös, että Fordin perheellä on tunnesiteitä Eurooppaan. Ja vaikka he haluaisivatkin ulos, ainoa ostajaehdokas osti juuri GM Europen, kiteytti Bernsteinin analyytikko Max Warburton.

Lähde: Automotive News Kuvat: Ford

Luetuimmat