17.8.2016

Fordilta ohjauslaitteeton kimppakyytiauto vuonna 2021

Fordilta ohjauslaitteeton kimppakyytiauto vuonna 2021

Voimakkaasti autonomisuuteen panostanut Ford aikoo tuoda ratittoman ja polkimettoman auton kaupalliseen käyttöön vuonna 2021.

Automaailman suuri sininen on ilmoittanut, että yhtiön suunnitelmissa on tuoda täysin autonominen ajoneuvo liikennekäyttöön vuonna 2021. Itsenäisen auton erikoisuus on se, että kimppakyyti- ja tilauspalvelukäyttöön tarkoitetussa autossa ei ole ohjauslaitteita ollenkaan.

Neljälle hengelle suunnattu auto pyrkii saamaan yhdysvaltalaisen standardisointijärjestö SAE:n täysin autonomisen luokituksen, ensimmäisenä Fordin autona. Autonomiset ajoneuvot ovat eräs osa Ford Smart Mobility -hanketta, jossa autovalmistaja pyrkii laajentamaan liikenneosaamistaan ajoneuvoista kohti palveluita, asiakaskokemuksia sekä yhdistettävyyttä.

– Auton automatisaatio tulee määrittämään seuraavan vuosikymmenen, ja meidän mielestämme autonomisilla ajoneuvoilla tulee olemaan yhtä merkittävä vaikutus yhteiskuntaan kuin Fordin liikkuvalla kokoonpanolinjalla sata vuotta sitten, sanoi Mark Fields, Fordin toimitusjohtaja.

– Olemme omistautuneet tuomaan autoteille autonomisen ajoneuvon, joka voi parantaa turvallisuutta ja ratkaista sosiaalisia ja ympäristöllisiä haasteita miljoonien ihmisten, ei vain luksusautojen asiakkaiden puolesta.

Ford Fusion Hybrid Autonomous Vehicle

Ford kolminkertaistaa autonomiatesteissä käytettävän ajoneuvojoukkonsa kolmeenkymmeneen Ford Fusion (Mondeo) Hybridiin, tehden siitä autoalan suurimman autonomiatestikaluston. Yhtiön kunnianhimoisena suunnitelmana on triplata testijoukko vielä uudelleen ensi vuoden aikana. Ford on aiemmin esitellyt Michiganin yliopiston simuloidussa kaupunkiympäristössä kehitettyjä autonomisen ajon innovaatioita, kuten auton toimintaa lumessa ja täydessä pimeydessä.

– Ford on kehittänyt ja testannut autonomisia ajonevoja yli kymmenen vuotta, kommentoi Fordin tuotekehitysosaston johtaja Raj Nair
– Meillä on strateginen etu johtuen kyvystämme yhdistää ohjelmisto- ja anturiteknologia hienostuneeseen insinööritaitoon, jota tarvitaan laadukkaiden ajoneuvojen valmistukseen. Tätä vaatii autonomisten ajoneuvojen mahdollistaminen miljoonille ihmisille ympäri maailman.

Lisäksi Ford panostaa Piilaakson Palo Altossa sijaitsevaan kehityskeskukseensa. Yli 130 tutkijaa, insinööriä ja tutkijaa työllistävän laitoksen laajennus avautuu vuoden 2017 puolivälissä. Autoilun suuri sininen tekee myös työtä uusien yhteistyökumppaneiden ja startupien kanssa.

Lähde ja kuvat: Ford

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat