26.5.2014

Koeajo: Ford Tourneo

Uudistuneen pakettiautomalliston pienin muuntuu järkeväksi tila-autoksi. Hyvää: erinomaiset sisätilat, hyvät ajo-ominaisuudet. Huonoa: automaattivaihteiston puute, keulan ääriviivat eivät näy kuljettajalle.

Ford Tourneo Courier on ulkoa kantikas, sisältä tilava ja ajossa henkilöautomainen.

Courierissa on käytetty Fiestan pohjalevyä, mutta tätä on vaikea havaita, koska sisätilaa on reilusti enemmän: pään ja katon väliin jää lähes 20 senttiä. Myös takaistuimella on reilut tilat.

Fiestan pohjalle saa rakennettua yllättävän ison tuntuisen tila-auton. Takaliukuovet avautuvat reilusti ja ovat hyvin käteviä markettien parkkipaikoilla ja kaupunkiympäristöissä.

Takimmainen ovi avautuu ylöspäin, alle mahtuu noin 180-senttinen seisomaan suorassa.

Ajokokemuksena Courier on henkilöautomainen ja lunastaa tila-autolupauksensa. Ainoa miinus tulee automaattivaihteiston puuttumisesta. Sellainen on luvassa vasta muutaman vuoden kuluttua Euroopan markkinoille.

Koeajetussa yhden litran kolmisylinterisessä turboahdetussa Ecoboost-moottorissa riittää mukavasti vääntöä.

Moottorivaihtoehtona Suomeen tuodaan 1,6-litrainen diesel, jonka polttoaineen normikulutus on 3,8 litraa satasella ja hiilidioksidipäästöt sata grammaa kilometrillä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Väljät tilat

Helposti alas kääntyvät takaistuimet paljastavat suoran lattiatilan ja 1 656 litraa rahtitilaa, jossa on pituutta 160 senttiä ja korkeutta 120 senttiä.

Viisipaikkaisena tavaratilaa on vielä riittävän tuntuisesti 708 litraa.

Ford on kahden vuoden kuluessa uudistanut koko pakettiautomallistonsa. Niistä muovattujen henkilöautojen sarjaan kuuluvat myös Ford Tourneo Custom, Tourneo Connect sekä lyhyellä että pitkällä korilla.

Nyt esitelty Courier on läheisempää sukua isoveljelle, Tourneo Connectille, kuin Fiestalle, josta edelleen on myynnissä myös pakettiauto Fiesta Van.

Kilpa tila-autojen kesken

Suomessa ei ole varsinaista kilpailuasetelmaa pienten pakettiautojen henkilöautoversioille.

Maahantuoja vertaakin Courieria B-autoluokan tila-autoihin, joihin kuuluvat esimerkiksi Nissan Note, Škoda Roomster, Opel Meriva, Kia Soul ja Fordin oma B-Max.

Hyötyajoneuvot on tehty kestämään kovempaa kulutusta. Tourneo Courier on läpäissyt 35 prosenttia vaativammat kestävyystestit kuin tavallinen Ford-henkilöauto.

Suomeen tuotavan Tourneo Courierin perusvarustelu on Trend-niminen, mutta vähän yli 1 000 euroa lisää tuo Titanium-varustelun, johon kuuluu muun muassa ajovaloautomatiikka, automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin ja pysäköintitutka.

Turvallisuutta lisäävät sivuturvaverhot, polviturvatyynyt ja turvavyön muistuttimet myös takaistuimella.

Teksti ja kuvat: Ilpo Mattila

Ford Tourneo Courier

Hinta alkaen

2 119 406 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

24 200 €

Ajoneuvovero

85 €/ v

Moottori

999 cm³, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

74 kW (100 hv), 6000 r/min

Vääntö

170 Nm (1400-4000 r/min)

Vääntö

170 Nm (1400-4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

12,3 s

Huippunopeus

173 km/h

Kulutus l/ 100 km

6,2 (kaup.) / 4,7 (maant.) / NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

119 g/km

Mitat

pituus 4157 mm, leveys 2060 mm, korkeus 1723 mm, akseliväli 2489 mm
Tavaratila: 395-1656 l
Omamassa: 1190 kg

Muu tieto

Perävanumassa jarruin 910 kg.

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat