14.1.2014

Koeajo: Ford Tourneo Connect

Joustava kuljetusväline sekä ihmisille että tavaroille. Hyvää: tilat, ajomukavuus, muunneltavuus. Huonoa: tavaratilan taittuva peitelevy.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Täysin uusitun tila-auton edellisestä tulemisesta vierähti 12 vuotta

Sadan hevosvoiman tehoinen bensiinimoottori toimii erinomaisesti Ford Tourneo Connectin voimanlähteenä.

Neljännen sylinterin puuttumista ei huomaa edes äänestä. Painava auto toimii vaivattomasti ja tarmokkaasti pikkuruisella moottorilla.

Edeltäjäänsä henkilöautomaisempi

Tourneo Connectin edellisestä tulemisesta vierähti 12 vuotta, eikä uusia ole valmistettu kahteen vuoteen. Edeltäjäänsä verrattuna Tourneo Connect on henkilöautomaisempi, vaikka onkin alustaltaan yhtäläinen pakettiautosisarensa kanssa.

Tourneo Connecteja valmistetaan edeltäjänsä tavoin lyhyempänä (4,42 m) ja pidempänä (4,82 m) versiona, pidempi on nimeltään Grand Tourneo Connect.

Pituutta lukuun ottamatta autot ovat hyvin samanlaisen oloisia ja näköisiä. Grandin saa lisäistuimilla seitsemänpaikkaiseksi, taakse tulee jopa Ford Galaxya paremmat istumatilat.

Laatikkomaisuutta häivytetty

Taaksepäin kaventuvat ikkunat ja korinväriset puskurit sulattavat laatikkomaista vaikutelmaa.

Reilusti avautuvista takaliukuovista pääsee kohtuullisen mukavasti myös pidemmän version kahdelle lisäistuimelle. Tavaroiden kuljettamista helpottavat suuret ovet sivulla ja takana.

Avaran matkustamon äänimaailmaan on paneuduttu, ja se on saatu paljon edeltäjäänsä hiljaisemmaksi. Istuinten muotoilu on myös kehittynyt ja sivuttaistuki parantunut.

Tavaratilan koko ja muunneltavuus ovat omaa luokkaansa varsinkin pidemmässä Grand Tourneo Connectissa, johon saa sopimaan jopa kolme metriä pitkän tavaran laskemalla etumatkustajan istuimen alas.

Lyhyemmässä Tourneo Connectissa  on 2 410 litran tavaratila, jos poistaa takaistuimet kokonaan. 60/40-suhteessa taittuvat takaistuimet kallistuvat eteenpäin kevyellä liikkeellä.

Istuimet myös irtoavat helposti, ja ne voi nostaa sivuun. Tällöin tavaratila muuttuu pakettiauton kaltaiseksi.

Peräkoukun saa Tourneo Connectiin tehdasasennuksena noin 500 eurolla hinnalla. Koukun mukana saa varoitusjärjestelmän, joka havaitsee poikkeamat perävaunun liikkeissä jo ennen kuljettajaa.

Loppuvuodesta Suomeen rantautuvan Tourneo Connectin saa myös 1,6-litraisella diesel- tai bensiinimoottorilla joko manuaali- tai automaattivaihteisena. Automaattivaihteilla ja 1,6 litran bensiinimoottorilla kulutus kipuaa kahdeksaan litraa sadalla kilometrillä.

Teksti ja kuvat: Ilpo Mattila

Ford Tourneo Connect 1.0 EcoBoost

Hinta alkaen

25 862 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

33 957 €

Ajoneuvovero

110 €/ v

Moottori

998 cm³, bensiinirivimoottori, ahdin, 3 sylinteriä, 6-v.manuaalivaihteisto

Teho

74 kW (100 hv), 6000 r/min

Vääntö

170 Nm (1400-4000 r/min)

Vääntö

170 Nm (1400-4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

14,0 s

Huippunopeus

165 km/h

Kulutus l/ 100 km

6,4 (kaup.) / 5,1 (maant.) / NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

129 g/km

Mitat

pituus 4418 mm, leveys 2137 mm, korkeus 1852 mm, akseliväli 2662 mm
Tavaratila: 1029-2410 l
Omamassa: 1420 kg

Muu tieto

Perävaunumassa jarruin 1 000 kg

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat