28.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ford Ranger – tuhtia vääntöä ja viiden tähden turvallisuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Ranger on entistä muhkeamman näköinen lava-auto. Hyvää: muhkea ulkonäkö, suorituskyky ja kantavuus. Huonoa: pintakova jousitus, Ohjauspyörän syvyyssäätö puuttuu. Ford Rangerin mukavin ominaisuus piilee konepellin alla. Viisisylinterinen 200 hevosvoiman Duratorg-diesel vääntää tuhdisti. Vaivattomuutta lisää hienosti toimiva kuusivaihteinen automaattivaihteisto. Ohjaamo on myös kiitettävän hiljainen. Rangerin voimalinja on sama kuin 2015 mallissa. Tekniikkapuolella uutta on sähköinen ohjaustehostin sekä moottorin start&stop -automatiikka. Mittaristo ja kojelauta on myös uusittu. Lisävarusteena on saatavilla aktiivinen vakionopeussäädin, joka tunnistaa edelläajavan ajoneuvon ja pitää turvavälin vakiona. Valinnaisvarustepakettiin kuuluvat myös kaistanpitoavustin, kaistavahti, kuljettajan viereystilan valvonta, kaukovaloautomatiikka ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä. Ford Ranger on ensimmäinen lava-auto, joka on saanut viisi tähteä Euro NCAP -kolaritestissä. Korkean lava-auton ohjaamosta on hyvä näkyvyys kaikkiin suuntiin. Parkkeeraamista helpottaa lisävarusteena saatava peruutuskamera. Keskikonsolin näyttö on kasvanut kahdeksantuumaiseksi. Etuistuimet tarjoavat riittävän tuen, mutta ohjauspyörän syvyyssäädön puute rajoittaa hyvän ajoasennon löytymistä. Rangerin takaovet on saranoitu takareunasta, joten ne aukeavat totutusta poiketen. Käytettävyyden kannalta ratkaisu on edelleen toimiva. Takatilaan on helppo nostaa esimerkiksi ruokaostokset. Ajossa Ranger on tasaisen varma. Ohjaus on tarkka ja suuntavakavuus hyvä. Maantiellä jousituksen pintakovuus häiritsee muuten mukavaa kokonaisuutta. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Ford Ranger Super Cab 3.2 TDCi 200 hv 4x4 Limited Koeajetun auton hinta varusteineen 53 122 € Moottori Dieselmoottori 3 198 cm³, 5 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, sähköisesti kytkettävä alennusvaihteisto, neliveto. Teho 147 kW (200 hv), 3000 r/min Vääntö 470 Nm (1500–2750 r/min) Vääntö 470 Nm (1500–2750 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 10,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 274 g/km Mitat Omamassa: 3200 kg Muu tieto Suurin vetopaino 3 500 kg (jarruton 750 kg), kantavuus 1 090 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku