29.10.2014

Koeajo: Ford Mondeo – kauan odotettua ajettavuutta

Moottorin koeajossa kauan odotettua ajettavuutta tarjoava Ford Mondeo. Hyvää: Ajettavuus, jousitusmukavuus. Huonoa: SYNC-järjestelmä, pääntila takana (viisiovinen).

Ford Mondeon apukuljettajan paikalla vietetyt ensiminuutit saavat miettimään. Uuden sukupolven piti alun perin saapua kauppoihin jo keväällä 2013. Valmistuslinjojen siirto Saksasta Espanjaan ja erinäiset Euroopan markkinoiden tarvitsemat muutokset lykkäsivät myyntiin tulon loppuvuoteen 2014.

Muutoksia Euroopan markkinoille tarvittiin, sillä perusrakenne on peräisin Mondeon Amerikan serkusta, Ford Fusionista. Siitä on käyty kauppaa mallivuodesta 2013.

Apukuljettajan paikassa ei sinänsä ole mitään vikaa. Sisustan muotoilu ei ole tulevaisuudesta, mutta ehdottomasti yhä tätä päivää. Lisävarustelista täydentyy myöhemmin esimerkiksi hierovilla istuimilla, mutta vakiopenkeilläkin pärjää mainiosti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Äänikomennot hukassa

Fordin informaatio- ja viihdejärjestelmää (SYNC) käytetään kosketusnäytöllä ja äänikomennoin. Järjestelmän ulkonäkö ja käyttöliittymä eivät ole aivan nykyaikaisimpia – liekö ilmiö malliuudistuksen pitkän kypsyttelyvaiheen tulosta. Myös englanninkielisten äänikomentojen merkitys saattaa matkalla hieman muuttua.

Pikainen vierailu takapenkillä kertoo kaiken olevan kunnossa, ainakin keskimittaiselle. Edellismallin jättämää vaikutelmaa valtavista tiloista uutuus ei tavoita, mutta ahtaus ei ole ongelma.

Pääntila voi viisiovisessa versiossa käydä pidemmillä matkustajilla ahtaaksi, mutta valtaosa asiakkaista päätynee muutoinkin farmariin. Suurin uutuus takapenkillä liittyy turvavöihin, joista purkaantuu kolarissa pienet turvatyynyt.

Ajamisen iloa

Koeajot järjestettiin Malagan lähiseudun vuoristossa. Tarjolla oli mitä erilaisempia mutkia, korkeuseroja ja ajoittain jopa kotimaamme roudan runtelemaa tieverkkoa muistuttavia pinnoitteita.

Mutkaisella tiestöllä Mondeon paras paikka on kuljettajan istuimella. Erityisesti auton alusta suoriutuu haastavasta tiestöstä hienosti.

Renkaat pysyvät tukevasti tiessä kiinni, mutta korin pystysuuntaiset liikkeet säilyvät rauhallisen hallittuina. Matka taittuu ja matkustajat viihtyvät.

Lisävarustelistalta autoon saa myös säädettävän iskunvaimennuksen. Normaaliasennon lisäksi voi valita mukavuus- tai urheilupainotteisen asetuksen. Eri vaihtoehtojen väliset erot tuntuvat, mutta eivät ole ylikorostettuja.

Tehokkaaseen iskunvaimennukseen yhdistetty tarkka ohjaus sekä hyvä eturenkaiden pito saavat auton kääntymään mutkiin sähäkästi. Lisävarmuutta menoon tuo uusittu taka-akseli. Se korvaa kaikkia aiempia Ford Mondeo-sukupolvia, sekä suurta osaa viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana julkaistuja autoja uskollisesti palvelleen ns. multilink-tuennan.

Ford kehuu uuden takajousituksen tarjoavan erityisesti sivusuunnassa jämäkämmän pyöräntuennan. Se parantaa ajettavuutta. Lisäksi uuden jousituksen kerrotaan olevan paremmin eristetty korista, mikä vähentää matkustamoon välittyvää tärinää ja melua.

Erityisesti väitteet huomattavasti alentuneesta melutasosta ovat kovia. Melutason koettelu jää odottamaan koeajoa Suomessa.

Pehmeäkäyntiset moottorit

Vielä kymmenen vuotta sitten yksilitrainen moottori olisi ollut ennen kuulumaton Mondeon kokoisessa autossa. Nyt se on täyttä totta, ja 125 hevosvoimaa liikuttanee autoa aivan kelvollisesti. Malliston pienintä moottoria ei kuitenkaan ensitutustumisella päässyt kokeilemaan. Suomeenkin se saapuu hieman jälkijunassa vasta alkuvuodesta.

Koeajolle lähdettiin 1,5-litraisella bensiiniturbolla (160 hv) sekä kaksilitraisella dieselillä (180 hv). Erilaisista käyttövoimista huolimatta moottorit ovat käyntiääneltään yllättävän samanlaisia. Molempien äänimaailmaa leimaa pehmeys.

Bensiinimoottorin vaihteistolla pykälät löytyvät sulavasti, mutta dieselin vaihdelaatikko tuntuu aavistuksen kankealta. Sillä ei sinänsä ole väliä, sillä Suomessa 180-hevosvoimaisen dieselin kanssa tulee aina automaattivaihteisto.

Mondeoon on lisäksi tarjolla kaksilitraisen bensiiniturbon kahta eri tehovaihtoehtoa, 203 ja 240 hevosvoimaa. Dieselpuolella on 1,6-litrainen 115-hevosvoimainen ja kaksilitraisen 150 hevosvoimainen versio. Valtaosa moottoreista on tarjolla myös automaattivaihteistolla.

Maaliskuussa mallisto laajenee nelivedolla, jota ei Mondeossa ole nähty sitten ensimmäisen sukupolven harvinaisen nelivetoversion. Se tulee tarjolle ainakin 150 ja 180 hevosvoiman dieseleihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Diesel hybridiä pihempi

Mielenkiintoinen vaihtoehto on myös Fordin ensimmäinen Euroopassa valmistettava hybridi. Sähkömoottorin ja kaksilitraisen bensiinikoneen yhdistelmä tuottaa 187 hevosvoimaa ja kulutukseksi luvataan 4,2 litraa satasella.

Taloudellisin diesel tosin nielee vielä neljä desiä vähemmän. Toistaiseksi hybridi on samalla ainoa vaihtoehto neliovista sedania haluaville. Perinteiset voimanlähteet saapuvat nelioviseen versioon vasta kevään aikana.

Ensimmäiset Mondeot saapuvat asiakkaille loppuvuodesta. Pitkästä odotuksesta huolimatta ajan hammas ei ole puraissut. Erityisesti ajamisesta nauttivat kuljettajat voivat löytää Mondeosta varteenotettavan vaihtoehdon myös arvokkaampien merkkien tuotteille.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Ford Mondeo 2.0 TDCi 180hv

Hinta alkaen

28 701 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

40 347 €

Ajoneuvovero

107 €/ v

Käyttövoimavero

462 €/ v

Moottori

1 997 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

132 kW (180 hv), 3500 r/min

Vääntö

400 Nm (2000–2500 r/min)

Vääntö

400 Nm (2000–2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,6 s

Huippunopeus

223 km/h

Kulutus l/ 100 km

5,3 (kaup.) / 4,4 (maant.) / NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

125 g/km

Mitat

pituus 4871 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1466 mm, akseliväli 2850 mm
Tavaratila: 516 l
Omamassa: 1589 kg

Muu tieto

Perävaunumassa jarruin 2 000 kg.

Matkanjatkamispalvelu

huollosta huoltoon

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat