4.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ford Mondeo Vignale – ihan oikea premiumauto? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hellien tehty ja herkuilla kuorrutettu – silti Mondeo. Hyvää: hiljaisuus ajossa, viimeistely, materiaalit, neliveto. Huonoa: vakiovarustus saisi olla runsaampi, hinta. Ford Mondeo saa kunnian olla valmistajansa ensimmäinen Vignale-malli, joka erottautuu muusta mallistosta vähän samaan tapaan kuin Citroenin DS-mallisto. Ford Mondeo Vignale on kuin lentoluokan korotus: matkustusmukavuus bisneksessä on toista kuin turistiluokassa, mutta silti perustuote on sama. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajettavuus kunnossa Ajettavuus on erinomaista tasoa, muttei eroa perus-Mondeon ratin takana saatavista tuntemuksista. Ohjaustuntuma on luonteva ja tarkka Fordin tapaan. Ajoasento on helppo säätää mieleiseksi. Ohjauspylväs ja etuistuin ovat sähkösäätöisiä ja muistilla varustettu. Ohjauspyörä on lämmitetty. Kojelauta, keskikonsoli, käsinojat ja ovipaneelit ovat saaneet pintaansa pehmeää nahkaa. Korville herkkua Ei ole yllätys, että tässä hintaluokassa poppikoneet ovat parasta A-ryhmää. 12 hifi-kaiutinta välittävät Sonyn tuottamat äänet kuultaville. Mutta se ominaisuus, minkä varassa Vignale erottuu edukseen perus-Mondeosta on vaikeasti kuultavissa. Tiemelun häiritsevä kärki on taitettu ja akustiset ikkunat vaimentavat tuulen huminat ja renkaiden rallatuksen. Aktiivinen äänenvaimennus-järjestelmä hyödyntää kolmea matkustamoon sijoitettua mikrofonia. Ne tarkkailevat moottoriääniä auton sisällä. Äänieristys on onnistunut aivan erinomaisesti, eikä jää häpeämään esimerkiksi saksalaisten premiummerkkien rinnalla. Apua on myös integral link -takajousitusratkaisusta, joka avittaa etenkin takana matkustavia. Takapyörät liikkuvat töyssyissä tavallista taaemmas, joka vähentää sisälle kantautuvaa melua. Istuu mielikseen Iso osa perus-Mondeoista erottuvaa Vignale-ilmettä ovat monipuolisesti ja tarkasti säätyvät etuistuimet, joiden kehittely vei kaksi ja puoli vuotta. Istuinten erikoistikkauksissa on vaikutteita korirakentaja Alfredo Vignalen töistä. Vignale oli kuulun korirakentajan Battista ”Pinin” Farinan oppipoika ja sai pian itsekin nimeä. Ilmailualan parhaita valmistusmenetelmiä hyödyntävä Vignale työskenteli Torinon lähellä vuosina 1948–1969. Istuimiin on valittu vain parasta nahkaa ja niiden onpelemiseen on käytetty 50 prosenttia enemmän aikaa normaaliin verrattuna. Multi-Contour -istuimet ovat hierovat, kuinkas muuten. Istuimissa on 11 ilmalla täyttyvää tyynyä, jotka hierovat reisiä, istumalihaksia ja alaselkää. Toiminto on mukava, muttei avannut alaselkäjumia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perus-Mondeon harteille Vignale-Mondeo on erittäin viimeistelty auto, jossa on muotoilullista ja materiaalivalinnallista ylellisyyttä sekä ryväs kuljetttajaa helliviä ja avustavia toimintoja. Mutta silti, Vignale on herkuilla kuorrutettu Ford Mondeo – yhtään mainiota perus-Mondeota väheksymättä. Perus-Mondeonkin väkevä kaksilitrainen dieselmoottori vie perille ja automaattivaihteisto hoitaa tehtävänsä nöyrästi viivyttelemättä. Älykäs neliveto pelittää perus-Mondeonkin alla haastavissa ajo-olosuhteissa. Palkkapäivän hohto Monille meistä palkkapäivässä on yhä erityistä hohtoa, tömäyttäähän se tilille arkea helpottavan europuskurin. Toisaalta osalla meistä turvapuskuri on sitä luokkaa, ettei palkkapäivää tarvitse erityisemmin vartoa. Koeajettu Vignale-malli maksaa ilman lisävarusteita 54 650 euroa. Yksilön herkut nostavat hinnan yli 59 000 euron. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCi PowerShift Wagon AWD Hinta alkaen 59 025 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 141 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku