12.6.2016 Ajoneuvot Ford Ka+ – Fordin pikkuinen aikuistui viisioviseksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Ka+ ei ehkä korvaa suoraan Ka:ta, mutta osoittaa, että pikkuautosegmentissä on vielä tavoiteltavaa. Plussan aseina ovat edullisuus ja käytännöllisyys. Alle neljä metriä pituutta, tilat viidelle ja edullinen hinta. Ford Ka+ tavoittelee ostajia pikkuautoluokasta armottomalla käytännöllisyydellä ja edullisuudella. Brittiläisen Car-lehden mukaan yhtiön markkinoinnissa puhutaan jopa suoraan Dacian haastamisesta. Ford Ka+ liittyy Fiestan seuraksi valmistajan pikkuautoluokkaan ja auton muotoilukieli onkin tuttua nyky-Fordia. Uutuus on hiukan lyhyempi kuin Fiesta, mutta 29 millimetriä korkeampi. Sisustan tavoitteena on ollut luokkansa parhaat tilat ainakin etumatkustajien päille ja takamatkustajien jaloille. 270 litraa tavaratilaa, kahdessa osassa kaatuvat takapenkit ja 21 säilytyskoloa vastaavat käytännöllisyydestä myös tavarapuolella. Etuovien ovitaskut on mitoitettu litran pullon, 0,6 litran pullon ja sateenvarjon yhteissäilytystä varten. Lisäksi autosta löytyy piilolokero, johon pääsee käsiksi vain kuljettajan oven ollessa auki. Ford suosittelee tätä säilytyskoloa arvoesineille. Huomioi piilolokero kojelaudan päässä kuvan keskipaikkeilla. Moottorivailkoima on ihastuttavan yksinkertainen: 1,2-litrainen Duratec-bensiinimoottori tai 1,2-litrainen Duratec-bensiinimoottori. Saman moottorin saa siis 70 hevosvoiman perusmallina (114 grammaa hiilidioksidia per kilometri) tai tehokkaampana 85-hevosvoimaisena rallimallina (110 grammaa hiilidioksidia per kilometri). Vaihteistona on joka tapauksessa viisivaihteinen manuaali. Intiassa valmistettu Ka+ on Fordin mukaan käyty läpi täydellisesti, jotta ajoneuvo istuisi eurooppalaiseen makuun. Osana prosessia ohjaus, jousitus, iskunvaimennus, kallistuksenvakaaja, moottorin tuet ja keulan apurunko on suunniteltu uudelleen. Luvassa pitäisi olla "hauskaa mutta sivistynyttä" ajettavuutta Euroopan teillä. Vakiovarusteena Ka+:ssa tulee manuaali-ilmastointi, Ford SYNC -viihdejärjestelmä ja Ford MyKey -avainkohtainen valvontajärjestelmä. Lisäksi varustelistalta löytyvät aina ajonvakautus mäkiavustimella ja nopeusrajoitin. 85-hevosvoimaisen rallimallin yhteydessä tarjolle tulee myös koko joukko tyypillisiä lisävarusteita automaatti-ilmastoinnista sähkökäyttöisiin takaikkunoihin. Perusteisiin keskittyvän ominaisuuslistan selittää parhaiten hintalappu: Ka+:n hinnat alkavat Saksassa 9 990 eurosta. Mallin mahdollisesta saapumisesta Suomeen ei ole vielä tietoa. Lähde ja kuvat: Ford Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku