14.1.2014

Koeajo: Ford Grand C-MAX

Aivan omiaan lapsiperheen harrastuskuljetuksiin ja järkiratkaisu arkiajoon taajamassa. Hyvää: sisätilat, hinta, istuinjärjestelyt, kulutus (varauksin). Huonoa: raskas liukuovi, kallistelu, niukka tavaratila kaikki istuimet käytössä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kookas tila-auto ja litrainen moottori – yllättävän mahdollinen yhtälö

Fordin tila-auto ei ole kulkijaksi kaikkein räväkin. Kookas auto ja litrainen moottori on yhtälö, joka osoittautuu koeajossa kuitenkin toimivaksi ratkaisuksi – ja sysää koeajajan häpeämään ennakkoluulojaan.

Etupyörien välissä on kansainvälisesti vuoden moottoriksi valittu voimanlähde. Fordin suorasuihkutusmoottorin venttiileissä on muuttuva ajoitus, joka osaltaan nostaa moottorin suorituskykyä.

Turboahdettu moottori on riittävän väkevä valtaosaan arkisista ajotarpeista. Mikä mukavaa, kolmisylinterinen moottori on äänimaailmaltaankin miellyttävä.

Ajoittain apeata

Mutta toki rajatkin tulevat vastaan. Maitohappo kangistaa lihakset matka-ajossa.

Moottoritiellä meno on aika ajoin apeata, sillä ohituskiihtyvyys ei ole kummoinen, etenkään perhe painolastina. Tavaraa täyteen ahdettuna loma-autona ohitteluihin saisi varata hyvin pitkän vastaantulijoista tyhjän suoran.

Taloudellinen moottori ja kookas auto ovat haastava yhtälö myös kulutuksen kannalta.

Tila-auton kulutus pysyy varmasti hyvin aisoissa, jos pystyy ajamaan valtaosan ajoista turhia kiihdyttelyitä välttäen, pintakaasulla ja järkevästi vaihdekeppiä sotkien mahdollisimman isolla vaihteella edeten.

Maantieajon luvataan sujuvan alle viiden litran kulutuksella, mutta käytännössä ohitustarpeet ja ajo lastattuna nostavat kulutusta tästä.

Ajoasennon säätämistä

Käsivaihteisto loksauttaa vaihteet lokosiinsa jouheasti, mutta ajoasennon kanssa on säätämistä, jottei vaihdekeppi jää kurottelua vaativan kauaksi.

Sammutusautomatiikka toimii eleettömästi, joskin aamukylmillä sen herääminen ottaa oman aikansa.

Ikkunapintaa riittää, joten autosta näkee erittäin hyvin ulos muun liikenteen. Peilitkin ovat kunnollisen kokoiset. Takaviistoon jää silti katvelaueita, joiden kanssa peruuttava pysäköijä saa olla tarkkana.

Korkea auto kallistelee aika reippaasti käännöksissä. Jousitus ja alusta saisivat antaa jämäkämmän tuen ja kuolettaa visummin heilahtelut.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Raskas liukuovi

Liukuovi on raskas käyttää, mutta siihen on myös tila-autoilevan perheen pikkuväen pakko sopeutua, sillä ovea ei saa sähkötoimisena edes rahalla lisävarusteena.

Takana matkustavilla saisi olla enemmän jalkatilaa.

Tila-autoksi Fordin istuinten kallistelu ja siirtely on tehty varsin käteväksi, eivät aivan yhdellä kädellä hoituvaksi mutta melkein.

Takana matkustaa yleensä perheen nuorin katras, ja hyvä niin, sillä kulku etenkin kolmannelle istuinriville vaatii notkeutta.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Ford Grand C-MAX 
1.0 EcoBoost 125hv Titanium M6 Start/Stop

Hinta alkaen

28 300 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

35 338 €

Ajoneuvovero

100 €/ v

Moottori

998 cm³, Rivibensiinimoottori, turboahdin, 3 sylinteriä, 6v.-manuaalivaihteisto, etuveto

Teho

92 kW (125 hv), 6000 r/min

Vääntö

170 Nm (1500-4500 r/min)

Vääntö

170 Nm (1500-4500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

12,2 s

Huippunopeus

185 km/h

Kulutus l/ 100 km

6,4 (kaup.) / 4,6 (maant.) / NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

119 g/km

Mitat

pituus 4520 mm, leveys 1828 mm, korkeus 1684 mm, akseliväli 2788 mm
Tavaratila: 56 l
Omamassa: 1493 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km tai 2 vuotta ilman kilometrirajaa

Luetuimmat