8.10.2014

Koeajo: Ford Focus

Uusiutuneen Focuksen valtteja on hyvä ajettavuus.

Onnistuneen vaikutelman osaset ovat vankat ajo-ominaisuudet, uudet lisävarusteet ja persoonallinen ulkonäkö. Hyvää: Ajettavuus, moottorin luonne. Huonoa: Ahdas takaoven aukko.

Ford Focuksen perusmuodot ja sisätilojen mitat ovat entuudestaan tuttuja, mutta valoilla, puskureilla, konepeitolla ja sisustuksen uudistuksilla auto näyttää taas tuoreelta. Kookas etusäleikkö tuo julkisivuun rouheutta, jolla Focus erottuu – ja jakaa mielipiteitä.

Puhuttelevan ulkonäön ohella Focuksen ajettavuus on sekin terävöitynyt. Korin ja etuosan rungon jäykkyyttä on lisätty tuntuvasti, jotta auto olisi entistä vakaampi.

Iskunvaimennus, jousitus ja koko alustageometria ovat kokeneet jopa yllättävän suuria muutoksia. Myös sähköinen ohjaustehostin on säädetty uudelleen.

Uusi Focus palauttaa Fordin niiden harvalukuisten esikuvien joukkoon, joita voi käyttää mittarina, kun puhutaan hyvästä ajettavuudesta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi uutta moottoria

Moottoritekniikkaa on hienosäädetty päämääränä alhaisempi kulutus. Lisäksi malliperhe on saanut kaksi kokonaan uutta moottoria. Bensiini- ja dieseltulokkaat ovat 1,5-litraisia ja turboahdettuja.

Kaikista moottoreista on nykytrendin mukana saatavana eri tehoversioita.

Koeajamamme 182 hevosvoiman (134 kW) 1,5 Ecoboost tarjoaa monet palkinnot saavuttaneelle litraiselle Ecoboostille tehokkaamman ja vääntävämmän vaihtoehdon. Se päihittää numeroarvoissa myös isompansa ollen siis malliston tehokkain bensiinimoottori.

Moottori on helppo ajaa. Aivan kellarikierroksilla ahtimen heräämistä joutuu odottamaan, mutta maksimiväännön laajalla alueella 1 600–5 000 kierrosta minuutissa voimaa on tarjolla mukavasti. Yläkierroksilla moottorista on havaittavissa jopa sporttisia piirteitä.

Ajaminen Malagan seudun mutkaisilla vuoristoteillä on hauskaa ja sujuvaa. Isommalla tiellä huomaan, että ohituskiihtyvyys on hyvällä tasolla.

Runsaasti hyviä lisävarusteita

Uudistus tuo mukanaan runsaasti uusia varusteita, jotka tosin pääosin löytyvät lisävarustelistalta. Tarjolla on muun muassa pysäköintiavustin ja turvapaketti, joka sisältää kaistavahdin ja tukun muita kameratekniikkaa hyödyntäviä apuvälineitä.

Farmari- ja viisiovinen korimalli ovat tiloiltaan entuudestaan tuttuja. Takana istutaan suhteellisen väljästi, joskin takapyörän kotelo kaventaa oviaukkoa aika tavalla.

Tavaratilat ovat molemmissa korimalleissa monikäyttöiset ja tilavuudeltaan tässä kokoluokassa kilpailukykyiset.

Tulokas rantautuu Suomeen marraskuussa. Koeajettu moottoriversio saadaan myyntiin myöhemmin. Bensiinimoottoreista litraisen ohella 1,5-litraisen pienitehoisempi (150 hv/110 kW) versio on tulossa ennen vuodenvaihdetta.

Teksti ja kuvat: Jari Kohonen

Ford Focus 1.5 Ecoboost Wagon

Ajoneuvovero

110 €/ v

Moottori

1 499 cm³, bensiinimoottori, turboahdin, 6-v.manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

134 kW (182 hv), 4500 r/min

Vääntö

240 Nm (1600–5000 r/min)

Vääntö

240 Nm (1600–5000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,6 s

Huippunopeus

224 km/h

Kulutus l/ 100 km

7,1 (kaup.) / 4,7 (maant.) / NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

128 g/km

Mitat

pituus 4556 mm, leveys 1823 mm, korkeus 1505 mm, akseliväli 2648 mm
Tavaratila: 476 l
Omamassa: 1334 kg

Muu tieto

Perävaunumassa jarruin 1 500 kg.

Euro NCAP

5 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

ei ole

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat