14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Ford Focus Electric Teksti Jari Saarentaus Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mainio kulkupeli lyhyeen työmatka-ajoon ja kaupunkiolosuhteisiin. Hyvää: Halvat käyttö-kustannukset, hiljaisuus ja mukavuus, pienet päästöt. Huonoa: Lyhyt toimintasäde, korkea hankintahinta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valmistajansa ensimmäinen täyssähköauto Euroopassa tuo perhoset mittaristoon Sähköfocus valmistetaan Saksan Saarlouisissa sijaitsevalla tehtaalla. Electric-malli sähköistetään samalla tuotantolinjalla kun tavalliset Focuksetkin, joten kysyntään on mahdollista vastata nopeasti. Pääsimme koeajamaan Focus Electriciä heti kun ensimmäiset yksilöt saapuivat maahamme. Nissan Leaf-sähköauton tuoreet käyttökokemukset antoivat sopivasti vertailupohjaa. Valmistaja lupailee Focukselle ihanneolosuhteissa jopa 160 kilometrin toimintasäteen. Käytännössä on kyse 100–150 kilometrin haarukasta. Talvipakkaset lisäävät virrankulutusta selvästi. Akkujen hupenemiseen vaikuttaa lämmityslaitteen, sekä muiden sähköä kuluttavien apulaitteiden käyttö – ja tietysti sekin kuinka reippaasti matkaa taitetaan. Akun varaustilaa on helppo seurata ajon aikana. Jäljellä olevat kilometrit päivittyvät ”sähköbudjetti”-näkymässä. Järjestelmä arvioi jäljellä olevan virtamäärän kulloisenkin ajotavan mukaan. Rajut kiihdytykset ja epätaloudellinen ajotapa vähentävät toimintasädettä. Uutta asennetta Sähköautoilu vaatii uudenlaista asennetta liikkumiseen. On ennakoitava sähkön saatavuus ja latausmahdollisuus taipaleella. Onneksi virtaa on saatavilla useimmissa isoissa kauppakeskuksissa ja vieläpä ilmaiseksi. Tutkimusten mukaan keskimääräinen autoilijoiden päivittäinen ajosuorite on alle 50 kilometriä. Teoriassa sähköauto sopisi siis useimmille autonkäyttäjille. Litium–ioni-akkujen toimintalämpötila vakioidaan jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmän avulla. Ford kertoo akkujen kestoiäksi 3 000 latausta. Sen jälkeen ne on uusittava. Takuu on viisi vuotta ilman kilometrirajaa. Akkujen latausmenetelmiä on kaksi. Tavallisesta 10 A -pistorasiasta akut latautuvat tyhjästä täyteen 11 tunnissa. Nopeampi lataus kestää 3–4 tuntia. Tällöin tarvitaan isompaa 32 amppeerin virtamäärää kestävä latauspiste, joka pitää asennuttaa erikseen. Pikalatausmenetelmää Ford ei salli lainkaan. Latasimme Focusta koeajomme aikana normaalista autotallin sähköpisteestä sekä työpaikan parkkipaikan tolppapistorasiasta. Päivittäinen työmatka on 48 kilometriä suuntaansa, joka on juuri sopiva sähköautotestiin. Työpaikalla akku latautui taas täyteen kotimatkaa varten. Mukavaa kyytiä Focuksen suorituskyky on hyvää luokkaa: 0–100 km/h taittuu 11,4 sekunnissa ja huippunopeuskin on riittävä 137 km/h. Sähköautolla pärjää täysin muun liikenteen mukana. Ajaminen on mukavaa, helppoa, äänetöntä ja edullista. Yhden latauksen hinnaksi muodostuu nykyisellä sähkönhinnalla noin kaksi euroa. Lisäksi huollontarve on vähäinen. Korkeahko ostohinta sekä lyhyt toimintamatka karsii vielä sähköauton ostajia. Koeajomme kuitenkin osoittaa, että Focus Electricillä pärjää hienosti työmatkailussa sekä pääkaupunkiseudun lähimatkailussa. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Ford Focus Electric Hinta alkaen 41 965 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 120 € Moottori sähkömoottori edessä poikittain, etuveto. Teho 107 kW (145 hv) Vääntö 250 Nm Teho 107 kW, 250 r/min Vääntö 250 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,4 s Mitat pituus 1392 mm, leveys 1824 mm, korkeus 1478 mm, Omamassa: 1644 kg Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku