14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Ford Focus 1.6 EcoBoost Teksti Eila Parviainen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Flexifuel-Focus on hyvä vaihtoehto ympäristön kannalta ilman lisähintaa. Hyvää: pienet päästöt, jos liikutaan bioetanolilla. Huonoa: kulutus bioetanolilla ajettaessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Bioetanoliautot palaavat Ford-mallistoon Focus kärjessä Auto, joka käyttää Korkeaseosetanolia E85 on erityisesti ympäristön parasta ajattelevan valinta. Jos tankissa on E85 bioetanolia, jäävät hiilidioksidipäästöt niinkin alas kuin 27 grammaan kilometrillä. Bioetanolin valinta polttoaineeksi on samalla myös arvovalinta kotimaisuuden puolesta, sillä 80 prosenttia E85-polttoaineesta on kotimaisista biojätteistä valmistettua etanolia. Öljystä sen sijaan noin 97 prosenttia tuodaan Venäjältä. Tavallinenkin bensa käy Tankkauspisteitä on yli 40 Ahvenanmaalta Rovaniemelle ja jos ne eivät riitä, voi tankkiin laittaa tavallista bensiiniä. Ostohinta ei pomppaa tavalliseen bensiini- tai dieselautoon nähden vaan pysyy samalla tasolla. Polttoaineen litrahinta on mairittelevan edullinen: lokakuun alussa E85 maksoi 1,10 e/l, diesel 1,48 e/l ja 95E10 1,62 e/l. Etanolipolttoainetta kuluu noin 30 prosenttia enemmän kuin tavallista bensiiniä, joten se toki tasoittaa hintavertailua. Kymppi polttoaineeseen Ford Focus Flexifuel on varustettu 1,6-litraisella (150 hv) EcoBoost-moottorilla, josta riittää puhtia mukavaan ja jouheaan ajoon niin maalla kuin kaupungissa. Koeajotaival pääosin kaupungissa ja matalan nopeuden teillä kulutti noin 9 litraa bioetanolia sadalla kilometrillä. Moottoritieajon painottuessa kulutus kasvoi ja polttoainetta kului jopa liki 11 litraa, kun ajettiin 120 kilometrin tuntinopeuksilla. Näillä kulutuksilla sadan kilometrin taival maksaa Flexifuel Focuksella pelkkinä polttoainekustannuksina 10–12 euroa. Virallinen EU-yhdistetty kulutuslukema on 8,3 litraa sadalla kilometrillä E85-polttoainetta tai 5,9 litraa bensiiniä. Verotuksen perusteena oleva hiilidioksidipäästö on 136 grammaa kilometrillä. Korimalliksi voi valita farmarin, viisiovisen tai neliovisen. Varustetasoja on kaksi: Trend ja Titanium. Edullisimmillaan Flexifuel Focus maksaa 25 075 euroa, koeajettu Titanium-varusteltu viisiovinen malli 30 480 euroa. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Ford Focus 1.6 EcoBoost 150 hv Titanium Flexifuel Hinta alkaen 25 075 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 481 € Ajoneuvovero 118 €/ v Moottori bensiinimoottori, ahdin, 4sylinteriä, 6v.-manuualivaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5700 r/min Vääntö 240 Nm (1600-4000 r/min) Vääntö 240 Nm (1600-4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km 7,6 (kaup.) / 4,9 (maant.) / NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 136 g/km Mitat pituus 4358 mm, leveys 1823 mm, korkeus 1484 mm, akseliväli 2648 mm Tavaratila: 277-363 l Omamassa: 1333 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta