14.1.2014

Koeajo: Ford Focus 1.6 EcoBoost

Kuva Jari Saarentaus

Flexifuel-Focus on hyvä vaihtoehto ympäristön kannalta ilman lisähintaa. Hyvää: pienet päästöt, jos liikutaan bioetanolilla. Huonoa: kulutus bioetanolilla ajettaessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Bioetanoliautot palaavat Ford-mallistoon Focus kärjessä

Auto, joka käyttää Korkeaseosetanolia E85 on erityisesti ympäristön parasta ajattelevan valinta. Jos tankissa on E85 bioetanolia, jäävät hiilidioksidipäästöt niinkin alas kuin 27 grammaan kilometrillä.

Bioetanolin valinta polttoaineeksi on samalla myös arvovalinta kotimaisuuden puolesta, sillä 80 prosenttia E85-polttoaineesta on kotimaisista biojätteistä valmistettua etanolia. Öljystä sen sijaan noin 97 prosenttia tuodaan Venäjältä.

Tavallinenkin bensa käy

Tankkauspisteitä on yli 40 Ahvenanmaalta Rovaniemelle ja jos ne eivät riitä, voi tankkiin laittaa tavallista bensiiniä. Ostohinta ei pomppaa tavalliseen bensiini- tai dieselautoon nähden vaan pysyy samalla tasolla.

Polttoaineen litrahinta on mairittelevan edullinen: lokakuun alussa E85 maksoi 1,10 e/l, diesel 1,48 e/l ja 95E10 1,62 e/l.

Etanolipolttoainetta kuluu noin 30 prosenttia enemmän kuin tavallista bensiiniä, joten se toki tasoittaa hintavertailua.

Kymppi polttoaineeseen

Ford Focus Flexifuel on varustettu 1,6-litraisella (150 hv) EcoBoost-moottorilla, josta riittää puhtia mukavaan ja jouheaan ajoon niin maalla kuin kaupungissa.

Koeajotaival pääosin kaupungissa ja matalan nopeuden teillä kulutti noin 9 litraa bioetanolia sadalla kilometrillä. Moottoritieajon painottuessa kulutus kasvoi ja polttoainetta kului jopa liki 11 litraa, kun ajettiin 120 kilometrin tuntinopeuksilla.

Näillä kulutuksilla sadan kilometrin taival maksaa Flexifuel Focuksella pelkkinä polttoainekustannuksina 10–12 euroa.

Virallinen EU-yhdistetty kulutuslukema on 8,3 litraa sadalla kilometrillä E85-polttoainetta tai 5,9 litraa bensiiniä. Verotuksen perusteena oleva hiilidioksidipäästö on 136 grammaa kilometrillä.

Korimalliksi voi valita farmarin, viisiovisen tai neliovisen. Varustetasoja on kaksi: Trend ja Titanium. Edullisimmillaan Flexifuel Focus maksaa 25 075 euroa, koeajettu Titanium-varusteltu viisiovinen malli 30 480 euroa.

Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus

Ford Focus 1.6 EcoBoost 150 hv Titanium Flexifuel

Hinta alkaen

25 075 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

30 481 €

Ajoneuvovero

118 €/ v

Moottori

bensiinimoottori, ahdin, 4sylinteriä, 6v.-manuualivaihteisto, etuveto

Teho

110 kW (150 hv), 5700 r/min

Vääntö

240 Nm (1600-4000 r/min)

Vääntö

240 Nm (1600-4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,6 s

Huippunopeus

210 km/h

Kulutus l/ 100 km

7,6 (kaup.) / 4,9 (maant.) / NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

136 g/km

Mitat

pituus 4358 mm, leveys 1823 mm, korkeus 1484 mm, akseliväli 2648 mm
Tavaratila: 277-363 l
Omamassa: 1333 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

3 vuotta

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat