15.1.2014

Koeajo: Ford Fiesta

Kuva Petri Munukka

Hyvää: suorituskyky, ajettavuus, nopea lämpeneminen, runsas varustelu Huonoa: takatilat

FORD Fiestan nykyinen korimalli tuli reilut neljä vuotta sitten, ulkonäkö ja moottorit uusittiin vuonna 2012. Suosio on vain kasvanut: tänä vuonna Fiesta on ollut Euroopan myydyin pikkuauto ja kokonaistilastossakin toisella sijalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaivaton automaatti

Ennen pikkuautoja oli vaikea löytää automaattivaihteisina, nyt lähes jokaisella valmistajalla on automaatti tai vaihderobotti tarjolla myös pikkuluokassa. Kilpailijat osuvat Fiestan kanssa samaan 20 000 euron hintaluokkaan, vaikka tekniset ratkaisut vaihtelevat.

Fiestassa on kuusivaihteinen Powershift-kaksoiskytkinvaihteisto. Se tarkoittaa kahdella kytkimellä varustettua robotisoitua käsivaihteistoa, mutta käytettävyys on kuin tavallisessa automaatissa.

Pienen moottorin parina robotti selviää vaihdoista vähemmällä luistattamisella ja huudattamisella, mikä palkitaan alhaisemmalla melulla ja kulutuksella. Powershift vaihtaa pehmeästi ja osaa hyödyntää turbomoottorin alavääntöä.

Nopeiden vaihtojen ajoitus menee hämilleen vain yhtäkkisestä kaasulla pumppaamisesta, mutta ajatustenlukuun eivät pysty muutkaan vaihteistot. Aikaisemmin robottien arka paikka oli ylämäkeen taskuparkkiin peruutus, mutta se onnistuu kaasulla ryömittämällä.

Ahdettu kolmisylinterinen

Tähän asti Fiestassa automaatti on ollut paritettuna vanhaan 1,6-litraiseen, joka saa nyt väistyä. Tästä lähin lähes kaikki bensa-Fiestat ovat kolmisylinterisillä litraisilla moottoreilla varustettuja, tehoversioita on neljä (65/80/100/125 hv).

Kaksi tehokkainta ovat turboahdettuja ja kantavat Ecoboost -lisänimeä, automaatin saa vain sataheppaisena. Dieselvaihtoehtoja on kaksi, 1.5 TDCI (75 hv) ja 1.6 TDCI (95 hv). Uudet bensamoottorit ovat niin taloudellisia, että rahaa säästääkseen dieseleihin ei kannata satsata. Tosin koeajossa kulutus karkasi lähes seitsemään litraan.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Powershift Titanium

Hinta alkaen

20 538 €

Moottori

999 cm³ bensiinimoottori edessä poikittain, 3 sylinteriä, turboahdin, suorasuihkutus, kaksoiskytkinvaihteisto (6 v), etuveto

Teho

74 kW (100 hv), 4000 r/min

Vääntö

170 Nm (6000 r/min)

Vääntö

170 Nm (6000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,8 s

Huippunopeus

180 km/h

Kulutus l/ 100 km

6,6 (kaup.) / 3,9 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

114 g/km

Mitat

pituus 3969 mm, leveys 1722 mm, korkeus 1495 mm,
Tavaratila: 290-974 l
Omamassa: 1047 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

huollosta huoltoon

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat