15.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Ford Fiesta Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyvää: suorituskyky, ajettavuus, nopea lämpeneminen, runsas varustelu Huonoa: takatilat FORD Fiestan nykyinen korimalli tuli reilut neljä vuotta sitten, ulkonäkö ja moottorit uusittiin vuonna 2012. Suosio on vain kasvanut: tänä vuonna Fiesta on ollut Euroopan myydyin pikkuauto ja kokonaistilastossakin toisella sijalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaivaton automaatti Ennen pikkuautoja oli vaikea löytää automaattivaihteisina, nyt lähes jokaisella valmistajalla on automaatti tai vaihderobotti tarjolla myös pikkuluokassa. Kilpailijat osuvat Fiestan kanssa samaan 20 000 euron hintaluokkaan, vaikka tekniset ratkaisut vaihtelevat. Fiestassa on kuusivaihteinen Powershift-kaksoiskytkinvaihteisto. Se tarkoittaa kahdella kytkimellä varustettua robotisoitua käsivaihteistoa, mutta käytettävyys on kuin tavallisessa automaatissa. Pienen moottorin parina robotti selviää vaihdoista vähemmällä luistattamisella ja huudattamisella, mikä palkitaan alhaisemmalla melulla ja kulutuksella. Powershift vaihtaa pehmeästi ja osaa hyödyntää turbomoottorin alavääntöä. Nopeiden vaihtojen ajoitus menee hämilleen vain yhtäkkisestä kaasulla pumppaamisesta, mutta ajatustenlukuun eivät pysty muutkaan vaihteistot. Aikaisemmin robottien arka paikka oli ylämäkeen taskuparkkiin peruutus, mutta se onnistuu kaasulla ryömittämällä. Ahdettu kolmisylinterinen Tähän asti Fiestassa automaatti on ollut paritettuna vanhaan 1,6-litraiseen, joka saa nyt väistyä. Tästä lähin lähes kaikki bensa-Fiestat ovat kolmisylinterisillä litraisilla moottoreilla varustettuja, tehoversioita on neljä (65/80/100/125 hv). Kaksi tehokkainta ovat turboahdettuja ja kantavat Ecoboost -lisänimeä, automaatin saa vain sataheppaisena. Dieselvaihtoehtoja on kaksi, 1.5 TDCI (75 hv) ja 1.6 TDCI (95 hv). Uudet bensamoottorit ovat niin taloudellisia, että rahaa säästääkseen dieseleihin ei kannata satsata. Tosin koeajossa kulutus karkasi lähes seitsemään litraan. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Powershift Titanium Hinta alkaen 20 538 € Moottori 999 cm³ bensiinimoottori edessä poikittain, 3 sylinteriä, turboahdin, suorasuihkutus, kaksoiskytkinvaihteisto (6 v), etuveto Teho 74 kW (100 hv), 4000 r/min Vääntö 170 Nm (6000 r/min) Vääntö 170 Nm (6000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 6,6 (kaup.) / 3,9 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 3969 mm, leveys 1722 mm, korkeus 1495 mm, Tavaratila: 290-974 l Omamassa: 1047 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?