9.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Ford F-150 SVT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sivistynyt vetojuhta ja kuorma-autoksi rekisteröity avolava. Ford F-150 on Yhdysvalloissa käsite. Sitä on valmistettu vuodesta 1948 ja se on ollut tuon mahtimaan suosituin avolava jo 37 vuotena peräkkäin. Valtameren toisella puolella Fordin avolava on lunastanut paikkansa keskiluokkaisten arkiautona ja työvälineenä. Edes öljyn hinnan nousu ei ole pysäyttänyt suosiota, vaan pick-up-kansa tankkaa yhä hartaasti lempilastaan. Suomessa F-150 on toistaiseksi ollut harvinainen näky. Koeajettu yksilö ei ole avolavojen hinnat alkaen-malli. Kirjainyhdistelmä SVT tulee sanoista Special Vehicle Team. Se on virityspaja, joka varustelee Fordeja, esimerkiksi Raptoreita ja Mustangeja. Raptor SVT:ssä merkittävin ero tavalliseen Raptoriin on Foxin valmistamassa alustassa, joka on suunniteltu mukavaksi arkiajoon, mutta riittävän jämäkäksi vastaamaan suorityskykyä ja vaativia maasto-olosuhteita. Perän välityksiä on tihennetty ja takapyörän akselia vahvistettu ja levennetty. Ulkonäköeroina normi-F-150:sään verrattuna ovat muun muassa massiiviset lokasuojien levikkeet ja pitkästä joustovarasta kehkeytyvä korkea maavara. Voimaa 2 813 kilon painoisessa autossa on riittävästi. 6,2-litrainen Fordin Boss V8-bensiinimoottori tuottaa 411 hevosvoimaa ja 434 newtonmetriä vääntöä. Suorituskyky on kuorma-autolle pirteä, muttei sentään urheilullinen. Raptoria on saatavilla myös remmiahdettuna, jolloin teholukemia on mahdollista kasvattaa peräti 600–750 hevosvoimaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vetokykyä yrittäjälle Raptoreita maahantuova IS automotive on myynyt kymmenen Suomen kahdestatoista Raptorista. Autoista kahdeksan on päätynyt yrittäjille. Kuorma-autoksi rekisteröity avolava sopii erityisesti yrittäjille, jotka vaativat arkiautoltaan työkalukykyjä kuten 3 500 kilon vetokykyä. Esimerkiksi rakennusalan yrittäjä voi kirjata kuorma-auton yrityksen käyttöomaisuudeksi, jolloin se on arvonlisävero-vähennyskelpoinen hankinta. Kuorma-auton käyttäjälle ei tällöin muodostu verotettavaa autoetua. Raptoria saa tietty ajaa vain kuorma-autokortillinen. Myös kuorma-autoilijan ammattipätevyys vaaditaan, mikäli kuljetuskapasiteettia käytetään ansaintamielessä. Raptorin ratin takana on jylhät näkymät. Kojelauta on amerikkalaisen pelkistetty ja hivenen vanhanaikainen. Vaivaton ja sivistynyt V8 murisee sivistyneesti, eikä paljasta voimavarojaan pakoäänillään. Etenkin kierroksilta rähinää toivoisi enemmän. Kääntösäde on hämmästyttävän pieni. Peruutuskamera helpottaa huomattavasti lähes kuusimetrisen pysäköintiä. Ohjaus on kevyt, mutta yllättävän tarkka ja tunnokas. Jätti kiihtyy ohituksissa ja paikaltaan eleettömästi ja jouhevasti. Huippunopeus on rajoitettu 85:een kilometriin tunnissa. Autossa on käsin kytkettävä neliveto ja alennusvaihteisto. Takapyöriin saa kytkettyä myös tasauspyörästön lukon, keskitasauspyörästön lukon kaveriksi. Käsittely muuttuu kankeammaksi neliveto päälle kytkettynä, joten takaveto perustelee itsensä esimerkiksi pysäköintialueilla tai perävaunua pienessä tilassa vekslattaessa. Jarrullisen peräkärryn jarruvoimaa voi säätää kojetaulun kytkimestä. Raptoria on saatavana neliovisena (Supercrew) ja kaksiovisena (Supercab). Supercrew:n vajaan kolmen tuhannen euron lisähinnalla saa takamatkustajille ylelliset tilat. Supercab:n hinnat alkavat 79 300:sta eurosta ja Supercrew:n 82 400:sta eurosta. Vaikka nämä hinnat sisältävät vähennyskelpoisen arvonlisäveron, erityisen edullisesta työkalusta ei ole kysymys. Vuoden alussa Yhdysvalloissa esiteltiin uusi Fordin F-150. Uuden F-sarjalaisen merkittävin parannus on noin 300 kilon painonpudotus, joka on saatu aikaan lisäämällä alumiinin osuutta rakenteissa. Uusi Fordin F-sarja tulee Yhdysvalloissa myyntiin myöhemmin tämän vuoden aikana, mutta virallista maahantuojaa amerikkalaisille Fordeille ei Suomessa ole. Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Ford F-150 SVT Raptor Supercrew Hinta alkaen 82 400 € Moottori 6 210 cm³, bensiinimoottori edessä pitkittäin, 8 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 306 kW (411 hv), 5500 r/min Vääntö 590 Nm (4500 r/min) Vääntö 590 Nm (4500 r/min) Huippunopeus 85 km/h Kulutus l/ 100 km 18,5 (kaup.) / 12,8 (maant.) Mitat pituus 5828 mm, leveys 2192 mm, korkeus 1991 mm, akseliväli 3688 mm Omamassa: 2813 kg Muu tieto Lavan tilavuus 1 855 litraa, perävaunumassa jarruin 3 500 kg. Takuu 2 vuotta / 60 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta