26.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ford F-150 Platinum Supercrew 4×4 3.5L Ecoboost – viesti nyky-Amerikasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koeajoimme USA:n myydyimmän auton. Meikäläisiin suosikkimalleihin verrattuna Ford F-150 -avolava on todellinen jättiläinen. Eurooppalaisesta näkökulmasta tuntuu uskomattomalta, että kuusi metriä pitkä ja – ilman peilejä – kaksi metriä leveä Ford F-150 on yhä edelleen USA:n myydyin auto. Vuonna 2015 tätä avolavalegendaa meni kaupaksi lähes 780 000 yksilöä, mikä peittosi listalla kakkosena olevan Chevroletin vastaavan pick-upin melkein 200 000 autolla. Lava-autot ovat todellakin jenkkien mieleen, sillä ensimmäinen henkilöauto, Toyota Camry, tulee Dodgen avolavan jälkeen vasta sijalla neljä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukavuutta tihkuen F-150 näyttää suurelta jo kaukaa, ja kun kävelee auton viereen, iso pick-up täyttää koko näkökentän. Konepelti ulottuu 190-senttisen toimittajan rinnan tasolle. Sisällä pituutta, leveyttä ja korkeutta löytyy suorastaan ylitsepursuavan paljon, ja takasohvalta katsottuna tuulilasi näyttää olevan jossain kaukana edessä. Kuljettajan istuin on iso ja mukava kuin paraskin laiskanlinna. Niin ratti, penkki kuin polkimetkin liikkuvat sähköllä, joten ajoasennon löytyminen ei ole ainakaan säädöistä kiinni. Ei niin tavara-automainen Suuret ulkomitat aiheuttavat aluksi ylimääräisiä arviointitarpeita, mutta suuri pick-up taipuu pihasta maantielle yllättävän ketterästi. Vain pitkän perän oikaisu on oivallettava. F-150:een pari vuotta sitten lanseerattu kevyempi korirakenne teki hyvää ajettavuudelle. Auto etenee maantiellä vakaasti, kiitos etupään erillisjousituksen. Takana käytetään edelleen jäykkää akselia ja pitkittäisiä lehtijousia, mutta vakiota jäykemmillä jousilla varustettu koeajoauto ei pompota tyhjänäkään kovin pahasti. Muskeliauto elää 3,5-litrainen tuplaturboahdettu bensa-V6 kiihdyttää F-150:n kuorma-autolle suurimpaan sallittuun nopeuteen eli kahdeksaankymppiin silmänräpäyksessä. Vauhti ei tunnu juuri miltään, sillä räväkimmät g-voimat hukkuvat auton kolossaaliseen massaan. Melutasokaan ei kohoa edes täyskaasukiihdytyksessä korkeaksi. Suunnattoman suuren konepellin alta kantautuu vain vaimeanmatalaa kuutosmoottorin murinaa, joka siivittää meidät kohti aavikon auringonlaskua – ainakin mielikuvissa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Ford F-150 Platinum Supercrew 4x4 3.5L Ecoboost Koeajetun auton hinta varusteineen 88 900 € Moottori Bensiinimoottori 3 490 cm³, 6 sylinteriä, 2 ahdinta, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 272 kW (365 hv), 5000 r/min Vääntö 569 Nm (2500 r/min) Vääntö 569 Nm (2500 r/min) Mitat pituus 5890 mm, leveys 2029 mm, korkeus 1961 mm, akseliväli 3683 mm Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?