6.2.2014 Ajoneuvot Koeajo: Fiat Panda Näyttää torikassilta, mutta todellisuudessa Panda on peto maastossa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monet polleat katumaasturit juuttuvat ensimmäiseen kinokseen. Fiatin Panda näyttää torikassilta, mutta osoittautuu melkoiseksi mönkijäksi. Fiat on aina osannut valloittavien pienten autojen valmistuksen. Valitettavasti Suomessa aikanaan hurja menestys on hiipunut vuosien ja maahantuojavaihdosten myötä. Mielenkiintoisimpia malleja ei ole meillä aina edes tuotu maahan. Tällä hetkellä merkki on kokonaan vailla maahantuojaa. Pohjois-Italian vuoristoisella järvialueella yleisin auto on Fiat Panda, kaikki kolme sukupolvea ovat vahvasti edustettuina. Erittäin suosittu on myös nelivetomalli, jonka viimeisin versio on juuri esitelty. Sille olisi varmasti kysyntää Suomenkin talvessa. Muilla markkinoilla Panda kisaa halvimman nelivedon tittelistä Suzuki Swiftin ja Dacia Dusterin kanssa, joten hinta voisi asettua meilläkin 17 000–18 000 euron hujakoille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehoneliöt Vain viisiovisena saatava Panda ei ole koolla pilattu, ulkomitat eivät ole juurikaan samalle perustekniikalle rakennettavaa pikkuista Fiat 500:a suurempia, mutta tilaa on korkeuden ja kulmikkaamman muotoilun ansiosta merkittävästi enemmän. Ryhdikäs istuma-asento antaa riittävät tilat neljälle, useampaa ei kyytiin rekisteriotteen mukaan kelpuutetakaan. Ratin etäisyyssäädön puute tekee ajoasennosta italialaisen, pitkät kädet ja lyhyet jalat helpottavat kotiutumista. Tavaratilaa voisi olla enemmänkin ja takapenkin soisi kaatuvan kahdessa osassa. Koeajoautossa oli runsaasti varusteita kuten peruutustutka ja puheentunnistus. Kojelaudan persoonallisesta ilmeestä huolimatta toiminnot löytyvät helposti. Kaksivärinen sisustus lisää pirteää vaikutelmaa ja tekee pesäeroa muiden pikkuautojen hiirenharmauteen. Kaksisylinterinen tehopesä Pandan persoonallisuutta lisää kaksisylinterinen bensiinimoottori niin pirteydellään kuin käyntiäänelläänkin. Meilläkin Fiat 500:ssä esitelty moottori on vain 0,9-litrainen, mutta lyö turboahtimen avulla pöytään perinteistä puolitoistalitraista vastaavat teho- ja vääntölukemat. Kierroslukumittari on tarpeellinen ainakin totutteluvaiheessa, korvakuulolta ajettaessa on aina liikaa kierroksia ja liian pieni vaihde valittuna. Parhaan väännön alueella, alle 2 000 kierroksen käynti kuulostaa ahdistavan epätasaiselta ja sammumisen partaalla olevalta. Tottumus vakuuttaa, että alavääntö huolehtii reippaasta etenemisestä. Kaksipyttyisen pörinä tulee kuuluviin vain terävämmissä kiihdytyksissä. Ketterä neliveto Pandan nelivetomalli on pitävällä alustalla 98-prosenttisesti etuvetoinen, mutta osaa liukkaalla pinnalla jakaa voimaa pitävämmille pyörille viskokytkimen avittamana. Sisäpuolella ainoa ero etuvetomalliin on elektronisen tasauspyörästön lukon kytkin. Se ei oikeastaan ole mekaaninen lukko vaan jarruja käyttävä luistonrajoitin. Perus-Pandaan verrattuna pyörät on vaihdettu 15-tuumaisiin, maavaraa on nostettu neljä senttiä, helmoihin on lisätty kolhuystävälliset muovilevikkeet ja moottorin alle peltilevy. Sen enempää ei tarvita. Pienen kokonsa ansiosta Panda pujottelee esteiden ympäri helposti eikä keveytensä ansiosta edes uppoa pehmeään maahan. Korin ylitykset ja akseliväli ovat olemattomat, joten esteiden ylityskään ei muodostu ongelmaksi. Ykkösvaihde on lyhyeksi välitetty ryömintävaihde. Se tuntuu aluksi pitkältä vaikeassa maastossa, mutta sinnikkäästi Panda punnertaa pahoistakin paikoista tyhjäkäyntikierroksilla säksättäen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukava maantiellä Näppärä Panda on kotonaan myös kaupungissa. Ketteryyden ja keveyden lisäksi korkeaan autoon on helppo nousta ja kulmien arviointi on helppoa. Panda yllättää myönteisesti myös maantiellä. Suorituskyky on tonnin painoiselle Pandalle riittävä niin autostradalla kuin vuoristoserpentiineissä. ECO-napin käytön voi kyllä unohtaa siinä missä ohjaustehostuksen höyhenenkevyen city-valinnankin. Nelivetomallin pidemmät joustovarat tuovat mukavaa pehmeyttä epätasaisuuksien ylityksiin. Silti kallistelu mutkissa ei äidy häiritseväksi. Keskikulutus karkaa Pikkuautoksi alhainen melutaso yllättää: kuudes vaihde pitää kierrokset kurissa moottoritienopeuksillakin. Pettymyksen piskuinen moottori tuottaa tankatessa: rankat alppitiet vaativat veronsa ja keskikulutus karkaa lähemmäs seitsemää litraa. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Fiat Panda 0,9 Twinair 4x4 Moottori 875 cm³ kaksisylinterinen bensiinimoottori edessä poikittain, turboahdin, välijäähdytin, stop/start, 6 vaihdetta, jatkuva neliveto. Teho 63 kW (85 hv), 5500 r/min Vääntö 145 Nm (1900 r/min) Vääntö 145 Nm (1900 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,1 s Huippunopeus 177 km/h Kulutus l/ 100 km 5,9 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 3655 mm, leveys 1645 mm, korkeus 1550 mm, akseliväli 2300 mm Tavaratila: 225–870 l Omamassa: 1050 kg Euro NCAP 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu Huollosta huoltoon Takuu 2 Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?