9.2.2016 Ajoneuvot Ferrari GTC4Lusso – Maranellon arkiauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maranellon käsitys nelivetoisesta käyttöautosta poikkeaa hiukan valtavirrasta. Ferrarin nelivetoisesta FF:stä jatkokehitetty GTC4Lusso on yhtiön tuleva 2+2 -paikkainen niin sanottu grand tourer, eli leipäautomaisen perän tarkoitus on tarjota riittävästi tilaa matkatavaroille viikonloppureissuilla Eurooppaan. Merkille uskollisesti ajoelämyksen tosin luvataan olevan kunnossa myös radalla. Nimellä yhtiö on tavoitellut 330 GTC:n ja 250 GT Berlinetta Lusson yhdistelmää, viitaten suorituskyvyn ja mukavuuden yhdistelmään. Tavoitteena onkin ollut tehdä sangen pätevä arkiauto. Yhtiö ylpeilee, että joustavasti arkielämää ja urheilullisuutta yhdistänyt FF toi yhtiölle uutta, nuorempaa asiakaskuntaa, jotka myös ajoivat Ferrareitaan kolmanneksen muita enemmän. GTC4Lusson suurin tekninen oivallus on Ferrarin erikoisen 4RM Evo -nelivedon uudistettu 4RM-S-versio, joka tuo nelivedon yhteyteen myös nelipyöräohjauksen. Patentoitu järjestelmä yhdessä elektronisen tasauspyörästön ja uusien SCM-E iskunvaimentimien kanssa lupaileekin, että GTC4Lusso löytää keinot vääntönsä hyödyntämiseksi jopa lumella tai muilla liukkailla pinnoilla. Ferrarin hallittujen luistojen Side Slip Control -järjestelmä on päivitetty uusimpaan 4.0-versioon niitä hetkiä varten, kun tilanne sallii railakkaamman menon. Voimaa Ferrarin 12-sylinterinen moottori tuottaa 690 hevosvoimaa (507 kW) riemastuttavalla 8 000 minuuttikierroksen lukemalla. Suurin vääntö on 697 newtonmetriä 5 750 kierroksen kohdalla, mutta väännöstä 80 prosenttia on käytettävissä jo 1 750 kierroksesta alkaen. Moottorin puristussuhde on sangen kunnioitettava 13,5:1. Tehopainosuhteeksi ilmoitetaan 2,6 kiloa per hevosvoima, joten kiihdytyskaistojen ei pitäisi loppua kesken. 0–100km/h taittuu Ferrarin matka-autolta 3,4 sekunnissa. Ferrari lupailee myös äänipuolen olevan vähintäänkin kunnossa. Ferrari FF:n shooting brake -tyyppistä muotoilua on hiottu edelleen. Esteettisen virtaviivaistamisen lisäksi myös aerodynamiikkaa on hiottu, joten auton pitäisi olla ilmanvastukseltaan selvästi edeltäjäänsä parempi. Muotoilusta vastaa nyt Ferrarin oma Ferrari Design, edeltävän FF:n ollessa muotoilutalo Pininfarinan käsialaa. Huippunopeutta sulavalle muodolle luvataan 335 kilometriä tunnissa. Myös sisätilat ovat ottaneet melkoisen harppauksen eteenpäin Ferrarin uuden Dual Cockpit -konseptin muodossa. Siistitty keskikonsoli on siirtynyt kosketusnäyttöaikaan kymmentuumaisen ruudun turvin. Uusi ohjauspyörä on aiempaa pienempi, kiitos kehittyneen turvatyynyteknologian. Ajamiseen liittyviä kontrolleja on niitäkin viritetty paremman ergonomian saavuttamiseksi. Virallisesti Ferrari GTC4Lusso esitellään Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä kuukauden päästä. Lähde ja kuvat: Ferrari Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku