Faraday Future FF 91 – Teslantappaja vai pelkkää puhetta?

Salaperäinen ja vaikeuksissa tarpova sähköautoyhtiö Faraday Future on vihdoin esitellyt debyyttimallinsa.

Ajoneuvot | Uutinen | 8.1.2017

Salamyhkäisimmän automerkin tittelistä pitkään kilpaillut Faraday Future on esitelly FF 91 -sähköautonsa prototyypin epäilijöiden harmiksi Las Vegasin CES-kulutuselektroniikkamessuilla. Yhtiön taustavoimat herättävät edelleen epäilyksiä, mutta ainakin yhtiöllä on nyt ennakkovarattava tuote.

Faraday Future FF 91

Faraday Future on  esiintynyt julkisuudessa tähän saakka lähinnä suurten lupausten ja selvien rahavaikeuksien muodossa, sillä taustavoimien kassaongelmat ovat viivästyttäneet Faradayn miljardin dollarin Nevadan tehdashanketta, johtaen samalla useiden johtohenkilöiden lähtöön. Faraday Futuren taustalta löytyy suurimpana voimana kiinalaismiljardööri Jia Yueting, joka tunnetaan parhaiten Leshi Holdings -sijoitusyhtiöstä sekä LeEco-konsernista. Erikoisesti konsernilla on käynnissä myös LeSee Pro -sähköautoprojekti ja se omistaa osuuden Lucid Motors -sähköautostartupista.

Faraday Future FF 91

Koppavasti Teslan kotikentälle

Faraday Future FF 91 haastaa mainittavimmin Teslan sen omassa leikissä. Yhtiön mukaan sen sähköluksusauto yhdistää noin 700 kilometrin toimintamatkan ja 783 kilowatin (1 050 hv) tehon. Faradayn omassa esittelyvideossa demonstroidaan, miten FF 91 kiihtyy 0–98 km/h 2,39 sekunnissa, hoitaen räjähtävän kiihdytyksen vielä Teslan ripeintä mallia nopeammin. Takarenkaat osallistuvat ohjaamiseen nelipyöräohjauksen lisäksi torque vectoringilla, jolla tavoitellaan vieläkin ketterämpää ajettavuutta ääritilanteissa.

Faraday Future FF 91

Yhtiön mukaan FF 91:n salaisuus on sen VPA-arkkitehtuuri (Variable Platform Architecture), jossa kori ja alusta muodostavat yhtenäisen rakenteen jäykkyys- ja turvallisuusetujen nimissä. VPA sisältää mahdollisuuden useille akku- ja moottorikokoonpanoille. FF 91:ssä käytössä on 130 kWh akusto ja kolmella sähkömoottorilla (1 edessä, 2 takana) toteutettu neliveto. Lehdistötiedote mainitsee myös, että yhtiön LG Chemin kanssa kehittämä akku on energiatiheydeltään maailman paras. VPA-arkkitehtuuri kätkee sisäänsä samalla Faraday Futuren ensimmäisen patentin: FF Echelon -nimeä kantavan invertterin.

Faraday Future FF 91

Suuri akku ei tietenkään ole mitään ilman latausta, joka sekin on yhtiön mukaan markkinoiden parasta. Pikalaturilla voidaan ladata akku täyteen alle tunnissa ja kotilaturilla saavutetaan 50% lataus 4,5 tunnissa.

UFO-linja

Faraday Future FF 91

Faradayn mukaan FF 91:n ulkomuodon sanelee aerodynamiikka. Pyöreällä keulalla ja terävällä perällä on haettu lisää toimintamatkaa sulavamman muodon avulla. Auton keskiosaa kiertää tunnusmerkiksi nimitetty UFO-linja, joka toimii ulkomuotoa vakauttavana. Ovet avautuvat suorastaan tylsän tavallisesti, vaikka takaovet ovatkin kaapparimalliset. Sensorit estävät ovia kuitenkin avautumasta liian leveälle. Nykytyylin mukaisesti FF 91 kommunikoi ulkomaailman kanssa valoilla, tervehtien lähestyvää kuljettajaa kirkastumalla. Kommunikoitaviin asioihin kuuluvat myös lataustila ja autonomiamoodi, kertoen jalankulkijoille ja muille autoilijoille auton ajotilasta.

Faraday Future FF 91

Matkustamossakin FF 91 jatkaa suurien lupausten tiellä. Panoraamakaton, taka- ja sivulasit voi himmentää yksinkertaisesti niitä napauttamalla. NASA:lta lainattua istuintekniikkaa soveltavat penkit lupaavat biomekaanisesti ja ergonomisesti erinomaisen istuma-asennon riittävien säätöjen kera myös takana istuville. Istuimissa on tietenkin hieronta, lämmitys sekä tuuletus.

Tietenkin myös älykäs

Verkottumisen kannalta Faraday Future mainitsee yhtiön olevan yhteistyössä internet-yhtiö LeEcon kanssa ja että FFID-käyttäjätunnistus takaa, että kuljettajan mieltymykset ovat minkä tahansa yhtiön auton käytettävissä. Todellista avaimettomuutta on tavoiteltu kasvotunnistuksella, jolloin auto tunnistaa matkustajien lisäksi näiden ilmeet oikean tunnelman virittämiseksi.

Faraday Future FF 91

Turvallisuutta on tavoiteltu muuttamalla esimerkiksi peilit kameroiksi, joiden kuva yhdistetään yhdeksi näkymäksi kuljettajan näköpiiriin, eliminoiden kuolleet kohdat ”lähes kokonaan”. FF 91 tulee yhtiön mukaan olemaan ensimmäinen tuotantoauto, jossa on esiinnostettava 3D-lidar, joka on olennainen osa yhtiön suunnittelemaa, ja jälleen alan parasta, autonomiapakettia. Lidarin lisäksi robottiajamisesta huolehtii yhteensä 10 kameraa, 13 tutkaa ja 12 ultraäänisensoria. Faraday Futuren mainostaa myös. että FF 91 osaa pysäköidä itse itsensä ja saapua noutamaan kuljettajan tämän jatkaessa matkaansa.

Faraday Future FF 91

Erikoinen amerikkalaisyhtiö ottaa nyt varauksia vastaan debyyttimallistaan ja auton tuotannon pitäisi alkaa vuonna 2018. Ensimmäisen päivän jälkeen FF kertoi saaneensa 64 000 ennakkovarausta, niiden vaihdellessa paikkavarauksista 5 000 dollarin etumaksuihin. Itse auton hinnaksi on arvioitu noin 120–180 000 dollaria (noin 110–170 000 euroa), joten ihan jokaisen sähköautoksi FF 91 ei ole pyrkimässä. Nähtäväksi jää, onko Faraday Future vain kuumaa ilmaa, vai nähdäänkö lähivuosina sähköautojen eturintamassa uutta kilpailua.

Faraday Future FF 91

  • Voimalinja: 783 kW (1 050 hv), kiihtyvyys 0–100 km/h 2,39 s. Kolme sähkömoottoria, neliveto.
  • Toimintamatka: yli 700 km (NEDC-sykli, arvio)
  • Autonomiasensorit: 1 esiinnostettava 3D-lidar, 13 pitkän ja lyhyen kantomatkan tutkaa, 12 ultraäänisensoria, 10 kameraa
  • Pituus: 5 250 mm
  • Akseliväli: 3 200 mm
  • Leveys: 2 283 mm
  • Korkeus: 1 598 mm

Lähde: Faraday Future, Automotive News Kuvat: Faraday Future

Keskustelu