8.1.2017 Ajoneuvot Faraday Future FF 91 – Teslantappaja vai pelkkää puhetta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Salaperäinen ja vaikeuksissa tarpova sähköautoyhtiö Faraday Future on vihdoin esitellyt debyyttimallinsa. Salamyhkäisimmän automerkin tittelistä pitkään kilpaillut Faraday Future on esitelly FF 91 -sähköautonsa prototyypin epäilijöiden harmiksi Las Vegasin CES-kulutuselektroniikkamessuilla. Yhtiön taustavoimat herättävät edelleen epäilyksiä, mutta ainakin yhtiöllä on nyt ennakkovarattava tuote. Faraday Future on esiintynyt julkisuudessa tähän saakka lähinnä suurten lupausten ja selvien rahavaikeuksien muodossa, sillä taustavoimien kassaongelmat ovat viivästyttäneet Faradayn miljardin dollarin Nevadan tehdashanketta, johtaen samalla useiden johtohenkilöiden lähtöön. Faraday Futuren taustalta löytyy suurimpana voimana kiinalaismiljardööri Jia Yueting, joka tunnetaan parhaiten Leshi Holdings -sijoitusyhtiöstä sekä LeEco-konsernista. Erikoisesti konsernilla on käynnissä myös LeSee Pro -sähköautoprojekti ja se omistaa osuuden Lucid Motors -sähköautostartupista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Koppavasti Teslan kotikentälle Faraday Future FF 91 haastaa mainittavimmin Teslan sen omassa leikissä. Yhtiön mukaan sen sähköluksusauto yhdistää noin 700 kilometrin toimintamatkan ja 783 kilowatin (1 050 hv) tehon. Faradayn omassa esittelyvideossa demonstroidaan, miten FF 91 kiihtyy 0–98 km/h 2,39 sekunnissa, hoitaen räjähtävän kiihdytyksen vielä Teslan ripeintä mallia nopeammin. Takarenkaat osallistuvat ohjaamiseen nelipyöräohjauksen lisäksi torque vectoringilla, jolla tavoitellaan vieläkin ketterämpää ajettavuutta ääritilanteissa. Yhtiön mukaan FF 91:n salaisuus on sen VPA-arkkitehtuuri (Variable Platform Architecture), jossa kori ja alusta muodostavat yhtenäisen rakenteen jäykkyys- ja turvallisuusetujen nimissä. VPA sisältää mahdollisuuden useille akku- ja moottorikokoonpanoille. FF 91:ssä käytössä on 130 kWh akusto ja kolmella sähkömoottorilla (1 edessä, 2 takana) toteutettu neliveto. Lehdistötiedote mainitsee myös, että yhtiön LG Chemin kanssa kehittämä akku on energiatiheydeltään maailman paras. VPA-arkkitehtuuri kätkee sisäänsä samalla Faraday Futuren ensimmäisen patentin: FF Echelon -nimeä kantavan invertterin. Suuri akku ei tietenkään ole mitään ilman latausta, joka sekin on yhtiön mukaan markkinoiden parasta. Pikalaturilla voidaan ladata akku täyteen alle tunnissa ja kotilaturilla saavutetaan 50% lataus 4,5 tunnissa. UFO-linja Faradayn mukaan FF 91:n ulkomuodon sanelee aerodynamiikka. Pyöreällä keulalla ja terävällä perällä on haettu lisää toimintamatkaa sulavamman muodon avulla. Auton keskiosaa kiertää tunnusmerkiksi nimitetty UFO-linja, joka toimii ulkomuotoa vakauttavana. Ovet avautuvat suorastaan tylsän tavallisesti, vaikka takaovet ovatkin kaapparimalliset. Sensorit estävät ovia kuitenkin avautumasta liian leveälle. Nykytyylin mukaisesti FF 91 kommunikoi ulkomaailman kanssa valoilla, tervehtien lähestyvää kuljettajaa kirkastumalla. Kommunikoitaviin asioihin kuuluvat myös lataustila ja autonomiamoodi, kertoen jalankulkijoille ja muille autoilijoille auton ajotilasta. Matkustamossakin FF 91 jatkaa suurien lupausten tiellä. Panoraamakaton, taka- ja sivulasit voi himmentää yksinkertaisesti niitä napauttamalla. NASA:lta lainattua istuintekniikkaa soveltavat penkit lupaavat biomekaanisesti ja ergonomisesti erinomaisen istuma-asennon riittävien säätöjen kera myös takana istuville. Istuimissa on tietenkin hieronta, lämmitys sekä tuuletus. Tietenkin myös älykäs Verkottumisen kannalta Faraday Future mainitsee yhtiön olevan yhteistyössä internet-yhtiö LeEcon kanssa ja että FFID-käyttäjätunnistus takaa, että kuljettajan mieltymykset ovat minkä tahansa yhtiön auton käytettävissä. Todellista avaimettomuutta on tavoiteltu kasvotunnistuksella, jolloin auto tunnistaa matkustajien lisäksi näiden ilmeet oikean tunnelman virittämiseksi. Turvallisuutta on tavoiteltu muuttamalla esimerkiksi peilit kameroiksi, joiden kuva yhdistetään yhdeksi näkymäksi kuljettajan näköpiiriin, eliminoiden kuolleet kohdat "lähes kokonaan". FF 91 tulee yhtiön mukaan olemaan ensimmäinen tuotantoauto, jossa on esiinnostettava 3D-lidar, joka on olennainen osa yhtiön suunnittelemaa, ja jälleen alan parasta, autonomiapakettia. Lidarin lisäksi robottiajamisesta huolehtii yhteensä 10 kameraa, 13 tutkaa ja 12 ultraäänisensoria. Faraday Futuren mainostaa myös. että FF 91 osaa pysäköidä itse itsensä ja saapua noutamaan kuljettajan tämän jatkaessa matkaansa. Erikoinen amerikkalaisyhtiö ottaa nyt varauksia vastaan debyyttimallistaan ja auton tuotannon pitäisi alkaa vuonna 2018. Ensimmäisen päivän jälkeen FF kertoi saaneensa 64 000 ennakkovarausta, niiden vaihdellessa paikkavarauksista 5 000 dollarin etumaksuihin. Itse auton hinnaksi on arvioitu noin 120–180 000 dollaria (noin 110–170 000 euroa), joten ihan jokaisen sähköautoksi FF 91 ei ole pyrkimässä. Nähtäväksi jää, onko Faraday Future vain kuumaa ilmaa, vai nähdäänkö lähivuosina sähköautojen eturintamassa uutta kilpailua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Faraday Future FF 91 Voimalinja: 783 kW (1 050 hv), kiihtyvyys 0–100 km/h 2,39 s. Kolme sähkömoottoria, neliveto. Toimintamatka: yli 700 km (NEDC-sykli, arvio) Autonomiasensorit: 1 esiinnostettava 3D-lidar, 13 pitkän ja lyhyen kantomatkan tutkaa, 12 ultraäänisensoria, 10 kameraa Pituus: 5 250 mm Akseliväli: 3 200 mm Leveys: 2 283 mm Korkeus: 1 598 mm Lähde: Faraday Future, Automotive News Kuvat: Faraday Future Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku