4.1.2017 Ajoneuvot F1-kausi 2016 numeroina: 42 792 rengasta, 372,5 km/h ja 50 jälkkäriä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheilu tunnetaan omituisilta ja turhilta tuntuvien tilastotietojen mekkana, eikä kulunut F1-kausi ollut poikkeus. Formula 1:n virallinen rengastoimittaja Pirelli julkaisi uutta kautta odoteltaessa kasan erilaisia tilastotietoja kaudesta 2016. Kaikkiaan vuoden aikana toimitettiin tiimeille 42 792 rengasta, joista joka ikinen kierrätettiin. Renkaista kilpailuihin toimitettiin 38 112 kappaletta, loppujen ollessa testikäyttöön. Yhteensä renkailla rullattiin 384 705 kilometriä, joista peräti 133 988 kilometriä softeilla. Nico Rosberg oli ahkerin ultrapehmeiden renkaiden kuluttaja. Yhteensä sliksejä kauden renkaista oli 28 188 kappaletta. Parhaiten kovalla rengasseoksella viihtyi Daniel Ricciardo (759 kilometriä), mediumilla Valtteri Bottas (3 597 km), softilla Sergio Pérez (6 566 km), supersoftilla jälleen Bottas (4 598 km) sekä ultrasoftilla Nico Rosberg (2 052 km). Välikelin kunkku oli eläkkeelle jättäytynyt Jenson Button (444 km) ja sadekelin renkailla viihtyi parhaiten Lewis Hamilton (523 km). Varikolla käytiin yhteensä 933 kertaa, joista 4 oli läpiajorangaistuksia ja 1 käynti oli stop & go -rangaistus. Kilpailua kohti käytiin siis varikkomuurin toisella puolella 44,4 kertaa. Kuljettajakohtainen keskiarvo koko kaudelta on 2,01 pysähdystä. Ohituksia puolestaan nähtiin 866 kappaletta, joka hipoo vuoden 2012 ennätystä. Keskimäärin ohituksia oli 41,2 kilpailua kohti. Kuivalla radalla ohitukset maistuivat parhaiten Kiinan osakilpailussa (128 ohitusta) ja märällä puolestaan Braziliassa (64 kpl). Suomalaisten perinteisesti suosima Unkarin GP puolestaan oli kauden rauhallisin, sillä siellä nähtiin vain 10 ohitusta. Kuumin kisaviikonloppu oli Malesia, jossa 37°C ulkolämpötila yhdistyi peräti 61°C asvalttilämpöön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ohittajia ja ohitettavia Kuljettajista eniten ohituskaistalla oli nuori kuumapää Max Verstappen 78 ohituksella. Parhaiten asemaansa puolusti Sebastian Vettel, joka ohitettiin kerran koko kaudella. Fernando Alonson refleksit olivat puolestaan terässä valojen vaihtuessa, sillä veteraanikuljettaja teki koko joukon komeimman tuloksen lähtökierroksilla (yhteensä 41 sijoitusta). Eniten kierroksia ajoi Daniel Ricciardo (1 267 kierrosta) ja vähiten koko kauden ajaneista suoritti Jolyon Palmer (961). Max Verstappen jätti sääntökirjan lisäksi jälkensä myös lajin tilastoihin. Ikätilastoissa loisti jälleen Verstappen (nuorin voittaja, nuorin johtaja ja nuorin palkintokorokkeella) 18 vuoden, 7 kuukauden ja 15 päivän iällään. Hamilton puolestaan hätyyttelee kaikkien aikojen palkintokoroke-ennätystä 104 vierailullaan ja edeltä löytyvät vain Alain Prost (106 palkintosijoitusta) ja omalla luvullaan kulkeva Michael Schumacher (155 sijoitusta). Rosbergin mestaruus merkitsi sekin useampaa tilastomerkintää hänelle, Hamiltonille sekä Sir Stirling Mossille. Brittikuljettaja sai haltuunsa myös yhden ikävän tilastomerkinnän: koskaan aiemmin kuljettaja ei ole voittanut kymmentä kisaa kauden aikana tulematta samalla maailmanmestariksi. Aiempi ennätys tällä saralla oli seitsämän kilpailuvoittoa. Rosbergin mestaruus puolestaan tarkoittaa, että Sir Stirling Moss saa takaisin tittelinsä "eniten kilpailuvoittoja ilman mestaruutta" (16 voittoa). Mestaruuden myötä Nico Rosberg puolestaan liittyy isänsä Keken kanssa harvinaiseen seuraan, sillä vain Graham ja Damon Hill ovat pystyneet isä-poika-mestaruuksiin aiemmin. Kuin öljyttynä Kauden nopein kilpailu oli Italia, jossa Nico Rosberg täräytti keskinopeudeksi huikeat 237,558 km/h. Suurin yksittäinen nopeus oli 372,5 km/h, jonka Valtteri Bottas pokkasi nimiinsä Meksikon osakilpailussa. Samalla F1:n virallinen nopeusennätys siirtyi Bottaksen haltuun Räikköseltä, jonka 370,1 km/h vuodelta 2005 ei ollut huono yritys sekään. Valtteri Bottas kirjasi nimiinsä virallisten F1-sessioiden nopeusennätyksen 372,5 km/h Meksikon osakilpailussa. Williamsilla oltiin vauhdissa muutenkin, sillä tiimi kuittasi nimiinsä nopeimman varikkopysähdyksen kahdessa kolmasosasta kilpailuita ja suoritti Bakussa F1-historian nopeimman pysähdyksen, 1,92 sekuntia. Pirellin omassa vieraskestityksessä tarjoiltiin vuonna 2016 yhteensä 15 600 ateriaa, joihin sisältyi 900 kilogrammaa pastaa ja 420 pizzaa. Jälkiruokareseptejä oli puolestaan huikeat 50 erilaista, joista tarjoiltiin 7 500 annosta. Lisäksi rengasvalmistajan keittiössä kului 500 litraa oliiviöljyä kauden aikana. Williams iski pöytään myös varikkopysähdysten nopeusennätyksen 1,92 sekuntia, joka sivuaa Red Bullin epävirallista suoritusta. Uuteen kauteen valmistauduttiin ajamalla 12 148 kilometriä testejä uusilla, 25% leveämmillä renkailla, joita testattiin 96 prototyypin edestä. Formula 1:n kausi 2017 polkaistaan käyntiin maaliskuun loppupuolella Australian osakilpailulla. Lähde: Pirelli & Formula 1 Kuvat: Mark Thompson / Getty Images, Mercedes AMG Petronas, Mark Thompson / Getty Images, Adam Pretty / Getty Images, Mercedes AMG Petronas x2, Sam Bloxham / Williams, Steven Tee / Williams Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?