Euroopan komissio: Volkswagen rikkoi kuluttajalakeja 20 maassa

Euroopan komissio ei aio päästää Volkswagenia helpolla dieselhuijausskandaalin täyttäessä pian vuoden.

Ajoneuvot | Uutinen | 6.9.2016

Euroopan komission mukaan Volkswagen-ryhmä rikkoi kuluttajalakeja 20 EU-maassa huijatessaan dieseleiden päästötesteissä.

Euroopan unionin kuluttajakomissaari Věra Jourová kertoi lehdistötilaisuudessa, että Volkswagenin dieselskandaali oli Euroopan laajuinen haaste ja komissio tutki, josko niin sanotun Dieselgaten tapahtumat olisivat rikkoneet direktiiviä kulutustavaroiden kaupasta ja takuusta, joka estää valmistajia liioittelemasta ympäristölupauksiaan, sekä direktiiviä sopimattomista kaupallisista menettelyistä.

Seuraavassa vaiheessa Jourova kertoo tapaavansa kansallisten kuluttajajärjestöjen, kansallisten kuluttajaviranomaisten sekä Volkswagenin kanssa. Vaikka komissaari kommentoi, ettei aio välttämättä ottaa kovempaa linjaa Volkswagenin kanssa, on tunnustelujen tarkoituksena tutkia pitäisikö Volkswagenin hyvittää dieselhuijauksesta myös eurooppalaisille omistajille Yhdysvaltojen tavoin.

Euroopassa Yhdysvaltoja monimutkaisempaa

Tilanne on Euroopassa selvästi Yhdysvaltoja monimutkaisempi, sillä Euroopan hajanaisempi ja väljempi lainsäädäntö sekä noin yhdeksänkertainen dieselajoneuvokanta mutkistavat mahdollisten korvausten sopimista. Yhdysvalloissa vajaan puolen miljoonan EA 189 -moottorisen dieselin sopu maksoi Volkswagenille noin 12,5 miljardia euroa, kriisin koskettaessa vastaavasti Euroopassa peräti 8,5 miljoonaa ajoneuvoa.

Aiemmin EU:n teollisuuskomissaari Elżbieta Bieńkowska on kertonut suositelleensa Volkswagenille toistuvasti, että tämä harkitsisi kriisin hyvittämistä kuluttajille vapaaehtoisesti ilman pakotteita.

Euroopan komissio kommentoi, että on kansallisten organisaatioiden ja viranomaisten tehtävä vaatia Volkswagenia vastuuseen, mutta komission tehtäviin kuuluu myös EU:n määräysten valvominen. Viime viikolla julkisuuteen tullut tapaus elektroniikkayhtiö Applen mittavista jälkiveroista on myös osoitus, että tarvittaessa komissio lähtee monikansallisten yhtiöiden perään itse.

Volkswagenin mukaan syytökset ovat perusteettomia, mutta yhtiö on omien sanojensa mukaan rakentavassa keskusteluyhteydessä Brysseliin ja muihin viranomaisiin.

Lähde: Automotive News Kuva: Antti Hentinen

Katso myös:

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen