28.9.2016

Euro NCAP: Peugeot 3008 ja Mercedes-Benz E-sarja tarjoavat viiden tähden suojan

Euro NCAP 2016

Tuorein Euro NCAP -törmäystesti keskittyi kahteen uutuusautoon, jotka tarjosivat erinomaisen suojan

Tuorein Euro NCAP-törmäystesti oli viiden tähden juhlaa. Sekä Mercedes-Benzin E-sarja että Peugeot 3008 saavuttivat korkeimman tähtiluokituksen.

Mercedes-Benzin uusi E-sarja sai aikuismatkustajien suojastaan 95 prosenttia täysistä pisteistä. E-sarjan korirakenne kesti törmäyksen, ja matkustajat saivat hyvän suojan. Ainoat moitteet kohdistuivat kokokeulan törmäyksessä rintakehän kohonneeseen rasitukseen.

Lapsimatkustajien suojasta E-sarja sai 90 prosenttia maksimipisteistä. Sekä kuusi- että kymmenvuotiaiden suoja oli heikoimmillaankin riittävää.

Euro NCAP 2016

Jalankulkijatörmäyksessä Mercdes-Benzin ylös ponnahtava konepelti tarjosi suojaa moottoritilan kovilta komponenteilta. Suurimmat moitteet kohdistuivat konepellin etureunan seutuun, joka aiheutti lantion alueelle loukkaantumisriskin.

E-sarja on vakiovarustettu automaattisella törmäyksenestojärjestelmällä, joka tunnistaa myös jalankulkijat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aikaisin törmäystestissä

Peugeotin 3008 ennätti törmäyskokeisiin ennen ensikoeajoja. Ranskalainen suoriutui hienosti täysin pistein.

Aikuismatkustajien törmäyssuoja sai 86 prosenttia maksimipisteistä. Osakeulatörmäyksessä rintakehään kohdistui kohonnutta kuormitusta, ja täyskeulatörmäyksessä Euro NCAP arvosteli niskan suojaa takamatkustajalla ja kuljettajalla. Myös kuljettajan rintakehään kohdistuvaa kuormitusta kritisoitiin.

Euro NCAP 2016

Peugeotin automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä suoriutui testeistä hyvin, mutta lisävarusteisena järjestelmää ei otettu mukaan arviointiin.

3008:n lapsimatkustajien suoja oli hyvä, vaikka kymmenvuotiaan rintakehän ja niskan suojaa kuvailtiin vain riittäväksi. Kuusivuotiaan rintakehän suoja jäi heikoksi.

Jalankulkijoiden suojaa moitittiin tuulilasin etureunan ja A-pilarien ympäristössä. Lantion seutu ja jalat saivat hyvän suojan. Peugeotin hätäjarrutusjärjestelmä tunnistaa jalankulkijat, mutta yllämainituista syistä sitä ei huomioitu pisteissä.

Lähde ja kuvat: Euro NCAP

Luetuimmat