17.11.2016 Ajoneuvot Maistiainen – erikoinen Renault Twizy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaupunkikulkija Renault Twizy on äänetön ja ketterä tapaus Renaultin Twizy-sähkökulkupeli on erikoinen tapaus. Twizyn muodot ja ratkaisut kääntävät varmasti päitä, missä tahansa kulkupeli liikkuukaan. Valmistajansa mukaan Twizy yhdistää kaksi-, kolme- ja nelipyöräisten parhaat puolet. Kaksipaikkainen Twizy on ainoastaan 2,34 metriä pitkä ja 1,24 metriä leveä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vilpoisa kokemus Twizyyn on helppo nousta, sillä saksiovet nousevat ylös avaten avaran kulkuaukon. Ovet eivät tosin jaksa avautua ihan yläasentoon ilman pientä auttamista. Sisäilme on muovinen, mutta kaikki toimii. Harmi kyllä ohjauspyörä ei säädy, joten ajoasento ei välttämättä ole paras mahdollinen. Lyhyellä koeajolla käy heti selväksi kaksi asiaa. Twizy on ketterä, äänetön – ja vilpoisa! Raikas tuuli pitää kuskin valppaana, kun pienet ja kapeat kitkarenkaat liukastelevat lumisohjossa. Nyt ollaan Twizyn epämukavuusalueella. Kevyt kulkupeli on omiaan kaupunkiajoon kesällä. Twizyn kääntöympyrä on 3,4 vain metriä, joten sillä on vaivatonta pujotella kaupunkisokkelikoissa tai pysäköintihallien ahtaudessa. Tarjolle myös mopoautona Nyt Twizy tulee tarjolle myös Suomessa. Valittavana on kaksi tehovaihtoehtoa, joista Twizy 45:n moottorin teho on neljä kilowattia. Kevyen ajoneuvon voi rekisteröidä mopoautoksi, jolloin sen ohjaimiin voi tarttua jo 15-vuotiaana. Tehokkaammassa Twizy 80:ssä on 13 kW:n (17 hevosvoimaa) tehoinen sähkömoottori. Väkevämmän Twizyn huippunopeus on 80 km/h. Twizy 80 rekisteröidään kevytnelipyöräksi ja se vaatii B-ajokortin. Sata kilometriä sähköajoa Twizyn ajoakun kapasiteetti on 6,1 kW, joka riittää normin mukaisesti sadan kilometrin ajoon ja todellisissa olosuhteissa 80 kilometrin matkaan. Latausjohto on integroitu autoon ja löytyy edestä luukun takaa. Tavallisella kotipistorasialla 220 voltin virralla akun saa ladattua täyteen 3,5 tunnissa. Valmistajan mukaan rakenneratkaisu, jossa on neljä pyörää ja alhaalla oleva painopiste, varmistavat vakaan etenemisen. Kuljettajan turvana ovat lisäksi turvatyyny ja nelipistevyö, minkä lisäksi matkustajalla on kolmepisteturvavyö. Twizyjen Intens-varustetasoon kuuluvat muun muassa kevytmetallivanteet, lämmitettävä tuulilasi ja metalliväri. Renault Twizy 45 Intensin hinta on 12 690 euroa ja Twizy 80 Intensin 13 990 euroa. Kolmantena mallina on tavarakuljetuksiin suunniteltu Twizy 80 Cargo (15 490 euroa), jossa takaistuimen tilalla on kuormatila. Sinne pääsee malliversion takaluukun kautta. Renault Twizyt rantautuvat Suomeen keväällä 2017. Renault-sähköautojen myynti ja huolto on aluksi keskitetty autoverkkokauppa.fi:lle. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku