22.4.2017 Ajoneuvot Elämäntapamaasturi mukavuusalueen ulkopuolella: veimme Mercedes-Benz GLA:n maastoradalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katumaasturi ja maasto ovat outo, mutta opettava yhdistelmä. Jos Mercedes-Benz GLA tuo mieleen maastohenkisillä koristeilla varustetun A-sarjan, ei mielikuva mene aivan pieleen. Saksalaismerkin kompaktimalliston katumaasturi esiteltiin Suomessa menevän matalalla maavaralla, joten auton ilme ei paljoa A-sarjasta poikennut. Nykyisin kaikki Suomeen tuotavat GLA:t toimitetaan oletuksena Offroad Comfort -alustapaketin kera, joka nostaa maavaraa kolme senttiä ylöspäin. Korotus saa auton näyttämään uskottavammalta, ja maavarakin riittää katumaasturihommiin. Tosin nyt edessä on hieman katukivetyksen ylitystä pahempi paikka. Hungaroringin kilparadan liepeille rakennettu maastorata ei ole offroad-harrastajan unelma, mutta se on erinomainen paikka näyttää miten pitkälle elämäntapamaasturi etenee. Alla oleva auto on GLA 220 4Matic varustettuna mainitulla Offroad Comfort -paketilla ja kitkarenkailla. Ne tarjoavat urheilullisia kesärenkaita paremman pidon soralla. Maastoradan alkupätkä muistuttaa kesannolle päässyttä mökkitietä. GLA etenee ongelmitta, mutta niin etenisi mikä tahansa henkilöauto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ränniä alas Muutaman mutkan jälkeen eteen tulee kohtalaisen jyrkästi alas mutkitteleva ränni. Vilkaisen kouluttajaa, jonka nyökkäys vahvistaa käsitykseni. Kyllä, tuosta alas. Kevyesti korotettu alusta parantaa auton ylitysten tulo- ja jättökulmaa sen verran, ettei puskurien kallis maalipinta raavi hiekkaan. Alamäkihidastimen kaitsemana GLA valuu rauhassa mäkeä alas. Ajoittain ajonvakautusjärjestelmän kuulee jarruttelevan yksittäisiä pyöriä. Kun GLA:n apukuljettajan etupyörä hakeutuu kumpareen päälle, jää auto hetkeksi keinahtelemaan ristiriipunnassa. Lopulta painovoima vetää toisenkin etupyörän tonttiin, ja toinen takapyörä nousee varsin rehellisesti ilmaan. Mercedes-Benz GLA jakaa alustarakenteet urheilullisen A-sarjan kanssa, joten joustovarat ovat pienehköt. Eteneminen pyörä toisensa perään ilmassa näyttää vaikuttavalta, mutta suuremmat joustovarat pitäisivät pyörät paremmin kiinni tiessä. Pidonhallinta pelittää Vesiesteet GLA:lla sentään jätetään väliin. Kyse on edelleen elämäntapamaasturista. Sitä seuraavaan ristiriipuntamonttu sen sijaan kuuluu ohjelmaan, eikä nyt painovoima ole auttamassa etenemisessä. Kuljettajan paikalta on helppo tarkkailla ilmaan kohonneiden renkaiden toimintaa, sillä radan reunalle on asennettu suuret peilit. GLA:n 4Matic-neliveto luottaa taka-akselin yhteydestä löytyvään lamellikytkimeen ja avoimiin tasauspyörästöihin, joten keventyneiden pyörien luistonhallinta kuuluu ajonvakautukselle. Järjestelmä on hienosti tehtäviensä tasalla, sillä ilmassa roikkuvat pyörät vain nytkähtävät eteenpäin, kunnes jarrut nappaavat kiinni. Sitten veto välittyy pitäville renkaille, ja GLA liikkuu vaivattomasti eteenpäin. Lyhyt vierailu maastoradalla avaa silmiä. Mercedes-Benz GLA on edelleen katumaasturi, mutta ammattilaisen opastamana silläkin pääsee paljon pidemmälle kuin uskoisi. Ihan kuin oikealla maasturillakin. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?