2.4.2016

Koeajo: Ducati XDiavel

Ducati XDiavel

Ducati XDiavel tarjoaa sporttipyörän suorituskykyä ja cruiserin rentoa ajoasentoa samassa paketissa. Hyvää: ulkonäkö, vääntö, omaperäisyys. Huonoa: hinta, pienikokoisen mittariston luettavuus.

Ducatin powercruiser Diavel saa rinnalleen rennomman cruisertyyylisen Ducati XDiavel:n. Mallimerkinnän X tarkoittaa valmistajan mukaan Ducatille tunnusomaisen urheilullisuuden ja cruisermaailman kohtaamista.

Ducati XDiavel

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pitkä ja matala

Vaikka eroa mallinimissä on vain yhden kirjaimen verran, ovat kyseessä renkaita ja jarruja lukuunottamatta kokonaan eri mallit. Eteen siirretyt jalkatapit ja matala istuinkorkeus muuttavat ajoasennon rennoksi.

Hihnavetoisella XDiavelilla ajelee mielikseen rauhallisesti rantabulevardilla, mutta kuljettaja vaistoaa koko ajan moottorissa piilevät mahtavat voimavarat. Juuri se tekee XDiavelista ainutlaatuisen.

Ducati XDiavel

Ducatin V2-moottoria on muokattu rankalla kädellä XDiaveliin sopivaksi. Iskutilavuutta on kasvatettu 1 262 kuutioon ja samalla on otettu käyttöön muuttuva venttiilinajoitus. Lopputuloksena on uskomattoman vahva vääntö matalilla kierroksilla. Se sopii täydellisesti cruiseriin.Ducati XDiavel

Mukavimmillaan moottori on 3 000–5 000 kierroksen välillä. Vääntö ei tunnu kuminauhamaiselta, vaan XDiavel loikkaa kaasua käännettäessä eteenpäin niin, että kuljettaja jää kaipaamaan vieläkin voimakkaammin muotoiltua istuinta.

Ulkonäkö tärkeintä

Täysin säädettävä jousitus sallii urheilullisenkin ajotyylin ja kallistusvaraa riittää peräti 40 astetta. Tehokkaan moottorin ja hyvän jousituksen täydentävät tehokkaat jarrut, joten ominaisuudet ovat hyvin tasapainossa. Lisäksi XDiavel on lähes 100 kiloa kilpailijoitaan kevyempi. Normaalivarusteiden lisäksi siinä on kaarre-ABS-jarrut sekä maksimaalisen kiihtyvyyden varmistava lähtöavustin.

Ducati XDiavel

Ulkonäössä Ducati on onnistunut loistavasti. Tulokas näyttää enemmänkin olevan peräisin design-pajalta kuin sarjatuotannosta. Yksi XDiavelin erikoisuuksista on säädettävä ajoasento. Viiden satula- ja kolmen ohjaustankovaihtoehdon lisäksi jalkatapit on säädettävissä pituussuunnassa neljään eri asentoon. Yhteensä ajoasentoja on siis 5x4x3=60.

Ducati XDiavel

Ostajan valittavissa on mattamusta perusmalli ja kiiltävän musta S-versio. Hintaeron vastineeksi ostaja saa astetta tehokkaammat Brembon jarrut, bluetooth-moduulin, tyylikkäämmät vanteet sekä enemmän billet-osia viimeistelyssä.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Ducati XDiavel

Hinta alkaen

27 990 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 262 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, hihnaveto.

Teho

114,7 kW (156 hv), 9500 r/min

Vääntö

128,9 Nm (5000 r/min)

Vääntö

128,9 Nm (5000 r/min)

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 755 mm, paino tankattuna 247 kg, akseliväli 1 615 mm, tankin tilavuus 18 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 240/45ZR17. Huoltoväli 15 000 km.

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat