Ducati XDiavel

Ducati XDiavel tarjoaa sporttipyörän suorituskykyä ja cruiserin rentoa ajoasentoa samassa paketissa. Hyvää: ulkonäkö, vääntö, omaperäisyys. Huonoa: hinta, pienikokoisen mittariston luettavuus.

Ajoneuvot | Koeajo | Moottoripyörät | 2.4.2016

Ducatin powercruiser Diavel saa rinnalleen rennomman cruisertyyylisen Ducati XDiavel:n. Mallimerkinnän X tarkoittaa valmistajan mukaan Ducatille tunnusomaisen urheilullisuuden ja cruisermaailman kohtaamista.

Ducati-001

Pitkä ja matala

Vaikka eroa mallinimissä on vain yhden kirjaimen verran, ovat kyseessä renkaita ja jarruja lukuunottamatta kokonaan eri mallit. Eteen siirretyt jalkatapit ja matala istuinkorkeus muuttavat ajoasennon rennoksi.

Hihnavetoisella XDiavelilla ajelee mielikseen rauhallisesti rantabulevardilla, mutta kuljettaja vaistoaa koko ajan moottorissa piilevät mahtavat voimavarat. Juuri se tekee XDiavelista ainutlaatuisen.

Ducati-005

 

Ducatin V2-moottoria on muokattu rankalla kädellä XDiaveliin sopivaksi. Iskutilavuutta on kasvatettu 1 262 kuutioon ja samalla on otettu käyttöön muuttuva venttiilinajoitus. Lopputuloksena on uskomattoman vahva vääntö matalilla kierroksilla. Se sopii täydellisesti cruiseriin.Ducati-007

Mukavimmillaan moottori on 3 000–5 000 kierroksen välillä. Vääntö ei tunnu kuminauhamaiselta, vaan XDiavel loikkaa kaasua käännettäessä eteenpäin niin, että kuljettaja jää kaipaamaan vieläkin voimakkaammin muotoiltua istuinta.

Ulkonäkö tärkeintä

Täysin säädettävä jousitus sallii urheilullisenkin ajotyylin ja kallistusvaraa riittää peräti 40 astetta. Tehokkaan moottorin ja hyvän jousituksen täydentävät tehokkaat jarrut, joten ominaisuudet ovat hyvin tasapainossa. Lisäksi XDiavel on lähes 100 kiloa kilpailijoitaan kevyempi. Normaalivarusteiden lisäksi siinä on kaarre-ABS-jarrut sekä maksimaalisen kiihtyvyyden varmistava lähtöavustin.

Ducati-008

Ulkonäössä Ducati on onnistunut loistavasti. Tulokas näyttää enemmänkin olevan peräisin design-pajalta kuin sarjatuotannosta. Yksi XDiavelin erikoisuuksista on säädettävä ajoasento. Viiden satula- ja kolmen ohjaustankovaihtoehdon lisäksi jalkatapit on säädettävissä pituussuunnassa neljään eri asentoon. Yhteensä ajoasentoja on siis 5x4x3=60.

Ducati-003

Ostajan valittavissa on mattamusta perusmalli ja kiiltävän musta S-versio. Hintaeron vastineeksi ostaja saa astetta tehokkaammat Brembon jarrut, bluetooth-moduulin, tyylikkäämmät vanteet sekä enemmän billet-osia viimeistelyssä.

Keskustelu