19.11.2016

Ducati Multistrada 950 – Kevyempi ja ketterämpi

Ducati Multistrada 950

Ducati Multistrada 950 on ketterämpi yleistyökalu.

Tänä vuonna Ducati laajensi Multistrada-mallistoa kookkaampaan suuntaan esittelemällä Multistrada 1200 Enduron. Ensi vuodeksi mallisto laajenee toiseen suuntaan, kun vuorossa on astetta kevyempi ja ketterämpi Multistrada 950. Lähtökohtana oli suunnitella pyörä, joka soveltuu yhtä hyvin jokapäiväiseen arkiajoon, kuin pitkille matkoille matkatavaroiden ja matkustajan kanssa.

Uutuus jatkaa Multistradoista tutulla linjalla, eli siinä on ”neljä erilaista moottoripyörää yksissä kuorissa”. Kuljettaja voi napin painalluksella valita Sport-, Touring-, Urban- tai Enduro-asetuksen. Tehon lisäksi samalla vaihtuvat myös luistoneston sekä lukkiutumattoman jarrujärjestelmän asetukset kuhunkin käyttötarkoitukseen sopivaksi. Touring- ja Sport-asetuksissa tehoa on käytössä täydet 113 hevosvoimaa. Urban- ja Enduro-asetuksissa teho on rajoitettu 75 hevosvoimaan. Vaikka moottori on kooltaan ja teholukemiltaan sama kuin Hyperstradassa, niin sylinterikannet ovat uudet ja myös 53-milliset ruiskurungot on suunniteltu uusiksi.

Ducati Multistrada 950

Lukkiutumattomassa jarrujärjestelmässä on kolme eri asentoa. Kolmosasento suitsii pyörän käyttäytymistä tiukimmin ja sallii vähiten renkaan luistoa. Ykkösasento taas sopii paremmin esimerkiksi soratielle, sillä eturenkaalle sallitaan jonkin verran luistoa ja takarenkaasta ABS-järjestelmä on kytketty kokonaan pois. Luistonestossa on kahdeksan erilaista asetusta. Ykkösasento suitsii vähiten renkaiden luistoa, kun taas kahdeksikko rajoittaa tarvittaessa tehoa ja vääntöä eniten estäen käytännössä renkaan luistamisen kokonaan. Sekä luistonesto että ABS-järjestelmä on kytkettävissä pois päältä. Kun virrat sammutetaan ja kytketään uudelleen, kytkeytyvät molemmat järjestelmät turvallisuussyistä uudelleen päälle.

Ducati Multistrada 950

Ajoasento on suunniteltu tilavaksi ja myös matkustajan tiloihin on panostettu. Pitkä 1594 millin akseliväli mahdollistaa sen, että ajo-ominaisuudet pysyvät stabiileina vaikka pyörä kuormataan raskaamminkin. Istuinkorkeus on 840 milliä. Tarjolla on myös 20 milliä korkeampi ja saman verran matalampi istuinvaihtoehto. Viihtyvyyttä pitkillä matkoilla parantaa korkeussuunnassa säädettävä tuulilasi. Kahdenkymmenen litran polttoainetankki mahdollistaa pitkät ajorupeamat tankkausten välillä.

Etujousitus tulee Kayabalta, ja teleskooppihaarukan liukuputken halkaisija on komeat 48 milliä. Takana iskuja vaimentaa Sachsin valmistama monojousitus. Molemmissa voidaan säätää sekä esijännitystä että puristus- ja paluuvaimennusta. Joustomatka sekä edessä että takana on 170 milliä. Pikku-Multistradassa on kaksipuoleinen takahaarukka, kuten isommassa Enduro-versiossa. Isossa perus-Multistradassa puolestaan käytetään yksipuoleista takasvingiä. Runkona on tuttu Trellis-teräsputkirunko, ja takarungon materiaaliksi on painosyistä valittu alumiini.

Ducati Multistrada 950

Eturenkaan koko on 19 tuumaa, eli pari tuumaa suurempi kuin puhtaasti katukäyttöön suunnitelluissa pyörissä. Takarengas puolestaan on kapeampi kuin isoissa katupyörissä, leveydeltään 160 milliä. Vanteissa on kuusi siroa Y-kirjaimen muotoista puolaa, jotka antavat lähes pinnavannemaisen vaikutelman.

Jos yksittäisten lisävarusteiden rastittaminen tilausvaiheessa tuntuu työläältä, niin helpommalla ja halvemmalla selviää kun valitsee omaan käyttötarkoitukseen sopivimman valmiista varustepaketeista: Touring Pack, Sport Pack, Urban Pack tai Enduro Pack. Öljynvaihtohuoltojen väliksi ilmoitetaan 15 000 kilometriä tai 12 kuukautta. Multistrada 950 on kompakti ja kohtuuhintainen vaihtoehto motoristille, joka ei koe tarvitsevansa 1200-kuutioisen Multistradan 160 hevosvoimaa, mutta haluaa muuten lähes samat ominaisuudet kevyemmässä ja edullisemmassa paketissa.

Ducati Multistrada 950

Ducati Multistrada 950
Moottori: kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys
Iskutilavuus: 937 kuutiosenttimetriä
Teho: 83,1 kW (113 hv) / 9000 r/min
Vääntö: 96,2 Nm / 7750 r/min
Istuinkorkeus 840 mm

Teksti: Janne Huhtala kuvat: valmistaja

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat