16.10.2016 Ajoneuvot DS:n jälkeen entistä rennompi Citroën – Uusi C3 muotokielen kärkenä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DS:n irtaantuminen on vapauttanut Citroënin muistelemaan nuoruuttaan. Luvassa onkin siis kilpailijoihin nähden rentoutta ja jotain aivan muuta. Pariisin autonäyttelyssä ihastuttanut Citroën C3 kehittää C4 Cactuksessa nähtyjä ideoita eteenpäin, mutta samalla se kertoo koko merkin tulevasta muotokielestä. Pääsuunnittelija Alexandre Malval kertoi Automotive Newsin haastattelussa mietteitään siitä, mitä seuraavaksi on luvassa. Malvalin mukaan DS:n irtautuminen omaksi merkikseen on tuonut vapautta, sillä Citroën sai suunnitella C3:n rauhassa ilman sisarmerkin vaatimuksia. Samalla oli mielenkiintoista ottaa Cactuksesta tuttuja elementtejä, mutta kehittää niitä eteenpäin ja tehdä mallista sellainen, joka täydentää Cactuksen asemaa. C3:lla on merkittävä asema, sillä B-segmentin autot kattavat noin viidenneksen Euroopan automyynnistä ja menestysmallien muotoilijat saavat paljon kunnioitusta. Yllätyssuosikki-Cactuksen tyyliä ei kuitenkaan kannata kopioida liian tarkkaan ettei mallistosta tule liian lattea. – Nyt haluamme kokeilla merkki-identiteettiämme eri silhuetin (korityylin) autoissa ja olemme luottavaisia sen suhteen, että osaamme tehdä tällä tyylillä myös isompia autoja, kuten katumaastureita, Malval summaa. Cactuksessa esitellyt Airbump-sivupuskurit ovat jo kehittyneet C3:ssa eteenpäin – ja varustetasosta riippuen auton saa myös ilman niitä. Pääsuunnittelija linjaa, että Citroënin henki on erilaisuus ja rentous, jotka heijastuvat merkin ikonisissa malleissa Meharista 2CV:hen ja CX:ään. Vanhat menestysmallit toimivat tietysti inspiraationa, mutta nykyaikaa ja nykyajan tarpeita unohtamatta. Erilaisuus on kuitenkin ratkaiseva osa merkin perimää. Vaikka jaettujen alustaratkaisujen ja kiristyvien turvamääräysten aikana onkin vaikeampaa tehdä erottuvia autoja, on muotoilijoilla vielä paljon keinoja jäljellä. – Haasteista huolimatta haluamme tarjota jotain uutta ja jänittävää, mitä emme tehneet 1990-luvulla, jolloin automme eivät olleet kovin ainutlaatuisia. Citroën etsimässä identiteettiään. Miltä uuden Citroënin pitäisi sitten näyttää? Rennolta, ei aggressiiviselta. Malval erottelee yksittäisistä piirteistä muun muassa katon, jonka tulisi olla melko vaakasuora: juuri sopivan dynaaminen olematta urheilullinen. Sisustan täytyy olla yksinkertainen mutta hienostunut. Samalla siellä täytyy olla selkeä teema: kojelaudan tulee olla leveä, verhoilun täytyy olla kilpailijoihin nähden paremmalla tasolla ja kosketusnäytössä täytyy näkyä pastellivärejä muotivirtaukseksi asti. Pääsuunnittelijan mukaan Citroënin ideaalikuljettajaksi on profiloitu joku, jolla on hyvä maku, mutta kulkee usein farkuissa puvun sijaan. Aika näyttää miten kuljettajametsästys sujuu, mutta ranskalaisvalmistajan viime vuosien energisyys on virkistävää katseltavaa Peugeotin jalanjäljissä kulkemisen jälkeen. Lähde: Automotive News Kuvat: Citroën, Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katso myös: Citroën C3 – ihanaa pirteyttä arkipäivään Airbump on nyt chic – Citroënin sälä on mahtavaa! Citroën aikoo palata automaailman outolinnuksi Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku