2.3.2016 Ajoneuvot DS E-Tense – 400 hevosvoimaa sekopäistä ranskalaisuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ranskalaisen luksusmerkin konseptiauto osoittaa, että DS on perinyt Citroënilta ainakin terveen hulluuden. Citroënin alta omaksi merkikseen ponnistanut DS on selvästi oppinut konseptiautojen tekemisen yhdeltä parhaista. DS E-Tense esittelee urheilullisen sähköauton, jonka suunnittelun yksityiskohdat vaihtelevat vitsikkäistä pähkähulluihin. Urheilullisista lähtökohdista mainittakoon alustarakenne, sillä alumiinisten apurunkojen välissä on hiilikuidusta valmistettu keskirunko. Pyöräntuenta on toteutettu niin ikään kunnianhimoisesti päällekkäisillä kolmiotukivarsilla. Voimaa autosta löytyy 402 hevosvoimaa, joka tuotetaan kahdella taka-akselille sijoitetulla Siemensin sähkömoottorilla. Moottorit pyörittävät yhteistä akselia, josta aktiivinen tasauspyörästö jakaa sen tilanteen mukaan takarenkaille. Logiikkana tässä on se, että kaksi pienempää sähkömoottoria on kuulemma helpompi paketoida kuin yksi iso. Lisäksi käytössä on kolmivaihteinen automaattivaihteisto. Painoa konseptiautolla on 1 800 kiloa, josta akuston osuus on noin 500 kilogrammaa. Yhdistetyn kulutuksen toimintasäteeksi luvataan noin 310 kilometriä. 0–100 km/h suoriutuu noin 4,5 sekunnissa. Hulluus kuitenkin ulottuu paljon, paljon pidemmälle. Takaikkunaa ei ole ollenkaan, peruutuskameran hoitaessa sen tehtäviä. Vaikka DS E-Tense on ulkoa hiukan tavallisen näköinen supercoupe, ovat sisätilat sulaa designia. Vinoneliöiden hallitsema sisusta on kokoelma vihreää nahkaa ja avaruusaluksen suunnittelua, unohtamatta ranskalaista designia. Suuret näytöt mittaristossa ja keskikonsolissa yhdistettynä erikoiseen ohjauspyörään tuovat enemmän mieleen lentämisen kuin ajamisen. Keskitunnelin kennomaisissa koloissa on oma pidike auton mukana tulevalle BRM Chronographesin rannekellolle. Sähköauton hiljaisuutta torjuu Focalin suunnittelema äänentoistojärjestelmä. Oma lukunsa on myös auton yhteyteen suuniteltu kypäräkotelo, josta on vastuussa perinteinen ranskalaisfirma Moynat. Käsityönä vasikannahasta valmistettu kotelo voidaan kiinnittää kuljettajan penkkiin ajon ajaksi tai sillä voi kantaa kypärää mukanaan laukkuna. Inspiraationa laukun suunnitteluun toimivat kuulemma Y-muotoiset hihnat, joilla kiinnitettiin tavaratilassa sijaitseva vararengas. Näillä näkymin E-Tense jää vain konseptiautoksi, mutta aggressiivisesti kasvua hakeva DS saattaa palata suunnitelmiin mikäli se huomaa kaipaavansa niin sanottua halo-mallia. Ainakin E-Tensessä olisi aineksia säväyttämiseen. Lähde ja kuvat: DS Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?