21.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: Detroitin karismaa – Ford Mustang 5.0 V8 GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä V8 mylvii ja verottaja kiittää. Hyvää: luonteikas moottori, ulkonäkö, tunnelma. Huonoa: Liian kallis. Äänen vaikutusta tunnelmaan ei voi aliarvioida. Sen Ford koki karvaasti Mustang 2.3 Ecoboostilla: ulkokuori ihastuttaa, mutta tunnelma lässähtää nelosmoottorin mondeomaiseen ääniraitaan. Ford Mustang GT 5.0:ssa Detroitin henki on läsnä ensikäynnistyksestä lähtien. Jo tyhjäkäynnillä V8:n matala jyminä kuulostaa paremmalta kuin Ecoboost ikinä – huipputekniikka on hienoa, mutta kuutiotuumat korvaamattomia. Nykyautoksi suuren iskutilavuuden ansiosta vääntöä on roimasti läpi kierroslukualueen. Coyoteksi ristitty V8 on ratkaisuiltaan nykyaikaa: polttoaineen suorasuihkutus, neljä venttiiliä per sylinteri ja kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia kutakin sylinteriryhmää kohden. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lupaukset lunastetaan Osien summa tuottaa välittömän kaasunvasteen ja muskeliautojen historiaa kunnioittavan äänimaailma. Rauhallisessa ajossa kantautuu vaimea lupaus voimavaroista. Täyskaasulla odotukset lunastetaan V8:n karjuessa alkukantaista rytmiään. 418 hevosvoimaa liikuttaa Mustang GT:tä ripeästi. Kylmänä takarenkaat yrittävät tahtomattakin jättää arvokasta kulutuspintaa asvalttiin. Tottumista vaativa luistoneston kulmikas toiminta ei helpota tilannetta. Ajoittain voimaa rajoitetaan yli-innokkaasti, toisinaan takarenkaat saavat jauhaa tyhjää hämmentävän pitkään. Mustangin ajotilakatkaisin tarjoaa erilliset urheilu- ja ratatilat, jotka hellittävät elektronista turvaverkkoa. Koeajoauton kuusivaihteisen automaatin lisäksi tarjolla on perinteinen manuaali. Automaatti sopii kruisailuun mainiosti, eikä arkiajossa toiminnassa ole valittamista. Räväkämmin edetessä vaihdot saisivat olla nopeampia. Sielukkaan moottorin lisäksi Mustang GT on Ecoboostia jämäkämpi ajettava. Erityisesti ohjaus tuntuu nelisylinteristä pikkuserkkua tarkemmalta. Ilonpilaajana verottaja Mustangin kaksi moottorivaihtoehtoa tarjoavat mielenkiintoisen vastakohdan 1980-luvun Mustang-mallistoon. Silloinen huippu, Mustang SVO, liikkui 2,3-litraisen nelosturbon voimin. Kenties turbomoottorin eksotiikka vetosi vuosikymmenet V8:lla liikkuneeseen muskelikansaan. Nyt tilanne on toinen ja turbomoottorit harmaata arkea. Joustavien, mutta sieluttomien peruspuurtajien jälkeen V8:n alkukantaisuus tuntuu raikkaalta. Valitettavasti nautintoja on tapana verottaa. Ford pyytää kohtuullista 4 700 euron lisähintaa neljästä lisäsylinteristä, mutta autoveron myötä manuaalivaihteisten hintaero räjähtää yli 24 000 euroon. Automaatilla ero on noin 15 000 euroa. Se tekee Mustangin ostamisesta vaikeaa. V8 ei missään nimessä ole 24 000 euroa Ecoboostia parempi auto, mutta toisaalta: nelisylinterinen Mustang on kuin salaattiateria McDonald’sissa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Mustang GT Hinta alkaen 76 240 € Moottori Bensiinimoottori 4 951 cm³, 8 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 310 kW (421 hv), 6500 r/min Vääntö 530 Nm (4250 r/min) Vääntö 530 Nm (4250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 13,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 299 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku