14.1.2014

Koeajo: Dacia Logan

Aivan riittävä perusauto ilman hintaa nostavia herkkuja. Hyvää: hinta, tavaratila, ajettavuus. Huonoa: äänieristys, istuimet, alavääntö.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Karpaattien kansanauton valttina on muhkea tavaratila

Uuden Dacia-farmarin maltillisen hinnan kääntöpuoli paljastuu alkukilometreillä: myös äänieristys on maltillista tasoa. Rengasäänet kantavat ikävästi sisälle. Vaikutelma on kumiseva.

Kolmisylinterinen bensiinimoottori vie perhefarmaria kaupungissa ja taajamassa, joskin heikko alavääntö tekee ajosta työlästä. Keskikulutukseksi luvataan viittä litraa satasella, mutta käytännössä siihen voi olla vaikea yltää.

Moottoritieajossa pitkät ohitukset saa unohtaa, sillä voimanlähde aloittaa valituksensa kierrosten yltyessä. Ponnettomuus on sitä selkeämpi matkakumppani, mitä useampi ihminen on kyydissä.

Kyse on voimasta, mutta myös vaihteistosta, jonka välityssuhteet eivät tee vaihtohetkistä jouhevia. Kytkin myös ottaa kiinni vasta varsin ylhäältä.

Ohjaustuntuma on tunnokas ja niukasti tehostettu. Ajettavuus on kohdillaan. Maantieajossa ylmääräinen ajotyö jää vähäiseksi, sillä farmari pysyy nöyrästi kuljettajansa valitsemalla ajolinjalla ilman tarpeita alituisiin korjausliikkeisiin.

Selkeät tilat ja näyttö

Selkeän muotoinen kontti tarjoaa muhkeat 573 litran tavaratilat. Penkkien selkänojat kaatamalla autossa voi käydä vaikka Ikeassa kirjahyllyostoksilla, sillä kyytiin mahtuvat 2,7 metrin pituiset pahvilaatikot.

Selkeä on myös Dacian näyttö. Esimerkiksi radiota ja navigaattoria on erittäin helppo käyttää ilman ohjekirjan pläräilytarvetta.

Kosketusnäytössä on riittävän vähän informaatiota, jotta sen välittämä tieto on helppo omaksua vilkaisulla ja sormi osuu taatusti oikeaan valikkoon, sillä ne ovat kookkaita.

Konstikasta säätämistä

Istuimen säätäminen on konstikasta: sekä etäisyyden että korkeuden säätövivut ovat hetkuva tapaus.

Ratti ei säädy syvyyssuunnassa, joten on pakko ajaa polvet hieman koukussa tai rattiin yltääkseen selkänoja on säädettävä turhan pystyyn.

Istuimet ovat kuin vanha sohva: reunoiltaan tahdottoman löysä ja pitkän päälle epämukava. Sivutukea ei ole nimeksikään, myöskään takapenkeillä.

Daciassa se jokin on hinta. Edullisin Ambiance-varusteltu Logan MCV -malli maksaa 14 799 euroa, koeajoauto hieman yli 18 000 euroa.

Vakiona tulee kohtuuhyvä tukku turvallisuusvarusteita kuten etuturvavöiden muistutus, sivutörmäystyynyt, ajonvakautusjärjestelmä sekä lukkiutumattomat jarrut hätäjarrutus-tehostimella.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Santeri Petrell

Dacia Logan MCV Tce 90 Laureate Navi

Hinta alkaen

16 295 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

18 183 €

Ajoneuvovero

98 €/ v

Moottori

898 cm³, bensiinimoottori, ahdin, 
3 sylinteriä, 
5v.-manuaalivaihteisto, etuveto

Teho

66 kW (90 hv), 5250 r/min

Vääntö

135 Nm (2500 r/min)

Vääntö

135 Nm (2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,1 s

Huippunopeus

175 km/h

Kulutus l/ 100 km

6,4 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

116 g/km

Mitat

pituus 4492 mm, leveys 1733 mm, korkeus 1519 mm, akseliväli 2634 mm
Tavaratila: 573 l
Omamassa: 1113 kg

Muu tieto

Perävaunumassa jarruin 1 150 kg

Matkanjatkamispalvelu

3 vuotta

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat