1.3.2014

Koeajo: Dacia Duster

Koko kansan katumaasturin ajo-ominaisuudet sivistyivät ja ulkonäkö rohkaistui.

Sinnikäs ja reipas romanialainen. Dacia Dusteria on myyty pian jo puoli miljoonaa autoa. Sen salaisuus ei piile varusteiden yltäkylläisyydessä tai hienostuneissa ajo-ominaisuuksissa, vaan hinnassa ja katumaasturin etenemiskyvyissä.

Päivitetty Duster on saanut keulaansa maasturimaisemman ilmeen kromisäleikön ja uusien neliskanttisten ajovalojen myötä.

Koeajetussa autossa katumaasturimaisuus ei kaksivetoisuudesta huolimatta rajoitu ainoastaan ulkonäköön, vaan sivupolkujen taivalta helpottaa myös 900 euron hintaiseen sport-varustepakettiin kuuluvat alustan suojalevyt.

Varustelun parannuksesta huolimatta auton hinta on pysynyt lähes samana.

Matkustamon verhoiluvaihtoehdot ovat niinikään uudistetut, samoin keskikonsoliin sijoitettu kosketusnäyttö, josta hallitaan äänentoistoa ja navigaattoria. Verhoiluvalikoima on nyt täydentynyt myös puolinahkaverhoilulla.

Valitettavasti istuimien säädöt ovat yhä puutteelliset, samoin niiden tarjoama tuki. Ohjauspyöräkin jää hieman kauas etäisyydensäädön puutteesta johtuen.

Päivityksessä on parannettu myös äänieristystä ja tulokset on havaittavissa, vaikkei Duster edelleenkään ole moottoritienopeuksissa äänetön matkustaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voimalla ahdettu

Koeajettu versio oli varustettu uudella ahdetulla 125-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla. Moottorin voimavarat ovat oivat ja riittävät pieneen katumaasturiin mainiosti.

Alennusvaihdetta ei ole ja sen vuoksi välitykset on suunniteltu niin, että ensimmäinen vaihde on todella lyhyt. Kaupunkiajossa tämä teettää tiuhaa vaihtamisen tarvetta. Valitettavasti Dusteria saa kyseisellä moottorilla ainoastaan etuvetoisena.

Ainoa voimanlähde nelivetoversioon on 110-hevosvoimainen turbodieselmoottori. Vanha 1,6-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori säilyy malliston hinnat alkaen -moottorina.

Auto etenee hangessa kohtuullisesti etuvetoisenakin hyvin toimivan vetoluistoneston ansiosta. Jäisellä pinnalla kitkarenkailla varustettu kaksivetoinen auto pyristelee kovasti vastaan liikkeelle lähdettäessä ja neliveto perustelisi itse itsensä.

Samalla kun pidon löytyminen on tiukassa, on ohjaustuntokin. Liukkaalla pinnalla kevyt ohjaus on todella tunnoton ja mutkissa selvästi aliohjautuva.

Teksti ja kuvat: Santeri Petrell

Dacia Duster Tce 125

Hinta alkaen

16 878 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

21 205 €

Ajoneuvovero

128 €/ v

Moottori

1 197 cm³, 4-sylinterinen bensiinimoottori, ahdin, etuveto, 6.v-manuaalivaihteisto.

Teho

92 kW (125 hv), 5250 r/min

Vääntö

205 Nm (2000 r/min)

Vääntö

205 Nm (2000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,4 s

Huippunopeus

175 km/h

Kulutus l/ 100 km

7,6 (kaup.) / 5,6 (maant.) / NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

145 g/km

Mitat

pituus 4315 mm, leveys 2000 mm, korkeus 1695 mm, akseliväli 2674 mm
Tavaratila: 475 l
Omamassa: 1277 kg

Matkanjatkamispalvelu

3 vuotta / 100 000 km

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat