5.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Connected Drive vie BMW:n nettiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Älypuhelimella voi etäkäyttää internetiin kytketyn auton ilmastointia, tai lähettää ohjeita navigaattoriin. Autot menevät nettiin. Älypuhelinten tavoin yhteydestä on iloa ja apua. Esimerkiksi mediatoistin voi tarjota henkilökohtaista Spotify-tiliä soittolistoineen ja navigaattori hyödyntää netin hakutoimintoja. Voipa auto kertoa myös sään määränpäässä. Nettiyhteyttä voi käyttää auton etäohjaukseen. Yhteyspalveluilla on hienoja nimiä: Audi Connect, Mercedes me (ei vielä Suomessa) tai BMW:n kohdalla Connected Drive. Moottori tutustui jälkimmäiseen uudella BMW 730d:llä, joka valmistajan kärkimallina tarjoaa palvelusta laajimman version. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autossa ja etänä Connected Drive jakautuu kahteen osaan: autosta käytettävät nettiä hyödyntävät palvelut sekä etänä tietokoneelta, tabletilta tai kännykästä toimivat palvelut. iDrive-järjestelmän kautta BMW osaa hakea esimerkiksi nykyisen sijainnin sääennusteen tai RSS-syötteen uutisia. Järin hyödyllisiä toiminnot eivät ole. Huomattavasti mielekkäämpää on auton toimintojen etäkäyttö. Yli sadan tonnin bemarin pysäköintipaikan unohteleville paikannuspalvelu tarjonnee mielenrauhaa. Useimmat arvostanevat enemmän ilmastoinnin etäkäyttöä. Lämmityslaitteen ohjaus älypuhelimen suurelta näytöltä on selkeämpää kuin lisälämmittimien tyypillisesti hankalakäyttöisillä kaukosäätimillä. Lisäksi etäisyys autoon on vapaa, joten matkustamon voi ajastaa lämpimäksi vaikka toisen maan lentokentältä. Autoon lähetetty osoite näkyy järjestelmässä viestinä. Osoitetta klikkaamalla auton voi käskeä navigoimaan. Yllättävän kätevä toiminto on osoitteiden lähetys auton navigaattorille. Autolle kävellessä kännykästä lähetetty määränpää löytyy nopeasti valikosta, joten liikkeelle voi lähteä välittömästi. Palvelu toimii Suomen lisäksi ulkomailla, eikä ulkomaankäytöstä aiheudu käyttäjälle kuluja. Toiminta jouheva Connected Driven iPhone-ohjelma on yksinkertainen ja suoraviivainen käyttää. Testin aikana järjestelmä luotettavasti ja riittävän jouheasti. Käskyjen välittymisessä on muutamien sekuntien viive, sillä liikenne kiertää BMW:n palvelimen kautta. Tärkeintä on, että järjestelmä kuittaa käskyn välittymisen, jolloin käyttäjä välttyy epämiellyttävältä epätietoisuudelta. Se vaivasi Volvo Sensus -järjestelmää Moottorin testissä kesällä 2014. Connected Drive valmius on vakiovarusteena jokaisessa BMW-mallissa. Kauppaan kuuluva palvelu tosin on toiminnoiltaan suppea, ja rajoittuu hätäpuhelutoimintoon ja huoltopalveluun. Hätäpuhelutoiminto soittaa onnettomuuden tapahduttua hätäkeskukseen ja ilmoittaa törmäyspaikan sijainnin, matkustajien määrän ja antaa arvion onnettomuuden vakavuudesta. Huoltopalvelu viestii asiakkaan valitsemaan huoltopisteeseen 2 000 kilometrin päästä lähestyvästä huoltotarpeesta, sekä mahdollisista huoltokohteista. Siten huolto voi arvioida tehtävän keston, ja ottaa yhteyttä asiakkaaseen huoltopäivän päättämiseksi. Kun oman älypuhelimen liittää Bluetoothilla autoon, aktivoituu oma Spotify-tili suoraan iDriveen. Musiikin suoratoistoon käytetään auton nettiyhteyttä, joten oman puhelimen akku säästyy. Laajempia toimintoja BMW myy Connected Drive Services -nimisenä lisävarusteena. Tietokoneella ja kännykällä tehtävään etäkäyttöön tarvitaan vielä Remote Services -laajennus. Koska kyse on ohjelmistopalveluista, voidaan ne hankkia uuteen BMW:hen myös jälkikäteen. Paikkatietoa varten tarvitaan navigaattori, joten useimpiin malleihin on tarjolla myös kaksi edellä mainittua palvelua ja navigaattorin tarjoava Connected Drive -paketti. Valitettavasti testin hyödyllisin ominaisuus, ilmastoinnin etäkäyttö, onnistuu toistaiseksi vain uudessa 7-sarjassa. Auton ja internetin järkiliitto siis vaatii paksua lompakkoa, tai hetken odotusta. Hyödyllisiä lisäpalveluita ilmaantunee vielä reilusti. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?