25.2.2017

C’était un rendez-vous – erään kaahauselokuvan tarina

C'était un rendez-vous

Ford juhlisti 40-vuotista kulttielokuvaa kuvaamalla sen osittain uusiksi – mutta mistä olikaan kyse?

ReRendezvous on 360°-kameralla kuvattu uusintaversio ranskalaisesta elokuvaklassikosta. Fordin versiossa Pariisin katuja pitkin rynnätään Mustang GT:llä ja nykytekniikan mukaisesti katsoja voi käännellä kuvakulmaa vapaasti. ReRendezvous on tehty 40-vuotiaan kulttielokuvan kunniaksi yhteistyössä sen ohjaajan kanssa. Mutta lyhyessä kunnianosoituksessa ei juuri ole järkeä, jos ei tiedä mihin Ford filmillään viittaa.

https://youtube.com/watch?v=BpKYid_Gm5M

Vuonna 1976 kuvattu ranskalainen 8 minuutin lyhytelokuva C'était un rendez-vous saavutti kulttiaseman jo röyhkeän tyylinsä vuoksi. Elokuvassa tuntematon auto ajaa melkoisella nopeudella aamuisen Pariisin halki, noudattaen liikennesääntöjä melkoisen liberaalisti tulkiten. Lopulta jossain Montmartren kukkulalla auto pysähtyy ja kuljettaja juoksee syleilemään paikalla odottavaa naista. Monissa maissa kielletty elokuva katosi pitkäksi aikaa harrastajien videohyllyihin laittoman levityksen muodossa.

Rikos lienee jo vanhentunut, sillä elokuvan ohjannut ja auton kuljettajana toiminut Claude Lelouch on kertonut 2000-luvulla jo avoimesti elokuvan synnystä. Aamuvirkku ranskalaismies kertoi, että elokuvan idea syntyi edellisenä iltana.
– Joko se toimii tai sitten se ei toimi, Lelouch kommentoi elokuvan tekoa kommentoivassa dokumentissa.

Elokuva kuvattiin kiinnittämällä 35mm elokuvakamera Mercedes-Benz 450 SEL 6.9:n etupuskuriin. Muhkealla V8:lla ja kaasunestejousituksella varustettu Mercedes oli Lelouchin oma ajokki ja erinomainen valinta vakaan ja vauhdikkaan elokuvan kuvaamiseen. Lorvailuun ei reitin varrella ollut aikaa, sillä noin 300 metrin filmikelan pituus rajoitti kuvausaikaa. Lopputulos onkin yhdellä otoksella toteutettu elokuva cinéma véritén hengessä.

https://youtube.com/watch?v=zvDXlDxMnb4

Lelouch kommentoi, että elokuvaideastaan huolimatta hän oli valmis hylkäämään projektin heti, jos tiellä olisi näkynyt este. Elokuvan puolivälissä voikin nähdä, miten auto on jo kääntymässä Rue Lepicille, mutta jatkaa sitten matkaa kääntymättä risteyksestä. Lelouchin mukaan kadulla oli kuorma-auto, josta purettiin jogurtteja läheiseen kauppaan. Toinen merkittävä kohta olivat Louvren porttikongit, joiden kohdalle Lelouch asetti avustajansa radiopuhelimen kanssa varoittamaan mahdollisesta liikenteestä. Jälkikäteen avustaja kertoi, että radiopuhelin ei toiminut.

Elokuvaan liittyi pitkään monia myyttejä, joissa autosta ja kuljettajasta liikkui erilaisimpia essonbaarihuhuja. Tarinat johtuivat osittain Lelouchin päätöksestä jälkiäänittää elokuva Ferrari 275 GTB:n äänimaailmalla. Italialaisen superauton viisi vaihdetta ja parkuva V12 toivat elokuvaan hyvin erilaisen äänimaailman verrattuna kuvausauton todelliseen äänimaailmaan.

Myöhemmin klassista kaahauselokuvaa on kunnioitettu erilaisin (luvallisin) uudelleenversioinnein. Fordin lisäksi esimerkiksi autopersoonat Jay Leno ja Jeremy Clarkson ovat tehneet omat versionsa. Nissan julkisti aikoinaan 350Z-sporttimallinsa julkistusta lyhytelokuvalla The Run, joka kuvattiin hiukan Rendez-vousin hengessä Prahan suljetuilla kaduilla.

Lyhennetty versio Rendez-vousista nähtiin myös skottiyhtye Snow Patrolin musiikkivideolla Open Your Eyes. Power pop/indie rock ei ehkä soi aivan yhtä heleästi kuin Ferrarin V12, mutta tarjoaa tunnelmaan sopivaa nostatusta määränpään häämöttäessä.

Kulttielokuvan tarina olisi kuitenkin voinut päättyä hyvin tosin, joten aloittelevat elokuvantekijät: hoitakaa järjestelyt kunnolla, jo ihan oman turvallisuutennekin vuoksi.

Teksti: Aake Kinnunen Kuva: Ford

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat