7.7.2014 Ajoneuvot Koeajo: Can-Am Spyder Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Can-Am Spyder ei ole auto, eikä moottoripyörä, eikä mönkijä. Se on hauska, mutta erikoinen kulkuneuvo. Hyvää: Säilytystilat, saa ajaa A-kortilla, vakiovarusteiden kattavuus. Huonoa: Kate suojaa liikaakin helteisellä ilmalla. Can-Am Spyder on erikoinen kulkuneuvo. Se ei ole auto, eikä moottoripyörä, eikä mönkijä, vaan moottoripyörän ja moottorikelkan risteytys – ja hauska ajettava! Mikä ajokortti riittää sen ajamiseen? Miten paljon se on uudistunut? Kysymyksiä riittää kun puhutaan Can-Am Spyderin Roadster-mallista. Kulkupelin valmistaja BRP tekee myös mönkijöitä ja moottorikelkkoja. Spyder muistuttaa ulkonäkönsä puolesta hieman molempia. Spyder esiteltiin suurelle yleisölle vuonna 2007. Ensimmäinen versio, Can-Am Spyder Roadster RS-S, on koeajossa olevaa RT Limited -mallia pelkistetympi kaupunkirassi. RS-S on lähes muuttumattomana vieläkin tuotannossa, mutta koeajossa oleva RT Limited on uudistunut täysin. RT:n edellinen malli keräsi omistajiltaan paljon kehuja. Toiset, vähän tarkemmat kuljettajat, moittivat sen polttoaineenkulutusta. Yli kahdeksan litran kulutuslukemat ovat arkipäivää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksi vaihde lisää, kiitos! Vanhan mallin V-2 moottori on suunniteltu alun perin moottoripyörään. Kun moottori sijoitettiin kolmipyörään, otettiin kuudes vaihde pois. Puuttuvan vaihteen tilalle sijoitettiin tuiki tarpeellinen peruutusvaihde. Yhtä kaikki, muutokset aiheuttivat sen, että Can-Am huusi matka-ajossakin koko ajan taistelukierroksilla. Jokainen kampiakselin kierros syö polttoainetta. Nyt valmistaja on päättänyt pienentää kulutuslukemat järkevälle tasolle. Uuden, 86 kW:n tehoisen kolmisylinterisen rivimoottorin vääntö on kasvanut mukavasti. Ajossa yhden lisäsylinterin ja 340 lisäkuution tuoman edun huomaa. Valmistaja on ulosmitannut lisääntyneen väännön hyödyn muuttamalla toisiovälityksen paljon pidemmäksi ja lisäämällä vaihdelaatikkoon kuudennen vaihteen. Kun vanha Can-Am huusi 110 km/h nopeudessa 5 000 r/min, uusi moottori kiertääkin samassa nopeudessa vain 3 600 r/min. Valmistaja lupaa keskikulutukseksi 6,4 litraa satasella. Mittauksemme mukaan Can-Am kulutti 7,2 litraa, joskin koeajolenkillä ajettiin melkoisesti moottoritiellä. Hauska ajettava Ajossa Can-Am osoittautuu yhtä hauskaksi kuin edeltäjänsä. Boschin valmistama ajonvakautusjärjestelmä toimii esimerkillisesti eli se on erittäin turvallinen. Lukkiutumattomat jarrut ja luistonestojärjestelmä ovat vakiovarusteena. Uudet etuiskunvaimentajat ovat parantaneet ohjaustuntumaa, eikä uutukainen kallistele mutkissa yhtä paljon kuin edeltäjänsä. Kulkupeli on tarkka eturenkaiden ilmanpaineista. Niissä kuuluu pitää painetta 1,34 +– 0,14 barin verran. Mikäli renkaat paineistaa kahteen kiloon, muuttuu ohjaus vaarallisen nopeaksi. Ajoasento on leppoisa ja tilava. Vakiovarusteiset stereot kuuluvat hienosti. Iso kate suojaa kuljettajaa ja matkustajaa ajoviimalta. Can-Am Spyderilla ajaa väsymättä matka-ajoa. Ajotuntuma vastaa sitä, että moottoripyörä ja moottorikelkka olisi risteytetty. Huonoa on se, että meidän uraisella tiestöllä aina joku renkaista on urassa. Teksti: Tero Kiira Kuvat: Jari Saarentaus Can-Am Spyder Roadster RT Limited Hinta alkaen 34 593 € Moottori 1 330 cm³, kolmisylinterinen, vesijäähdytteinen, nelitahtinen rivimoottori, toisioveto hihnalla, viisivaihteinen, elektronisesti ohjattu polttoaineen suihkutus. Teho 85,8 kW (115 hv), 7250 r/min Vääntö 130,1 Nm (5000 r/min) Vääntö 130,1 Nm (5000 r/min) Mitat akseliväli 1714 mm Tavaratila: 155 l Muu tieto Istuinkorkeus 77 cm, polttoainesäiliö 26 l, kuivapaino 459 kg. Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?