7.2.2016

Bosch: päästöjen vähentäminen mahdotonta ilman dieseleitä

Kinkkutemppu

Pienhiukkasia ja typpioksideja suurempana ongelmana yhtiössä pidetään EU:n hiilidioksidirajoja.

Ajoneuvojärjestelmiä valmistavan Boschin vuosikatsauksen yhteydessä yhtiön pääjohtaja Volkmar Denner puhui kauniita sanoja yhtiön eri toimialueista. Eräs kommentteja kirvoittanut aihealue oli diesel, joka on ollut Volkswagenin päästöhuijauksen jälkeen lievästi epämuodikas polttoaine. Boschilla asia nähdään kuitenkin toisin.

– Esimerkiksi EU:n kunnianhimoiset tavoitteet hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi voidaan saavuttaa ainoastaan dieselin avulla. Mikäli luovumme dieselistä, luovumme tavoitteistamme pyrkiä rajoittamaan ilmaston lämpenemistä, Denner sanoo. Perusteluna Denner käyttää sitä, että dieselkäyttöisen ajoneuvon hiilidioksidipäästöt ovat huomattavasti bensiinikäyttöistä ajoneuvoa pienemmät.

– Keskusteltaessa ilmanlaadusta ja pienhiukkasmääristä kaupungeissamme diesel ei osa ongelmaa, vaan osa ratkaisua, Denner jatkaa, viitaten nykyaikaiseen suodatintekniikkaan, jonka avulla ajoneuvot voivat puhdistaa hiukkasia jopa ympäröivästä ilmasta.

Dieselmoottoreilla on myös Dennerin mukaan myös mahdollisuus jatkaa kehittymistä, sillä Boschin teknologialla typpioksidipäästöjä voidaan madaltaa todellisissakin ajo-olosuhteissa.

– Tavoitteenamme on saada dieselajoneuvot täyttämään nykyiset standardit paitsi testipenkissä, myös todellisissa ajo-olosuhteissa, pääjohtaja jatkoi.

Boschilla onkin puhuttu tiukemman testisyklin ja todellisessa ajossa tehtävien päästömittausten puolesta. Lisäksi yhtiö on esittänyt, että jo tuotannossa olevia ajoneuvoja pitäisi tutkia säännöllisesti.

Lähde: Bosch, kuva: Marko Mäkinen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat