3.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: BMW X4 Teksti Jari Saarentaus Kuva Jari Saarentaus ja Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaupunkimaasturilaivue sai uuden vahvistuksen. Hyvää: ajo-ominaisuudet, laatu, automaattivaihteisto. Huonoa: takatilat aikuiselle, hinta. BMW:llä oli ensin muhkea BMW X5. Sitten tuli maskuliininen X6. Sen jälkeen X3 ja sille vielä pikkuveli X1. Nyt on X4:n vuoro. Uusi BMW X4 pohjautuu suoraan X3:n tekniikkaan. Urheilullinen ulkonäkö puolestaan periytyy isoveli X6:n geeneistä. Kattolinja laskeutuu takaa voimakkaasti ja keulassa on uhmakas ilme. Sutjakka muotoilu vie osan tavaratilasta ja ohjaamon väljyydestä X3-malliin verrattuna. Istuinkorkeus on edessä 20 milliä ja takana 28 miliä matalammalla. Korkeutta on nelisen senttiä vähemmän. X3:sta kalliimman hinnan vastineeksi saa paremman perusvarustelun. Mutta järkisyitä on turha luetella, sillä X6:n hyvä menestys maailmalla on saanut tehtaan uskomaan urheilullisen katumaasturin vetovoimaan. Samaan suuntaan on sysinyt saman kokoluokan Range Rover Evoquen suosio. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukavuus kohdillaan BMW X4 ajo-ominaisuudet ovat tuttua tasoa. Ohjaamo on hiljainen ja mukava, ohjaustuntuma erinomainen. Säädettävän alustan Sport Plus -asetuksella alusta tiukentuu entisestään ja citymaasturia voi ajaa mutkiin reippaasti. Neliveto pitää pidon hallinnassa myös liukkaalla pinnalla. Istuimet tarjoavat mainion tuen etumatkustajille. Säädöt ovat monipuoliset. Kuljettajan istuimen sivutukea voi säätää sähköisesti. Takaistuimella matkustusmukavuus on heikompi sillä aikuisilla istuinkorkeus jää matalaksi. Laskeutuva katto hukkaa pääntilan tehokkaasti. Pienin kaksilitrainen riittää Koeajetun auton keulilla on malliston pienin nelisylinterinen kaksilitrainen bensiinimoottori. Kahdella turboahtimella saadaan ulos 184 hevosvoimaa ja vääntöäkin riittävästi. Vaihteistona on BMW:n tuttu kahdeksanlovinen automaatti. Moottori vie isohkoa maastohenkilöautoa mallikkaasti. Jos vetokykyä ja voimaa tarvitsee enemmän kannattaa valita kaksilitrainen dieselmoottori. Hintakin on lähes sama. Teksti: Jari Saarentaus Kuvat: Jari Saarentaus ja Lauri Ahtiainen BMW X4 xDrive20i TwinPower Turbo Hinta alkaen 64 217 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 668 € Ajoneuvovero 159 €/ v Moottori 1997 cm³, bensiinimoottori, kaksi turboahdinta, 8.-v automaattivaihteisto, neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 5000–6250 r/min Vääntö 270 Nm (1250–4500 r/min) Vääntö 270 Nm (1250–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 212 km/h Kulutus l/ 100 km 9,0 (kaup.) / 6,1 (maant.) / NEDC-kulutus 7,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 168 g/km Mitat pituus 4671 mm, leveys 2089 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2810 mm Omamassa: 1735 kg Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku