13.6.2014 Ajoneuvot Koeajo: BMW M3 & M4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bemarin M-sarjan uutuudet näyttävät hyvältä ja tuntuvat vielä paremmilta. Hyvää: mahtava suorituskyky, ajo-ominaisuudet, laatu ja viimeistely. Huonoa: neliveto puuttuu edelleen. BMW:n M-sarjan mallimerkinnät muuttuvat. Aiemmin kaksiovinen M3 Coupé -malli poistuu käytöstä ja on uudelta nimeltään M4 Coupé. M3 on neliovinen ja nimeltään M3 Sedan. M3- ja M4 -versioiden tekniikka ja suorituskyky ovat identtiset. M3- ja M4-malleihin suunniteltu täysin uusi moottori on ahdettu kuusisylinterinen edellisen mallin V8-moottorin sijaan. Kahdella turbolla varustettu suora kuutonen on M-sarjalaisen mittainen voimanlähde. Edelliseen moottoriin verrattuna huipputehoa on saman verran, mutta vääntöä on nyt 40 prosenttia enemmän. Vääntökäyrä on tasainen 1 850 kierroksesta lähtien. Uuden moottorin äänimaailmasta on turha olla huolissaan. Mahtavat murinat ovat tallella. Pakoputkiston takimmaisen vaimentimen yhteydessä olevat sähkötoimiset läpät päästävät tarvittaessa ilmoille sulokasta sinfoniaa. Tasakaasulla ja rauhallisessa ajossa äänet pysyvät vaimeina. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hiilikuitua ja alumiinia Edelliseen malliin verrattuna paino on keventynyt. Polttoaineenkulutus ja päästöt ovat kohentuneet peräti neljänneksellä. Noin 80 kilon laihdutuskuuri on saatu aikaan muun muassa keveillä erikoismateriaaleilla. Konepelti ja helmapellit ovat alumiinia. Katto ja takaluukku kokonaan hiilikuitua. Myös alustassa ja tukivarsissa on runsaasti alumiinia. Uusi moottori ja voimalinja ovat nekin aiempaa kevyempiä, kardaaniakseli on hiilikuitua. Tulokkaiden painojakauma on ihanteellinen ja painopiste aiempaa matalammalla. Vaihteisto on joko kuusilovinen manuaalivaihteisto tai seitsenlovinen automaattivaihteisto. Automaattinen kaksoiskytkinvaihteisto toimii rivakasti ja viiveittä. Ajettavuus kohdillaan Alustan mukavuusominaisuudet joutuivat koetukselle portugalilaisilla maaseututeillä. M-sarjan alusta on jämäkkä, muttei muutu edes sport-asetuksilla liian kovaksi. Mukavuudesta ei siis ole tingitty liiaksi suorituskyvyn kustannuksella. Uutusmallien äänieristys on hyvä ja matkustamoon kantautuu vain oleellinen eli moottorin murina. Moottoritiellä auto on hiljainen. Kilparadalla elementissään Ohjaus on tarkka ja tunnokas kuten voi odottaakin. Portimaon kilparadalla M-sarjalaiset olivat elementissään. Tehoa ja suorituskykyä on niin reippaasti, että tavallisen kuljettajan kyvyt loppuvat ennen auton äärirajoja. Tuplaturbon mahtava vääntö linkoaa mutkasta toiseen. Sähkösäätöisen istuimen sivutuki on riittävä, vaikka g-voimat riepottelevat kuljettajaa ankarasti kaarrenopeuden kasvaessa kierros kierrokselta. Automaattivaihteisto toiminta on salamannopeaa. Luistonestojärjestelmän voi halutessaan kytkeä pois ja antaa perän luistaa näytösmalliin. Jos vähänkin epäilee ajotaitojaan, on parempi pysytellä elektroniikan avustamana. Lisävarusteena saatavat keraamiset jarrut pysäyttävät yli 1600 kiloa painavan auton väsymättä ja kuumentumatta. BMW M3 ja M4 ovat näyttäviä ilmestyksiä. M3 Sedan tarjoaa neliovisuudella hieman enemmän käytännöllisyyttä, kun taas M4 Coupé on maukkaan linjakas. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus BMW M4 Coupé Hinta alkaen 120 490 € Moottori 2 979 cm³, rivimoottori edessä pitkittäin, kaksi turboahdinta. Teho 317 kW (431 hv), 5500-7300 r/min Vääntö 550 Nm (1850-5500 r/min) Vääntö 550 Nm (1850-5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,1 s Huippunopeus 250 (rajoitettu) km/h Kulutus l/ 100 km 11,1 (kaup.) / 6,7 (maant.) / NEDC-kulutus 8,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 194 g/km Mitat pituus 4671 mm, leveys 1877 mm, korkeus 1424 mm, akseliväli 2812 mm Omamassa: 1612 kg Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?