15.10.2016 Ajoneuvot Koeajo: BMW i3 – upea pieni sähköauto BMW i3 on futuristinen ja iloa herättävä sähköauto. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW i3 todistaa, ettei pienen sähköauton tarvitse tuntua pölynimurilta. Hyvää: Tunnelma, muotoilu ja toimivuus. Huonoa: Toimintamatkaan nähden kallis. BMW i3 on riemastuttava poikkeus sähköautomaailmassa. Pölynimurin sijaan se näyttää futuristisen sympaattiselle, kuin lupaukselle paremmasta tulevaisuudesta. Hiilikuituinen kori kätkee raikkaat sisätilat. Ympäristöystävällisyys ei rajoitu sähköauton paikallispäästöttömyyteen, sillä rakenteissa ja verhoilussa on suosittu kierrätysmateriaaleja. Kojelaudan ja oviverhoilun rungot ovat rujoa kuitupohjaista materiaalia. Karuus kääntyy voitoksi taidokkailla tekstiilivalinnoilla ja teknisyyttä pehmentävillä puupaneeleilla. Toki i3:n voi tilata myös koeajoautoa rauhallisemmalla sisustuksella. Mittariston ja iDrive-käyttöliittymän näytöt kelluvat kojelaudan päällä. Ilmalämpöpumpulla toimivaa ilmastointia ja musiikkisoitinta hallitaan onneksi perusbemarien näppäimillä. Nelimetriseen autoon on järjestetty tilantuntua korvaamalla perinteinen B-pilari kaapparimallisella takaovella. Kulku pikkuautomaiselle takaistuimelle käy vaivatta, mutta vasta eturivillä istuvan avattua oveen asennetun turvavyönsä. Ratkaisu muistuttaa viime vuosikymmenen Mazda RX-8 -urheiluautosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yhden polkimen taktiikka Ovilla BMW on lähellä sortua turhaan kikkailuun, mutta kokonaisuutena i3 tuntuu raikkaalta ja vastuulliselta designtuotteelta – tunnelmassa on paljon samaa urheiluhybridi i8:n kanssa. Sähkökäyttö vahvistaa muotokielen tunnelmaa. BMW herää välittömästi singahtelemaan ääneti pitkin ruuhkia. Sähkömoottorit jarruttavat täydellä teholla pelkällä kaasun kevennyksellä, joten tottunut i3-kuljettaja turvautuu perinteiseen jarrupolkimeen vasta hätätilanteissa. Matalan vierintävastuksen tavoittelu on johtanut erikoiseen rengaskokoon: edessä 155/70 R19 ja takana 175/60 R19. Korkeana ja kapeahkona autona i3 ei edusta perinteistä ajamisen iloa, mutta välittömän reagoinnin ja pirteän tunnelman ansiosta ratissa huomaa hymyilevänsä. Närää aiheuttaa vain vaihdevipuna toimiva mötikkä: kammen kääntö eteen aktivoi ajovaihteen, vääntö taaksepäin kytkee pakin. Perinteisiin automaattivaihteistoihin kouliintunut lihasmuisti oppii hitaasti uusille tavoille. Matkanjatkaja pelastaa BMW tarjoaa i3:een kahta akkuvaihtoehtoa. 60 amppeeritunnin eli 18,8 kilowattitunnin versio maksaa 39 067 euroa, mutta vain puolentoista tonnin lisäpanostuksella akku kasvaa 94 amppeerituntiin eli 27,2 kilowattituntiin. Satsaus kannattaa, sillä suuremmalla akulla i3 taittaa noin 200 kilometriä. Se riittää useimmille kaupunkiolosuhteissa, mutta kalpenee pahasti esimerkiksi Renault Zoelle Opel Ampera-e:stä puhumattakaan. Onneksi lisävarusteinen CCS-pikalataus täyttää akusta 80 prosenttia alle puolessa tunnissa. Suomen harvaa latausverkkoa vastaan i3 taistelee REXillä, eli pulasta pelastavalla bensiinimoottorilla. Noin 4 500 euroa maksava 647 kuutioinen kaksisylinterinen matkanjatkaja käynnistyy akun hiipuessa tai ennakoidusti kuljettajan käskystä. Tavaratilan alle kätketyllä polttomoottorilla ei ole mekaanista yhteyttä pyöriin. Se toimii akun varausta ylläpitävänä aggregaattina. Monimutkaisuus verottaa höytysuhdetta, mutta 9 litran tankilla taittaa yli 100 kilometriä. Sähköautopuristi voi nähdä bensiinikäyttöisen matkanjatkajan menneisyyden likaisena painolastina, mutta uuteen tottuvalle sen olemassaolo tuo turvaa. Vaikka BMW i3:n saapumista Suomeen on odotettu kolmisen vuotta, tuntuu auto yhä ajankohtaiselle. Näppärän ajettavuuden ja kiehtovan muotoilun yhdistelmä muistuttaa urheiluautoja muussakin kuin takavetoisuudessa: kiehtovasta tunnelmasta nauttiakseen on valmis tekemään kompromisseja. Esimerkiksi sellaisia, joita sähköautoilu Suomessa vielä toistaiseksi vaatii. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW i3 94Ah REX Hinta alkaen 45 131 € Koeajetun auton hinta varusteineen 56 481 € Moottori Sähkömoottori, automaattivaihteisto (yksi ajovaihde), takaveto, aggregaatti: bensiinimoottori 647 cm³, 2 sylinteriä, 28 kW (38 hv), 55 Nm Teho 125 kW kW (170 hv) Vääntö 250 Nm Vääntö 250 Nm Akku 27,2 kWh, latausaika: CCS 1h 15min, kotilaturi 3h 30min – 4h 50min, verkkovirta 12h 15min Toimintamatka 200 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 150 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 0,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 12 g/km Mitat pituus 3999 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1578 mm, akseliväli 2 570 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?