22.8.2014 Ajoneuvot Koeajo: BMW 420i Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sedanin, viistoperän ja coupén yhdistelmä löytää paikkansa. Hyvää: mukavuus, tyylin ja monikäyttöisyyden kompromissi. Huonoa: Takapenkki kapea kolmelle, ohjaus. BMW 420i Gran Coupé on auto, jota voi lähestyä kahdesta suunnasta. Ensinnäkin auto tarjoaa mahdollisuuden tarrautua perinteikkään coupé-termin väärinkäyttöön. Jo muinaisten hevoskärryjen ajalta periytyvä termi on vakiintunut tarkoittamaan linjakkaita kaksi- tai kolmeovisia henkilöautoja. Coupéssa on aina ollut jotain turhamaista jaloutta, joka liittyy ajatukseen maksaa lisäeuroja käytettävyyttä heikentävästä estetiikasta. Linjakkuuden puutteesta ei nelossarjan Gran Coupéa voi syyttää. Viisiovisena se on kuitenkin aivan liian monikäyttöinen ollakseen aito coupé, mutta niin oli myös lämmöllä muisteltu Saabin taannoinen combi-coupékin. Ei kuitenkaan anneta nimen pahentaa autoa. Gran Coupé on mainio yhdistelmä viisiovisen auton monikäyttöisyyttä ja linjakkaita muotoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Syytä sisarkateuteen Taistelu reviiristä jo oman merkin sisällä on kovaa. Gran Coupén neli- tai viisiovisia kilpailijoita BMW:n mallistossa ovat kolmossarjan lisäksi katumaasturi X3 ja maasturicoupe X4. Valinnan varaa siis riittää. Ehkä nelossarjan Gran Coupélle on kuitenkin on paikkansa. Sulavista linjoista huolimatta sen viisiovinen korirakenne tarjoaa enemmän monikäyttöisyyttä kuin tavallinen kolmossarjan sedan. Toisaalta auto ei kärsi kolmossarjan oman viisiovisen painoksen, GT:n, kömpelöstä ulkonäöstä. GT-nimitys kyllä sopisi myös Gran Coupén olemukseen. Pitkien matkojen taittamiseen auto on mainio väline. Sen pehmeä jousitus suodattaa tienpinnan epätasaisuudet erinomaisesti eikä äänieristyksessä ole liiemmin moittimista. Aihetta matkailulle Gran Coupélla on miellyttävää lipua moottoreiden lisäksi kauniilla maisemareiteillä. Kunhan takapenkin ahtaaksi tekevän keskipaikan jättää tyhjäksi, on matkanteko mukavaa myös matkustajille. Aktiiviseen ajamiseen auto ei kannusta. Sen pehmeä alusta päästää korin kallistelemaan sekä liikkumaan pystysuunnassa turhan paljon, eikä ohjauksessa ole tarkkuuden lisäksi kehumista. Jos mielii vaihtaa mukavuuden urheilullisuuteen, tarjonnee kattava lisävarustevalikoima ratkaisun. Mukavuuspainotteisena kulkuneuvona koeajoyksilön hinnat alkaen –moottorivaihtoehtokin suoriutuu mainiosti. Kaksilitraisen bensiiniturbon 184 hevosvoimaa liikuttaa autoa vaivatta. Kuljettajan näkökulmasta sisätilat vastaavat kolmossarjaa, eli kaikki on erinomaisen toimivaa. On mielipideasia kaipaisiko ulkokuoreltaan koreampaan malliin piristystä myös sisätiloihin. Tämäkin ongelma ratkennee lisärahalla. Lopulta nelossarjan Gran Coupé on vain yksi täytetty lokero BMW:n tuotevalikoimassa. Sen linjakkuudesta ja monikäyttöisyydestä saa maksaa noin seitsemän tuhatta euroa kolmossarjan sedania enemmän. Ehkä juuri se turhamaisuus tekee autosta coupén. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Santeri Petrell BMW 420i Gran Coupé Hinta alkaen 47 288 € Koeajetun auton hinta varusteineen 57 496 € Ajoneuvovero 30 €/ v Moottori 1 997 cm3, 4-sylinterinen bensiinimottori, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 135 kW (184 hv), 5000–6250 r/min Vääntö 270 Nm (1250–4500 r/min) Vääntö 270 Nm (1250–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 236 km/h Kulutus l/ 100 km 8,4 (kaup.) / 5,0 (maant.) / NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4638 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1389 mm, akseliväli 2810 mm Tavaratila: 480 l Omamassa: 1580 kg Matkanjatkamispalvelu 5 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?