7.2.2016

Koeajo: BMW 330e A – Tulikohan Baijerissa vähän kiire?

BMW 330e

BMW:n ensimmäinen ladattava hybridisedan 330e on hieman raakile. Hyvää: taloudellinen taajamissa, hiljaisuus, kiihtyvyys ala- ja keskikierrosalueilla. Huonoa: kiireen makua tuotekehityksessä/valmistuksessa

BMW:llä on kaiketi ollut kiire ladattavien hybridien tuotekehittelyssä. Uusi BMW 330e vaikuttaa ulkoisesti normaalilta kolmossarjalaiselta ja on valmistajan perinteitä noudattaen takavetoinen.

Mallin ensiesittelyssä paljastuu kuitenkin uutuus, jolle olisi suonut vielä muutaman kuukauden kypsymisen baijerilaisten tuotekehittämössä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Juonena taloudellisuus

Pistokehybridien juoni on taloudellisuus ennen kaikkea taajama-ajossa. BMW:n mukaan 330e liikkuu pelkällä sähköllä 40 kilometriä.

Vakiomallisella latausjohdolla 7,6 kilowattitunnin litium-ioni-akusto latautuu 80 prosenttiin kolmessa tunnissa ja Wallbox-seinälatausasemaa käyttäen noin kahdessa tunnissa.

Valmistajan edustajat vakuuttavat, että toimintamatkasta pelkällä sähköllä olisi voitu tehdä hieman pidempi. Silloin tosin olisi pitänyt tehdä myönnytyksiä etenkin latausajan pituudessa.

BMW 330e

– Emme ole tätä autoa kehittäessämme pohtineet mikä on mahdollista, vaan mikä on kuluttajan kannalta hyödyllistä. Kompromissit kuuluvat tuotekehittelyyn, ja mielestämme teimme onnistuneita valintoja, sanoo sähkömoottoreiden kehitysyksikön varajohtaja Robert Meyer.

Kome ajoasetusta

330e tottelee kolmea ajoasetusta. Auto eDrive poimii kuljettajan puolesta taloudellisimman voimanlähteen ja myös ennakoivan energianhallinnan, jos määränpää on syötetty navigointijärjestelmään.

BMW 330e

Max eDrive -asetus käyttää vain sähkömoottoria ja Save Battery säästää akkua myöhempään käyttöön.

Yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan 1,9–2,1 litraa sadalla kilometrillä, joka on hiilidioksidipäästöinä 44–49 grammaa kilometrillä.

Tuloksena 4,2 litran kulutus

Testaamme kulutuksen arkitodellisuuden ajamalla noin 100 kilometrin reitin, jossa nopeudet ovat alhaisia kolmea lyhyehköä moottoritiellä pistäytymistä lukuun ottamatta.

Pikaisen testin lopputulokseksi tulee 4,2 litran kulutus. Auto osaa lupausten mukaisesti käyttää sähkölatausta viisaasti ja oikeissa paikoissa, sillä sähkövirta vetää viimeisiään päätepisteen pihaan kaarrettaessa.

Auton moottoreiden yhteisteho on 252 hevosvoimaa (185 kW). Yksin toimiessaan bensiiniturbo tarjoaa 184 hevosvoiman ja sähkömoottori 88 hevosvoiman tehon. Moottoreiden maksimivääntö on 420 newtonmetriä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kipakkaa vääntöä

Jos sähkömoottorin akussa on latausta, auto lähtee liikkeelle sähköllä. Ja vilkkaasti lähteekin, sillä sähköinen vääntö on kipakka ja viivytyksetön. Auto kiihtyy nollasta sataan 6,1 sekunnissa.

BMW 330e

Moottoritienopeuksissa kiihtyvyys on vaisumpi. Hybriditekniikka tuo 165 kiloa lisäpainoa polttomoottoriseen kolmossarjalaiseen verrattuna, minkä huomaa ohitustilanteissa.

BMW-insinöörien vakuutteluista huolimatta auton painojakautuma ei ole ihanteellinen. Tavaratilan alle sijoitetun, muhkean akuston vuoksi ajo-ominaisuudet ovat heppoisemmat kuin polttomoottorisessa kolmossarjalaisessa.

Kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto saa arvosanan 9+, mutta palautteeltaan levottomat jarrut korkeintaan seiskan.

Tavaratila pienempi

Matkustajien ja tavaroiden kuljetuskyvyssä 330e eroaa vain nimeksi BMW:n kolmossarjan perusversioista. Akuston takia tavaratilan pohjaa on jouduttu nostamaan, mikä syö noin 100 litraa tavaratilan tilavuudesta. Tavaratila vetää 370 litraa.

BMW 330e

Kojelaudassa ja hallintalaitteissa hybridin vaatimat muutokset ovat minimaaliset.

Ladattavan hybridin sisätilat ovat materiaaleiltaan ja viimeistelyltään autoluokkansa kärkeä.

Houkutteleva hinta

Pienten hiilidioksidipäästöjen ansiosta matalaksi jäävä Suomen autovero tekee BMW 330e:stä hinnaltaan houkuttelevan.

Baijerilaisen lähtöhinta on noin 7 000 euroa enemmän kuin bensiinimoottorisen 320i:n ja 3 300 euroa enemmän kuin vertailukelpoisella dieselillä (320d).

Jos auton useimmat käyttömatkat ovat lyhyitä (noin 25 kilometriä tai alle) ja maantieajoa vähän, BMW-hankintaa pähkäilevän kannattaa ottaa ladattava hybridi vakavaan harkintaan.

Teksti: Timo Nieminen Kuvat: valmistaja

BMW 330e A sedan

Hinta alkaen

45 883 €

Moottori

Ladattava bensiinihybridi. Bensiinimoottori 1998 cm³, 4-sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto.

Teho

185 kW (252 hv)

Vääntö

420 Nm

Vääntö

420 Nm

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,1 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 2,0 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

47 g/km

Mitat

pituus 4633 mm, leveys 2031 mm, korkeus 1429 mm, akseliväli 2810 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat