7.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: BMW 330e A – Tulikohan Baijerissa vähän kiire? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n ensimmäinen ladattava hybridisedan 330e on hieman raakile. Hyvää: taloudellinen taajamissa, hiljaisuus, kiihtyvyys ala- ja keskikierrosalueilla. Huonoa: kiireen makua tuotekehityksessä/valmistuksessa BMW:llä on kaiketi ollut kiire ladattavien hybridien tuotekehittelyssä. Uusi BMW 330e vaikuttaa ulkoisesti normaalilta kolmossarjalaiselta ja on valmistajan perinteitä noudattaen takavetoinen. Mallin ensiesittelyssä paljastuu kuitenkin uutuus, jolle olisi suonut vielä muutaman kuukauden kypsymisen baijerilaisten tuotekehittämössä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Juonena taloudellisuus Pistokehybridien juoni on taloudellisuus ennen kaikkea taajama-ajossa. BMW:n mukaan 330e liikkuu pelkällä sähköllä 40 kilometriä. Vakiomallisella latausjohdolla 7,6 kilowattitunnin litium-ioni-akusto latautuu 80 prosenttiin kolmessa tunnissa ja Wallbox-seinälatausasemaa käyttäen noin kahdessa tunnissa. Valmistajan edustajat vakuuttavat, että toimintamatkasta pelkällä sähköllä olisi voitu tehdä hieman pidempi. Silloin tosin olisi pitänyt tehdä myönnytyksiä etenkin latausajan pituudessa. – Emme ole tätä autoa kehittäessämme pohtineet mikä on mahdollista, vaan mikä on kuluttajan kannalta hyödyllistä. Kompromissit kuuluvat tuotekehittelyyn, ja mielestämme teimme onnistuneita valintoja, sanoo sähkömoottoreiden kehitysyksikön varajohtaja Robert Meyer. Kome ajoasetusta 330e tottelee kolmea ajoasetusta. Auto eDrive poimii kuljettajan puolesta taloudellisimman voimanlähteen ja myös ennakoivan energianhallinnan, jos määränpää on syötetty navigointijärjestelmään. Max eDrive -asetus käyttää vain sähkömoottoria ja Save Battery säästää akkua myöhempään käyttöön. Yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan 1,9–2,1 litraa sadalla kilometrillä, joka on hiilidioksidipäästöinä 44–49 grammaa kilometrillä. Tuloksena 4,2 litran kulutus Testaamme kulutuksen arkitodellisuuden ajamalla noin 100 kilometrin reitin, jossa nopeudet ovat alhaisia kolmea lyhyehköä moottoritiellä pistäytymistä lukuun ottamatta. Pikaisen testin lopputulokseksi tulee 4,2 litran kulutus. Auto osaa lupausten mukaisesti käyttää sähkölatausta viisaasti ja oikeissa paikoissa, sillä sähkövirta vetää viimeisiään päätepisteen pihaan kaarrettaessa. Auton moottoreiden yhteisteho on 252 hevosvoimaa (185 kW). Yksin toimiessaan bensiiniturbo tarjoaa 184 hevosvoiman ja sähkömoottori 88 hevosvoiman tehon. Moottoreiden maksimivääntö on 420 newtonmetriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kipakkaa vääntöä Jos sähkömoottorin akussa on latausta, auto lähtee liikkeelle sähköllä. Ja vilkkaasti lähteekin, sillä sähköinen vääntö on kipakka ja viivytyksetön. Auto kiihtyy nollasta sataan 6,1 sekunnissa. Moottoritienopeuksissa kiihtyvyys on vaisumpi. Hybriditekniikka tuo 165 kiloa lisäpainoa polttomoottoriseen kolmossarjalaiseen verrattuna, minkä huomaa ohitustilanteissa. BMW-insinöörien vakuutteluista huolimatta auton painojakautuma ei ole ihanteellinen. Tavaratilan alle sijoitetun, muhkean akuston vuoksi ajo-ominaisuudet ovat heppoisemmat kuin polttomoottorisessa kolmossarjalaisessa. Kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto saa arvosanan 9+, mutta palautteeltaan levottomat jarrut korkeintaan seiskan. Tavaratila pienempi Matkustajien ja tavaroiden kuljetuskyvyssä 330e eroaa vain nimeksi BMW:n kolmossarjan perusversioista. Akuston takia tavaratilan pohjaa on jouduttu nostamaan, mikä syö noin 100 litraa tavaratilan tilavuudesta. Tavaratila vetää 370 litraa. Kojelaudassa ja hallintalaitteissa hybridin vaatimat muutokset ovat minimaaliset. Ladattavan hybridin sisätilat ovat materiaaleiltaan ja viimeistelyltään autoluokkansa kärkeä. Houkutteleva hinta Pienten hiilidioksidipäästöjen ansiosta matalaksi jäävä Suomen autovero tekee BMW 330e:stä hinnaltaan houkuttelevan. Baijerilaisen lähtöhinta on noin 7 000 euroa enemmän kuin bensiinimoottorisen 320i:n ja 3 300 euroa enemmän kuin vertailukelpoisella dieselillä (320d). Jos auton useimmat käyttömatkat ovat lyhyitä (noin 25 kilometriä tai alle) ja maantieajoa vähän, BMW-hankintaa pähkäilevän kannattaa ottaa ladattava hybridi vakavaan harkintaan. Teksti: Timo Nieminen Kuvat: valmistaja BMW 330e A sedan Hinta alkaen 45 883 € Moottori Ladattava bensiinihybridi. Bensiinimoottori 1998 cm³, 4-sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 185 kW (252 hv) Vääntö 420 Nm Vääntö 420 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 47 g/km Mitat pituus 4633 mm, leveys 2031 mm, korkeus 1429 mm, akseliväli 2810 mm Euro NCAP 5 tähteä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?