8.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: BMW 330e A – säästöä vai tekopyhyyttä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 330e A on ladattava hybridi dynaamiselle. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, kuskin paikka, suorituskyky. Huonoa: lyhyt latausväli, ei voi ladata pikalatausasemilla, matala tavaratila, hybridiä ei farmarina. Mielikuva saksalaisista premium-sedaneista ja japanilaisista hybrideistä ekokartan vastakkaisissa kulmissa joutaa unholaan. BMW 330e päihittää 44 g/km hiilidioksidipäästöllään jopa Toyota Priuksen, ja lähentelee silti kiihtyvyydeltään urheiluautoluokkaa. Mutta ei hinnaltaan, sillä päästöpohjaisen verotuksemme ansiosta 330e:stä menee maksuun autoveroa vain reilut 3 000 euroa, ja bemarin kokonaishinta jää alle 46 000 euron. Juuri vähempää tämä malli ei maksa edes Saksassa. Käyttökulutkin ovat kohtuulliset, vaikka ladattavasta hybridistä joutuu pulittamaan käyttövoimaveroa 40 euron edestä vuodessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaatimatonta ekoilua Ulkoa hybridiversion erottaa vain pienistä e-drive -logoista sekä vasemmassa etulokasuojassa olevasta, tankkausluukkua muistuttavasta latauspistokkeen paikasta. Sisälläkin kaikki on totutusti paikallaan, tosin pienin eroin. Vaihdekepin juuresta löytyy e-drive-kytkin, jolla voi valita liikkuuko pelkällä sähköllä, bensiinillä vai antaako järjestelmän valita tilanteeseen sopivimman vaihtoehdon. Mittaristoon on lisätty akuston lataustilan näyttö, ja ajotietokoneesta voi seurata niin sähkön kuin bensiinin kulumista hybridijärjestelmän toiminnan lisäksi. Suurin ero vakiomalleihin on tavaratilan pieneneminen neljänneksellä 370 litraan ja bensiinisäiliön kutistaminen 40-litraiseksi. Tehokas bensiinimoottori BMW on valinnut sähkömoottorin pariksi tutun kaksilitraisen nelisylinterisen bensiinimoottorin. Järjestelmän yhteisteho on 252 hevosvoimaa eli sama kuin 330i:n suurin teho pelkällä polttomoottorilla, mutta vääntöä löytyy enemmän, 420 Nm vastaan 350 Nm. Kiihtyvyydessä hybridi jää kuitenkin hitusen jälkeen, lähinnä sähkömoottorin ja akuston tuoman lisäpainon takia. Huippunopeuskin on rajoitettu lukemaan 225 km/h. Hybridijärjestelmän toiminta on hienostunutta niin voimantuoton kuin kahdeksanvaihteisen automaatin puolesta. Järjestelmän toimintaan ei tarvitse kiinnittää mitään huomiota, ja ajaminen on yhtä helppoa kuin millä tahansa automaattivaihteisella autolla. Tällöin tosin kulutuskin on tavallisen kolmos-bemarin lukemissa eli kahdeksan litran tietämillä. Jos haluaa päästä lähellekään mainoksissa luvattua päästölukemaa, on oltava valmis kaivamaan latausjohto takakontista ja kytkemään auto pistokkeeseen aina kuin mahdollista. Ahkeraa latausta Teknisissä tiedoissa ajomatkaksi sähköllä luvataan 40 km ja ajotietokonekin lupaa aluksi 30 km, mutta lämmityksen ja ajovalojen kytkemisen jälkeen enää 25 km. Totuus talvella on vielä karumpi, normaaliajossa 20 km on realistinen matka yhdellä latauksella. Toki se riittää monen työmatkaan. Mökkireissuja varten toimintasädettä on bensatankillisella lisäksi vielä 500 km. Pelkällä sähköllä ajettaessa liikkeellelähdöt ovat äänettömiä ja alaväännön ansiosta ripeitä. Sähkömoottorin 88 hevosvoimaa riittävät yllättäen ohituksiinkin. Huippunopeus sähköllä on niin ikään rajoitettu: 120 km/h. Tähänastiset hybridit ovat pakottaneet ajattelemaan, ettei tällä tekniikalla varustettua autoa ole mahdollista rakentaa ajettavuudeltaan dynaamiseksi. BMW 330e todistaa tämän vääräksi, vaikkei tuntumaltaan ihan vakiomallien tasolle ylläkään. Teksti ja kuvat: Petri Munukka BMW 330e A Hinta alkaen 45 884 € Moottori Ladattava hybridi. Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 135 kW (184 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 290 Nm (1350–4250 r/min) Teho 65 kW, 250 r/min Vääntö 290 Nm (1350–4250 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 185 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 44 g/km Mitat pituus 4633 mm, leveys 1811 mm, korkeus 1429 mm, akseliväli 2810 mm Muu tieto Sähkömoottori Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta